شما فرد برجسته‌ای هستید

شما فرد برجسته‌ای هستید
نقطه آغازین پختگی، درک این واقعیت است که ”هیچکس به کمک شما نخواهد آمد“ هر آنچه که هستید یا خواهید بود، به کلی به‌خودتان بستگی دارد.
مسئولیت بپذیرید
زندگی امری واقعی و جدی است. بازی آغاز شده است. زمان به سرعت در حال گذر است و تمام تصمیمات و اعمال و بی‌عملی‌های شما جمع شده و زندگی‌ای را تشکیل داده که اکنون دارید. اگر مایلید در آینده، امور تغییر کنند باید در کارهائی که هم‌اکنون انجام می‌دهید دگرگونی‌هائی به‌وجود آورید. باید مسئولیت کامل زندگی خویش را برعهده بگیرید و در امور تغییرات به‌وجود آورید زیرا چیزها به‌خودی خود تغییر نمی‌کنند.
تصمیم بگیرید
مدیریت بر خود، مدیریت شخصی، مدیریت زمان و مدیریت زندگی است. مدیریت بر خود، محکم در دست گرفتن سکان زندگی و سپس قرار گرفتن در مسیر انتخاب شده و صحیح است. هر چند موانع زیادی برای این کار و ترک عادات گذشته وجود داشته باشد. کنفسیوس می‌گوید: ”اگر جاده‌ای را که در آن هستید عوض نکنید، از همان مقصدی سر در خواهید آورد که هم‌اکنون به طرف آن در حرکت هستید. ”تمام مردان و زنان موفق، در برحه‌ای از زندگی خود تصمیمی قاطع درباره مسیر و هدفی که قصد رسیدن به آن را داشتند اتخاذ کردند سپس برای رسیدن به آن مقصد و هدف قاطعانه و آگاهانه قدر برداشتند. شما نیز می‌توانید این روند را در زندگی خود پیاده کنید.
مجموعه‌ای از منابع
یکی از مفیدترین ایده‌هائی که در زندگی آموختم این بود که خود را ”مجموعه‌ای از منابع“ ببینم. شما می‌توانید عقب ایستاده و خود را بر مبنای آنچه هستید و نه آنچه انجام می‌دهید، مشاهده کنید. ما معمولاً خود را بر مبنای شغلی که داریم تعریف می‌کنیم. بر مبنای فعالیتی که اکثر وقت خود را صرف آن می‌کنیم. هنگامی‌که با کسی ملاقات می‌کنید، حتی در ایستگاه اتوبوس، خود را بر مبنای شغل خویش معرفی می‌کنید. معمولاً چنین جملاتی می‌گوئیم: من فروشنده هستم، مدیر هستم، در این شرکت یا آن شرکت کار می‌کنم و ... . چون ما معمولاً همان می‌شویم که اغلب بدان فکر می‌کنیم، هر چه بیشتر خود را بر مبنای شغل‌مان، برای دیگران معرفی کنیم، تصویر ذهنی که از خود داریم، بیشتر بر مبنای کاری که انجام می‌دهیم شکل می‌گیرد. شاید به همین دلیل است که افرادی که از شغل خود اخراج یا بازنشسته می‌شوند، وارد دورانی از بحران روحی و افسردگی می‌گردند. در این حالت گوئی آنها هویت خویش را از دست داده‌اند. احتمالاً با کسانی که دچار این وضعیت شده‌اند ملاقات داشته‌اید. حقیقت این است که شما چیزی نیستید که انجام می‌دهید بلکه مجموعه‌ای از منابع هستید. شما حاصل ترکیب اجرائی هستید که شما به موجودی منحصر به فرد و برجسته تبدیل کرده است، فردی متفاوت با هر کس دیگری که قبلاً وجود داشته یا در آینده وجود خواهد داشت. شما تجارب بسیار متنوعی را که مثبت و منفی بوده‌اند از سر گذرانده‌اید. آموزش‌های رسمی دیده‌اید و در محیط کار و از فعالیت‌های پیشین و ارتباط‌هائی که داشته‌اید، تجارت مختلفی کسب کرده‌اید.
شما منحصر به ‌فرد هستید
شما توانائی‌ها و هوشی منحصربه‌فرد دارید که بخش بزرگی از آن هنوز به‌طور کامل شکوفا نشده است. مهارت‌هائی دارید که از طریق کار سخت، انضباط و تمرین کسب کرده‌اید‌، شما توانائی‌های مادرزادی دارید که به شما کمک می‌کند برخی کارها را راحت‌تر انجام دهید و به برخی اهداف، سریع‌تر دست پیدا کنید. دارای انرژی، آرزوهای بزرگ، اهداف و فرصت‌هائی هستید. شما فلسفه‌ای برای زندگی دارید - حال هر طور که شکل گرفته باشد - رویکردها و دیدگاه‌هائی دارید که شما را منحصربه‌فرد و استثنائی می‌کند. دولت ایالات متحده ۲۲ هزار حوزه شغلی مخلتف شناسائی کرده است. اگر تمام مهارت‌ها و توانائی‌های خود را در کنار هم قرار دهید، احتمالاً می‌توانید صدها شغل را برای انجام انتخاب کنید و کارهای مختلف را در سازمان‌های گوناگون و صنایع مختلف، بسیار خوب انجام دهید.
اقدام عملی
با انجام سه اقدام عملی زیر می‌توانید ایده‌های بالا را به سرعت در عمل پیاده کنید.
۱. درباره آنچه که واقعاً می‌خواهید انجام دهید، تصمیمی قاطع گرفته و اقدام را فوراً آغاز کنید.
۲. خود را نه بر مبنای عنوان شغلی‌تان بلکه بر مبنای توانائی‌های منحصر به فردی که دارید توصیف و تعریف کنید.
۳. خود را مجموعه‌ای از منابع و توانائی‌ها ببینید که می‌توانید شغل‌های مختلف را بسیار خوب انجام دهید.
منبع خبر: ماهنامه پیام مدیر موفق
  ۲۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۵۸:۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد