خواص سنگ زمرد در اسلام چیست؟ سنگ زمرد، سنگی برای از بین بردن فقر

خواص سنگ زمرد در اسلام چیست؟ سنگ زمرد، سنگی برای از بین بردن فقر
در مقاله خواص سنگ زمرد در اسلام می خوانیم: سنگ زمرد چیست؟ انواع سنگ زمرد را در ادامه معرفی کرده و خواص سنگ زمرد در اسلام و همچنین خواص زمرد سبز در روایات را می گوییم.

سنگ زمرد در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است به نحوی که برای بیان خواص سنگ زمرد در اسلام، روایات مختلفی بیان شده است. در این مقاله می گوییم خواص سنگ زمرد در اسلام چیست؟

وقتی صحبت از سنگ‌های گران قیمت می‌شود، بسیاری از ما بلافاصله به سنگ الماس فکر می‌کنیم، اما در حقیقت سنگ زمرد اصل قیمت بالاتری نسبت به الماس دارد و البته بسیار کمیاب است.

خواص سنگ زمرد در اسلام چیست

سنگ زمرد امروزه به نام سنگ عشق معرفی و شناخته می‌شود و نمادی از امید و رشد است. بیش‌ترین تولید زمرد امروزه از چهار کشور کلمبیا، برزیل، زامبیا و اتیوپی انجام می‌شود و برخلاف دیگر سنگ‌های گران قیمت که در رنگ‌‎های متنوع یافت می‌شوند، زمرد همیشه سبز است. طیف رنگی این سنگ از سبز زرد تا سبز یشمی است.

زمرد یک سنگ شکننده است و به ندرت می‌توان چنین سنگی بدون شکستگی سطحی یافت. بسیاری از زمردهای تراش خورده جهت بهبود ظاهر، با موم، روغن و پلیمر ترمیم می‌شوند. نگین زمرد اصل یکی از چهار سنگ قیمتی جهان است و یک جایگزین خوب و بسیار زیبا برای حلقه‌های نامزدی به شمار می‌آید.

خواص سنگ زمرد چیست

سنگ زمرد علاوه بر زیبایی و چشمگیری بسیار زیاد، خواص متنوعی نیز دارد. خواص سنگ زمرد در اسلام نیز بسیار گسترده است و همین امر موجب شده است که این سنگ روز به روز محبوبیت بسیاری در میان تمام افراد پیدا کند. در ادامه به معرفی کامل و دقیق خواص سنگ زمرد در اسلام می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

زمرد چیست؟

سنگ زمرد اصل از خانواده سنگ‌های معدنی بریل با رنگی غنی و کاملا سبز است. نام اصلی فارسی این سنگ دوال یا دوبال است. این گوهر گران‌بها از گونه‌های بریل است و در سنگ‌های پگماتیت یافت می‌شود.  این سنگ بطور معمول در اندازه‌های کوچک یافت می‌شود و جالب است بدانید که اگر بیش از 50 قیراط باشد، هم قیمت با الماسی با چنین قیراطی است.

زمرد چیست؟

سنگ زمرد دارای سختی 7.5ـ 8 است و بلورهای آن ماهیتی شش ضلعی دارند. نوع شفاف و طبیعی گوهر این سنگ یکی از چهار گوهر گران‌بها در بازار به شمار می‌آید و مشهورترین عضو خانواده بریل‌ها است. از نظر ترکیب شیمیایی و کانی‌شناسی ، سنگ زمرد از سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم ساخته شده است. لازم به ذکر است که بریل خالص بدون رنگ است، اما اضافه شدن مقادیر ناچیزی کروم و وانادیوم به آن رنگ سبز ایجاد می‌کند.

در زمان باستان از زمرد به عنوان دارو استفاده می‌شد و در میان مردم به عنوان یک سنگ شفابخش شناخته و معرفی میشد. البته خواص سنگ زمرد در اسلام نیز امروزه بسیار مورد توجه است و از این سنگ در روایات بسیاری یاد شده است.

انواع سنگ زمرد

سنگ زمرد انواع مختلفی دارد که بر اساس محل استخراج این نوع مشخص می‌شود. همانطور که گفتیم زمرد از کشورهای کلمبیا، زامبیا، زیمبابوه، ماداگاسکار، پاکستان، هندوستان، افغانستان و روسیه استخراج می‌شود که در ادامه به بررسی کامل هریک می‌پردازیم.

