بهترین سنگ عقیق کدام است و چه ویژگی هایی دارد؟ عقیق یمنی، فارسی یا عربی؟؟

بهترین سنگ عقیق کدام است و چه ویژگی هایی دارد؟ عقیق یمنی، فارسی یا عربی؟؟
در این مقاله خواهید دانست که بهترین سنگ عقیق کدام است و چگونه می توانیم بهترین نوع عقیق را تشخیص دهیم؟ تراش حکاکی بر روی سنگ عقیق چگونه انجام می شود ؟ سنگ های عقیق از نظر رنگ بندی به چند دسته تقسیم می شوند؟

بهترین سنگ عقیق از ویژگی های متعددی برخوردار است. همانطور که می دانید سنگ عقیق یکی از قدیمی ترین سنگ های جواهر است که از دوران باستان تاکنون مورد توجه جواهرسازان بوده است. از دیر باز تا کنون از سنگ عقیق در نگین انگشتر طلا زنانه و انگشتر طلا مردانه و همین طور به عنوان پلاک طلا زنانه استفاده می شده است. همانطور که می دانید سنگ های عقیق نوعی از سنگ های قیمتی هستند که به شکل طبیعی در طبیعت وجود دارند و ساختار اصلی آن ها از کریستال های کوارتز می باشد.

در هنگام تشکیل شدن سنگ های عقیق عناصر دیگری مانند منگنز، آهن با آن ترکیب شده و همین امر باعث می شود که سنگ ها در رنگ های مختلفی وجود داشته باشند.

بهترین سنگ عقیق کدام است؟

سنگ های عقیق از گذشته های بسیار دور در صنعت جواهر سازی مورد استفاده قرار می گرفته اند این سنگ های قیمتی دارای ارزش مالی متفاوتی هستند که از نظر کیفیت، رنگ و اندازه با همدیگر سنجیده می شوند. این سنگ های زینتی در بعضی از فرهنگ ها و باورها به عنوان سنگ های دارای انرژی با خواص درمانی شناخته می شوند. در گذشته به ان ها خواص سحر و جادویی نسبت می دادند. هنوز هم برخی از افراد معتقدند که بهترین سنگ عقیق می تواند انرژی های مثبت را دریافت کرده و از ارزش معنوی زیادی برخوردار باشد.

چگونه بهترین نوع عقیق را تشخیص دهیم

بهترین نوع سنگ عقیق را معمولا به شکل سلیقه ای انتخاب می کنند. انواع مختلفی از این سنگ های جواهر در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند.

چگونه بهترین نوع عقیق را تشخیص دهیم

جالب است بدانید برخی از سنگ های عقیق دارای ویژگی های خاصی هستند از این رو آن ها را بر اساس دسته بندی های خاصی معرفی می کنند. در ادامه به برخی از دسته بندی های سنگ های عقیق می پردازیم.

سنگ عقیق یمنی:

به باور مردم یکی از انواع بهترین سنگ عقیق نوع یمنی آن است. این نوع از سنگ های عقیق دارای رنگ بندی های زیبایی است که از قهوه ای، زرد تا قرمز است مهمترین ویژگی سنگ های یمنی وجود الگوهای طبیعی در داخل آن می باشد. افرادی هستند که معتقدند سنگ عقیق یمنی دارای خواص شفابخشی است.

عکس سنگ عقیق یمنی - نیوز زر

عقیق یمن در صنعت طلا و جواهرسازی و در میان کلکسیونرها و همچنین آقایان و بانوان ارزش زیادی دارد، زیرا هیچ دو سنگی شبیه هم نیستند. از سنگ عقیق یمن در ساخت انگشتر عقیق زنانه طلا  و همچنین انگشتر عقیق مردانه طلا استفاده می شود چرا که علاوه بر جذابیت زیبایی شناختی آن، اعتقاد بر این است که دارای خواص متافیزیکی، ارتقاء تعادل، محافظت و هماهنگی درونی است.

سنگ عقیق ایرانی:

یکی از مشهورترین و بهترین سنگ عقیق نوع ایرانی است. این مدل سنگ را می توانید در رنگ های زرد، قهوه ای، سفید موجود است. می توانید خطوط و الگوهای طبیعی را این نوع سنگ مشاهده نمایید.

