عدم تعادل در جریان نقدینگی, یکی از مسائل عمده که در اداره امور شرکت های کوچک است. در این مقاله ما به بررسی جریان نقدینگی از نظر ورود و خروج آن خواهیم پرداخت و ۷ ایده برای بالا بردن نقدینگی شرکت ها پیشنهاد می کنیم.
عدم تعادل در جریان نقدینگی, یکی از مسائل عمده که در اداره امور شرکت های
کوچک است. در این مقاله ما به بررسی جریان نقدینگی از نظر ورود و خروج آن
خواهیم پرداخت و ۷ ایده برای بالا بردن نقدینگی شرکت ها پیشنهاد می کنیم:
۱ – بی معطلی صورتحساب صادر کنید:
آیا تا به حال شده است که آنقدر خود را مشغول ساختن شرکت و مدیریت پروژه
ها نمایید که به یاد صدور فاکتور به صورت منظم و دوره این نیفتید؟ این فقط
مشکل شما نیست. مقاطعه کاری را می شناسم که برخی اوقات در ارسال صورتحساب
برای کارهای کوچک کوتاهی می کرد تا اینکه به زمان مقرر برای پرداخت هزینه
های شرکت خود می رسید و آن وقت هیچ پول نقدی برای پرداخت هزینه ها در موعد
مقرر نداشت. اگر تا بحال سیستمی به این منظور طراحی نگرده اید, از هم
اکنون صدور صورتحساب ها را در دوره های منظم, تنظیم نمایید و یا یکی از
کارکنان را به این کار مکلف نمایید.
۲- کارکنان را به تحرک برای خلق سیستم دریافت سریع وجوهات صورتحساب ها تشویق کنید.
بر روی دریافت سریع وجوهات صورتحساب ها تمرکز کنید: شرکت های کوچک به طور
قابل ملاحظه ای می توانند در دریافت سریع وجوهات، با پیشنهاد تخفیف در
ازای دریافت سریع مبالغ عمل كنند. من صورتحساب هایی دریافت نموده ام كه در
آن ها قید شده در صورت پرداخت در طی ۱۰ روز ۱ تا ۲ درصد تخفیف قائل می
شوند. اگر من می خواستم یك چك یك ماهه برایشان صادر كنم با پیشنهاد چنین
تخفیف ناچیزی صورتحساب را پرداخت می نمودم.
۳ – از آغاز از مشتریان بدحساب پرهیز نمایید:
بهترین راه برای پرهیز از مسائل و مشكلات ناشی از جریان نقدینگی وابسته به
مشتریان، همانا جلوگیری از آن است كه افراد بدحساب به مشتریان اصلی شما
تبدیل شوند.
۴ – شیوه استفاده از معاوضه بجای پول نقد در خردیدهایتان:
شما با معاوضه محصولات و سرویس های خود با محصولات و سرویس های دیگران می توانید فشار ناشی از پرداخت های نقدی خود را پایین بیاورید.
۵ – بجای زیاد كردن موجودی به آراستگی موجودی بپردازید:
اگر شما چون برخی تولیدكنندگان قادر به پیاده سازی سیستم مدیریت موجودی
JIT نمی باشید، اشكالی ندارد. چطور است بجای JIT از سیستمی كاراتر به نام
JILT ( Just In Less Time )، استفاده نمایید؟! زیرا كه در اقتصاد بی تنش
سرمایه گذاری بر موجودی مواد اولیه و موجودی فروش، عایدی دربر نخواهد
داشت، ( برعكس آنكه متأسفانه در ایران گاهی سرمایه گذاری در موجودی انبار
كارخانه جات از سودآوری تولید و فروش بیشتر است)، ولی برای یك مؤسسه كوچك
با هدف حفظ جریان نقدینگی كنترل صحیح موجودی بسیار پراهمیت است و كاهش
موجودی در آن ها بسیار آسان می باشد. مثلا من رستوران های زیادی را دیده
ام كه به جای ارائه لیست متنوعی از نوشیدنی ها، تنها بر كیفیت نوشیدنی
تكیه می كنند و تنها چند محصول خوب از چند منطقه خاص را ارائه می دهند و
بدین ترتیب هیچ مشتری خوش سلیقه ای ناراضی نخواهد بود.
۶ – این نكته را همیشه در نظر داشته باشید:
وام های خود را به وام های با بهره كمتر تبدیل نمایید. من می دانم كه قرض
گرفتن اغلب كار ناصحیحی برای مؤسسات كوچك می باشد ولی با این وجود من
متحیرم از این همه روش ها و شیوه های مختلف كه كارآفرینان سطحی در قرض و
یا وام گرفتن دارند. یك صاحب شركت كوچك را می شناسم كه یك كارمند داشت و
چهار نوع وام، وام تجهیزات، وام ماشین و دو وام از شركت های كارت های
اعتباری. اگر شما هم دارای چنین شرایطی هستید و چندین وام مختلف گرفته اید
تنها به شما توصیه می كنم یك مروری بر وام های خود بكنید و حتا الامكان
نرخ بهره آن ها را به پایین ترین حد برسانید.
۷ – بجای شام و نهار، هدیه بدهید:
این نكته كوچكی است اما واقعا ارزش دارد كه آن را به خاطر بسپارید. وقتی
می خواهید از یك مشتری تشكر كنید بهتر است از هدایای كوچك استفاده كنید و
یا كوپن های خرید، مثلا تا ۲۵ دلار به آن ها بدهید.
درباره وبسایت bcentral.com:
بیل گیتز مدیر افسانه ای شركت مایكروسافت و ثروتمندترین مرد جهان، بر خلاف
سنت دیرینهٔ ثروتمندان بزرگ تاریخ كه بخشی از ثروت خود را پس از مرگ وقف
امور خیریه نموده اند، ثروت خود را چه در زمان حیات و چه پس از آن صرف
امور آموزشی نموده است و از آنجمله میتوان به تشكیل سایت رایگان BCentral
برای دادن مشاورهٔ رایگان به تجار نوپا اشره نمود. (به آنكس كه دوست می
داری بجای بخشیدن ماهی، ماهیگیری بیاموز ) مونت انبیسك نویسنده و مشاور
تجاری كه تاكنون برندهٔ جوایز بیشماری طی ۲۰ سال گذشته در مدیریت شده است
، یكی از اعضای گروه برگزیدهٔ بیل گیتز برای نیل به این مهم می باشد.
منبع خبر: سازمان فرهنگی فرا
۲۴ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۴:۶ بعد از ظهر