انواع سنگ زمرد

زمرد کلمبیا

این نوع زمرد مرغوب‌ترین و خوشرنگ‌ترین نوع زمرد است و از زمرد دیگر کشورها کاملا متمایز است. کشور کلمبیا یکی از نخستین کشورهای تولیدکننده زمرد درجهان است و حدود 150 معدن زمرد در آن وجود دارد.

زمردهای استخراج شده از کشور کلمبیا بسیار خاص و نادر هستند و شما نمی‌توانید در هیچ کجای دنیا شبیه آن‌ها را بیابید. یکی از آشناترین این زمردها، تراپیچ است که از مرکز آن 6 پرتو ساطع می‌شود.

سنگ زمرد کلمبیا

قیمت هر قیراط زمرد کلمبیا در بازارهای جهانی بین 50 تا 4 هزار دلار است. البته زمردهای با خلوص عالی و تراش و رنگ با قیمت بالاتری خریدوفروش می‌شوند. تراش زیبا و چشم‌گیر این سنگ را می‌توانید در انگشتر زمرد مردانه و انگشتر زمرد طلا زنانه مشاهده نمایید.

زمرد زیمبابوه

زمردهایی که از زیمبابوه استخراج می‌شوند نسبت به زمردهای کلمبیایی دارای رنگ تیره‌تر و ته رنگ آبی هستند. این زمردها در اندازه‌های کوچک و با رنگ‌های بسیار زنده و ته رنگ زرد از معدن این کشور استخراج می‌شوند.

سنگ زمرد برزیل

همانطور که می‌دانید کشور برزیل در همسایگی کلمبیا قرار دارد. در این کشور زمردهای بسیار زیبا نظیر: زمردهای با رنگ سبز عالی، زمرد چشم گربه‌ای و ستاره‌ای با 6 پرتو به چشم می‌خورد.

سنگ زمرد برزیل

زمرد پنجشیر افغانستان

این نوع زمرد یکی از باکیفیت‌ترین زمردهای جهان است که با قیمت بسیار بالایی خریدوفروش می‌شود.

زمرد زامبیا

این زمرد با رنگ و شفافیت بسیار بالا شناخته می‌شود و جالب است بدانید که با وجود قیمت بسیار بالا نسبت به زمرد کلمبیا یا پنچشیر افغانستان، نسبتا ارزان است.

زمرد هند

زمرد هند - سایت زر

زمرد هند یکی از ارزان‌ترین انواع زمرد است و امروزه در بازار هر قیراط آن حدود 1 دلار است.

زمرد کبود

همانطور که گفتیم زمرد یک سنگ سبزرنگ است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این سنگ می‌تواند آبی نیز باشد که به آن آکوامارین می‌گویند. این سنگ رنگ خود را از آهن می‌گیرد و یکی از بهترین و مناسب‌ترین سنگ‎‌ها برای جواهرسازی به شمار می‌آید.

خواص سنگ زمرد

همانطور که گفتیم خواص سنگ زمرد در اسلام بسیار گسترده است و آن را سنگ شفابخش می‌دانستند. این سنگ در درمان سرطان، صرع و اسهال خونی بسیار موثر است. جالب است بدانید که پزشکان یونانی دود پودر سوزانده شده‌ی زمرد را برای درمان مارگزیدگی، سرماخوردگی و تنگی نفس بکار می‌بردند. خواص زمرد به موارد ذکرشده خلاصه نمی‌شود و از دیگر خواص آن می‌توان به گشودن قلب به روی عشق، بخشش، دلسوزی و اعتماد به نفس اشاره کرد.

خواص سنگ زمرد
 

سنگ زمرد برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و با گذاشتن آن بر روی چاکراهای خورشیدی، مجاری کیسه صفرا را می‌توان پاک و فعال کرد.  البته برای تقویت معده و درمان زخم معده نیز می‌توان از این سنگ بهره گرفت.

جالب است بدانید که پیش از ساخته شدن عینک و ذره‌بین، مطالعه و دیدن اشیای ریز به کمک یک زمرد تراش خورده انجام می‌شد. لازم به ذکر است که این زمرد به نام سنگ مطالعه معرفی و شناخته می‌شد.

خواص سنگ زمرد در اسلام

همانطور که می‌دانید در اسلام برخی از سنگ‌های قیمتی جایگاه ویژه‌ای دارند و در بسیاری از روایات و احادیث از آن‌ها یاد شده است. زمرد یکی از مهم‌ترین و آشناترین سنگ‌ها در اسلام است و همین امر موجب شده است که تیتر خواص سنگ زمرد در اسلام بسیار محبوب شود.

خواص سنگ زمرد

لازم به ذکر است که خواص سنگ زمرد در اسلام بسیار گسترده است که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به آسان شدن و گره‌گشایی کارها اشاره کرد. همچنین پیامبر اکرم فرموده‌اند: دست کردن انگشتر زمرد می‌تواند فقر را از بین ببرد. مهم‌ترین حکم سنگ زمرد که در دین اسلام باید آن را به خاطر داشته باشید، لزوم خارج کردن هنگام طهارت است.

بنابر فرموده امام رضا(ع) دست کردن انگشتر زمرد مستحب بوده و فقیر را به ثروتمند تبدیل می‌کند.

خواص زمرد سبز در روایات

حال که به بررسی خواص سنگ زمرد در اسلام پرداختیم، به سراغ خواص زمرد سبز در روایات می‌رویم.  از حضرت امام موسی کاظم(ع) نقل شده است که دست کردن انگشتر زمرد موجب آسانی امور می‌شود و تمام دشواری‌ها را از بین می‌برد. در حدیث دیگری از امام رضا(ع) نیز نقل شده است که دست کردن انگشتر زمرد فقر را به توانگری تبدیل می‌کند.

خواص زمرد سبز در روایات

در کتب عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات آمده است:

کسی که زمرد را به همراه داشته و یا آن‌را به شکل دارو استفاده کند، ناراحتی و درد معده خود را درمان خواهد کرد. زمرد حرکت نبض را تیز و عادی می‌سازد و روح را تقویت می‌کند. این سنگ همچنین جذام، صرع، تشنج، بیماری‌های جگر را بهبود می‌بخشد و برای گاز معده و استفراغ بسیار مفید است.

زمرد محبت بین زن و شوهر را زیاد می‌کند و جن و دی. را از آدمی دور می‌سازد. اگر زنان باردار از زمرد استفاده نمایند، هیچ مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد و فرزند آن‌ها به سادگی متولد خواهد شد.

فروشگاه زمرد طلا و جواهر

حال که با خواص سنگ زمرد در اسلام آشنا شدیم، ممکن است قصد خرید این سنگ باارزش به ذهن شما نیز خطور کرده باشد. امروزه فروشگاه‌های بسیاری در حوزه خریدوفروش انواع سنگ‌های قیمتی ازجمله سنگ زمرد فعالیت دارند که یکی از آشناترین و بهترین آن‌ها زر است. در این فروشگاه شما می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود اقدام به خرید نمایید و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

سوالات متداول:

سخن پیامبر درباره خواص سنگ زمرد در اسلام چیست؟
S ChevronDown 18 N

پیامبر اکرم فرموده‌اند: دست کردن انگشتر زمرد می‌تواند فقر را از بین ببرد. مهم‌ترین حکم سنگ زمرد که در دین اسلام باید آن را به خاطر داشته باشید، لزوم خارج کردن هنگام طهارت است.

خواص زمرد سبز در روایات درباره بیماری چیست؟
S ChevronDown 18 N

کسی که زمرد را به همراه داشته و یا آن‌را به شکل دارو استفاده کند، ناراحتی و درد معده خود را درمان خواهد کرد. زمرد حرکت نبض را تیز و عادی می‌سازد و روح را تقویت می‌کند. این سنگ همچنین جذام، صرع، تشنج، بیماری‌های جگر را بهبود می‌بخشد و برای گاز معده و استفراغ بسیار مفید است.

انواع سنگ زمرد را نام ببرید؟
S ChevronDown 18 N

سنگ زمرد انواع مختلفی دارد که بر اساس محل استخراج این نوع مشخص می‌شود. زمرد از کشورهای کلمبیا، زامبیا، زیمبابوه، ماداگاسکار، پاکستان، هندوستان، افغانستان و روسیه استخراج می‌شود که به نام آن کشور در بازار نامیده می شوند.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۸:۴۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد