مدیران به جهت شیوه های کاری خود که در پی انجام کار با مشارکت دیگران و بوسیله دیگران هستند بیشتر گرفتار خشم و عصبانیت می شوند .
مدیران به جهت شیوه های کاری خود که در پی انجام کار با مشارکت دیگران و
بوسیله دیگران هستند بیشتر گرفتار خشم و عصبانیت می شوند . مهارت انسانی
یکی از ضروریات شغل یک مدیر به شمار می آید و برای این منظور لازم است
مدیران از جنبه های گوناگون مهارت برخورد با خشم آگاهی دقیق تری داشته
باشند . این مهم در سایه شناخت حالتها و هیجانات مختلف خود و زیردستان و
چگونگی مواجهه با آن به دست می آید .
● موقعیت هایی که باعث عصبانیت می شود
بطور کلی موقعیت هایی که موجب عصبانیت می گردند را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد :
۱- زمانی که فرد به نوعی احساس بیهودگی ، تهدید و بی احترامی کند . به
عبارت دیگر ، زمانی که راه رسیدن به هدف بوسیله عمل شخصی دیگر مسدود گردد .
۲- زمانی که فرد احساس کند به حقوق مسلمش تجاوز شده است یا کسی در موردش اشتباه فکر می کند .
۳- زمانی که حالت یا عمل شخص دیگر ، خاطرات یک کار ناتمام در گذشته را تداعی کند .
۴- زمانی که فرد خیلی شدید آزرده شده است و نمی خواهد آسیب پذیر بودنش را
نمایان کند ، بنابراین به جای آن خشم خود را به عنوان یک وسیله دفاعی بروز
می دهد .
● اقدامات لازم پیش از عصبانیت
پیش از خشمگین شدن نکات زیرا در نظر داشته باشید :
- فراموش نکنید شما مسئول احساسات خود هستید . شما از اتفاقی که افتاده خشمگین شده اید ، زیر دست شما ، شما را خشمگین نکرده است .
- خود را در شرایط خشمگین شدن قرار ندهید .
- خود را بشناسید ، طرز تلقی ها ، شرایط محیطی ، حوادث و رفتارهای خشم برانگیز را شناسایی کنید .
- فراموش نکنید که خشم و پرخاشگری معادل یکدیگر نیستید .
- لحظاتی بیندیشید ؛ آیا این موقعیت ارزش آن را دارد که وقت و نیروی خود را
صرف آن کنید و سرانجام به نتایج احتمالی ابراز عصبانیت خود فکر کنید .
● با رعایت نکات زیر می توانید خشمگین شوید ، اما خشم خود را بصورت مثبت و همراه با ابراز وجود بروز دهید :
۱- اگر تصمیم گرفتید خشم خود را ابراز کنید از طعنه زدن بپرهیزید ، صادقانه
حرف بزنید ، ناسزا نگویید ، تحقیر نکنید و از هر اقدام فیزیکی خودداری
کنید .
۲- بدون تعارف سخن بگویید ، مسئولیت اظهاراتتان را به عهده بگیرید و کسی را
سرزنش نکنید . مثلاً به جای اینکه بگویید : "تو باعث عصبانیت من می شوی"
بگویید : "هرگاه که بر سر کار دیر حاضر می شوی ، من عصبانی می شوم" .
۳- هنگامی که عصبانی هستید ، گفتار و رفتارتان باید سازگاری داشته باشد ،
در غیر اینصورت پیام مغشوشی فرستاده اید که نشان می دهد رفتار و گفتارتان
یکی نیست .
۴- به نظریات طرف مقابل گوش فرا دهید .
۵- در نظر داشته باشید که می توان در عین حال که برای شخص اهمیت قائل هستید خشم خود را نسبت به وی ابراز کنید .
۶- در هنگام عصبانیت ، دقیق و صریح صحبت کنید .در حالی که فرد خطای کوچکی
مرتکب شده است از کلمات هرگز و همیشه در جملات خود بپرهیزید .
۷- در اوج عصبانیت خود تصمیم مهمی نگیرید . این عمل مانع از آن می شود که
براساس احساسات خود عمل کنید و به شما اجازه می دهد که عواقب تصمیم خود
بیندیشید .
۸- به ویژگیها و شرایط موجود توجه داشته باشید . از تعمیم دادن و بحث در مورد روابط دیرینه خود احتراز کنید .
۹- برای یافتن راه حل تلاش کنید و تنها به پیروزی خود نیندیشید .
منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی مدیران ایران
۱۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۷:۳ بعد از ظهر