عکس سنگ عقیق ایرانی - سایت زر

سنگ عقیق عربی:

معمولا این مدل سنگ را می توان در برخی از نواحی کشور عربستان استخراج کرد. عقیق عربی دارای رنگ های متفاوتی است علاوه بر طیف رنگی زرد و قهوه های شما می توانید رنگ بنفش را هم مشاهده کنید. خطوط و طرح ها به همراه الگوهای طبیعی در این نوع سنگ نسبت به سایر سنگ دارای تمایز می باشد.

عکس سنگ عقیق عربی - سایت زر

سنگ عقیق مصری:

در میان معرفی بهترین سنگ عقیق نوع مصری به عنوان ساده ترین سنگ شناخته می شود که دارای طرح های چندان پیچیده ای نمی باشد. این نوع سنگ را معمولا در طیف رنگی سفید، سیاه و قهوه ای مشاهده می کنید.

عکس سنگ عقیق مصری - سایت زر

سنگ عقیق دلربا:

ممکن است نام این جواهر را زیاد شنیده باشید. عقیق های دلربا از محبوبیت و شهرت زیادی برخوردار هستند. علت نام گذاری این نوع عقیق با عنوان دلربا وجود طرح های زیبا و خاصی است که در این نوع سنگ وجود دارد. این نوع عقیق را می توانید در رنگ های مختلفی اعم از زرد، بنفش، قرمز مشاهده کنید. الگوهای موجود در این نوع عقیق بسیار براق و به شکل طبیعی هستند.

معمولا این نوع به عنوان بهترین سنگ عقیق برای ساخت جواهرات، تزئینات و آثار هنری می باشد. عقیق های دلربا دارای طرح ها و الگوهای بسیار زیبایی است که به صورت زیبا و هنرمندانه ای با همدیگر ترکیب شده اند. این طرح ها مربوط به لایه های مختلف در سنگ ها می باشد.

وجود این طرح ها باعث می شود که سنگ های عقیق دلربا به عنوان یکی از نمونه های جذاب و پرکاربرد در زمینه جواهرسازی باشد.

سنگ عقیق سرخ یا احمر:

یکی از مرسوم ترین انواع سنگ های عقیق نوع سرخ یا احمر است. رنگ سرخ این سنگ به عنوان معرف آن بوده و همین امر باعث تمایز آن می شود. رنگقرمز در این نوع از عقیق بسیار غالب است اما گاهی هم می توانیم رنگ سرخ را در این نوع عقیق با ترکیب رنگ های سفید، زرد و قهوه ای مشاهده نمایید.

انگشتر عقیق سرخ یا احمر با نگین جواهر برلیان و طلا زرد 18 عیار

تمرکز برای انتخاب بهترین سنگ عقیق در این مورد بر روی رنگ آن می باشد و چندان توجهی به طرح ها و الگوهای آن نمی شود. این سنگ را می توانید به عنوان نگین در جواهرات مختلف نظیر انگشتر، گردنبند و هر نوع جواهر دیگری مشاهده کنید. جذابیت رنگ عیق احمر بسیار زیاد است بسیار مورد توجه است.

سنگ عقیق سیاه و تیره:

یکی دیگر از بهترین نمونه های سنگ های عقیق نوع سیاه یا تیره ی آن است که به صورت رگه دار هم مشاهده می شود در این نوع سنگ رگه هایی از رنگ های سفید، خاکستری و .... مشاهده می شود. ارزش عقیق سیاه به دلیل رنگ خارق العاده ی آن می باشد. می توانید این نگین زیبا را بر روی انواع جواهرات زنانه و مردانه مشاهده کنید.

سنگ عقیق های سیاه و تیره

سنگ عقیق شجر:

یکی دیگر از انواع مختلف سنگ های عقیق که به دلیل وجود الگوها ها و طرح های درخت شکل با عنوان شجر شناخته می شود. سنگ های عقیق شجر را معمولا می توانید در رنگ های سفید و سبز مشاهده کنید. الگوها و طرح هایی که در این نوع سنگ عقیق مشاهده می شود تداعی کننده ی شاخ برگ  درختان است. معمولا این نوع سنگ را برای تزیین کردن دستبند، گوشواره، انگشتری و گردنبند استفاده می کنند. عقیق شجر به عنوان یکی از سنگ های آرامبخش شناخته می شود.

سنگ عقیق شجر

تراش حکاکی بر روی سنگ عقیق

بهترین انواع سنگ های عقیق امکان حکاکی و تراش را دارند. معمولا عقیق را ابتدا تراش می دهند تا در حالت مطلوب قرار بگیرد سپس آن را بر روی انواع جواهرات پیاده می کنند. تاریخچه حکاکی و تراش سنگ های عقیق در کشور ما به دوران سومریان باز می گردد. این امر گواه اصالت و محبوبیت این سنگ جواهر در طول تاریخ می باشد. ابتدا سنگ جواهر را تراش داده سپس با استفاده از چرخ های مخصوص آن را تراش و صیقل می دهند. در ادامه اگر تمایل به حکاکی طرح خاصی وجود داشته باشد آن را بر روی نگین پیاده می کنند.

تراش حکاکی بر روی سنگ عقیق - پلاک عقیق طلا

سنگ های عقیق از نظر رنگ بندی

سنگ های عقیق به شکل لایه های مسطحی شکل گیری پیدا می کنند. ناخالصی هایی که در این سنگ ها وجود دارد باعث ایجاد طرح ها و الگوهای خاص می باشد که بر روی ارزش سنگ های عقیق تاثیر زیادی بر جای می گذارد. سنگ های عقیق از نظر رنگبندی از تنوع بالایی برخوردلار هستند و معمولا در 30 طیف مختلف رنگی مشاهده می شوند.

سنگ های عقیق از نظر رنگ بندی

در بیشتر فرهنگ های کهن سنگ ها دارای خواص و نیروهای ویژه ای می باشند که سنگ عقیق نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. بر اساس باور گذشتگان از سنگ عقیق به عنوان حرز و نگهبان انسان ها در برابر مشکلات و بالایا استفاده می کردند. معمولا جنگ جویان سنگ های عقیق با خود حمل می کردند.

  • برخی افراد از سنگ عقیق برای دور کردن ترس، جانواران موذی استفاده می کنند.
  • از انگشترهای عقیق سرخ معمولا برای جلوگیری از خونریزی استفاده می کنند به کار گیری این انگشتر در بین زنان بسیار مرسوم می باشد.
  • استفاده از سنگ های عقیق باعث آرامش، شادابی و تعالی افراد می گردد.

تشخیص سنگ های عقیق اصل از انواع بدلی آن

بهتر است برای تشخیص سنگ عقیق ساده ترین راه را انتخاب کنید به کارشناسان این حیطه مراجعه نمایید. اما در برخی موارد ممکن است امکان دسترسی به فرد متخصص در زمینه جواهر شناسی وجود نداشته باشد. سنگ های عقیق فیک و تقلبی از وزن کمی برخوردار هستند و مقاومت پایینی در برابر خط و خش دارند.

تشخیص سنگ های عقیق اصل از انواع بدلی آن

برای تشخیص بهترین سنگ عقیق به شفافیت آن دقت کنید. سنگ های عقیق اصلی در طرح خود  دارای آشفتگی و هرج و مرج می باشد در حالی که نمونه های تقلبی دارای شفافیت زیادی هستند و طرح و الگوهای منظمی در آن ها وجود دارد. سنگ های عقیق اصلی در طرح خود دارای خطوط ابری شکلی هستند.

عقیق های مصنوعی دارای شفافیتی به شکل شیشه هستند. البته باید بدانید که نمونه های اصلی درخشان سنگ عقیق هم وجود دارد که بسیار نادر و کمیاب هستند در صورت وجود سنگ های این چنینی از قیمت و ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند.

روشنایی سنگ های عقیق اصلی بسیار طبیعی و درخشنده است، در حالی که نمونه های مصنوعی و بدل از روشنایی کمتری برخوردار هستند. سنگ های عقیق اصلی در مقابل آتش نمی سوزند.

جمع بندی مقاله بهترین سنگ عقیق

انتخاب بهترین سنگ عقیق تابع فاکتورهای متعددی نظیر ناخالصی، شفافیت، کمیابی، رنگ، وزن، مکان استخراج،نوع برش، میزان شفافیت و ..... می باشد.

بهترین سنگ عقیق

رنگبندی سنگ های عقیق نیز عامل تعیین کننده ای در این زمینه می باشد. یکی از سنگ های کمیاب ارزشمند و قیمتی که در بین سایر نمونه های عقیق سنگ سرخ یمانی می باشد که به علت خواص ویژه و کمیاب بودن بسیار مورد توجه قرار دارد. سایت زر امیدوار است مطلب مورد نظر مفید حاصل شده باشد.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد