میلیاردری که اولین فروشگاه اینترنتی را به ژاپن آورد

میلیاردری که اولین فروشگاه اینترنتی را به ژاپن آورد
هیروشی میکیتانی موسس و مدیرعامل شرکت راکوتن،‌ بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ژاپن با بیش از 50 میلیون کاربر مشترک، با ثروت 8/4 میلیارد دلار در جایگاه صد و شصت و هفتم ثروتمندان دنیا در سال 2007 قرار دارد.
هیروشی میکیتانی در 11 مارس سال 1965 در شهر کوب در ژاپن متولد شد. او دو سال را به همراه خانواده‌اش در ایالات متحده گذراند و سپس به ژاپن بازگشت و دوره ابتدایی را در آنجا طي كرد. هیروشی در سال 1977 به دبیرستانی شبانه روزی و دور از خانه رفت و در سال 1983 تحصيلاتش تمام شد. وی در سال 1988 از دانشگاه هیتوتسوباشی فارغ‌التحصیل شد. هیروشی میکیتانی پس از فارغ‌التحصیلی به بانک صنعتی ژاپن پیوست.
وی سپس تحصیلات خود را در مدرسه تجارت دانشگاه هاروارد و در رشته MBA ادامه داد و در سال 1993 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. میکیتانی طی تحصیل در دانشگاه هاروارد در سال 1991 ازدواج کرد. میکیتانی در‌هاروارد با فرهنگی آزادتر آشنا شد و امکانات و فرصت‌های بالقوه موجود در اینترنت را آموخت.
وی پس از فارغ‌التحصیلی به کشور خود بازگشت و در دپارتمان توسعه بین‌المللی در ژاپن مسوول مدیریت مالی در زمینه خرید و ادغام شرکت‌ها شد.
میکیتانی شرکت راکوتن را در سال 1997 به عنوان یک بازار تجارت الکترونیک و با نام MDM تاسیس کرد که بعدها تبدیل به مشهورترین سایت تجارت الکترونیک ژاپن شد. MDM در سال 1999 به راکوتن تغییر نام پیدا کرد. سهام این شرکت در سال 2000 برای اولین بار به شکل عمومي‌در بازار سهام جاسداک به فروش رسید. راکوتن در همین سال شرکت اینوسیک ژاپن، یک موتور جست‌وجوی معروف را که در سال 1994 توسط استیو کریچ تاسیس شد، خرید تا بتواند خدمات پورتال ارائه کند. در سال 2002 این شرکت یک سیستم پرداخت جدید قراردادهای تجاری را معرفی کرد. در همین سال هم یک برنامه عضویت برای افزایش وفاداری مشتریان پیاده‌سازی شد.
راکوتن با خرید سایت مای تریپ در سال 2003 کسب و کار مسافرتی را به شرکت خود اضافه کرد. البته بعدها در سال 2004 مای تریپ با شرکت مسافرتی راکوتن ادغام شد. راکوتن در سال 2003 همچنین سهام شرکت اوراق بهادار DLJdirect را خرید. این شرکت بعدها به شرکت اوراق بهادار راکوتن تغییرنام يافت.
راکوتن همچنین در سال 2004 سهام شرکت آزورا کارت، شرکت کارت‌های اعتباری را خرید. این شرکت نیز بعدها به راکوتن کردیت تبدیل شد. راکوتن در همین سال با تاسیس شرکت راکوتن بیسبال به شکل حرفه‌ای به کسب و کار ورزشی روی آورد.
هیروشی میکیتانی در سال 2005 شرکت کوکونای شینپان ، در زمینه بانکداری و کارت‌های اعتباری را به عنوان یک شرکت زیر مجموعه برای راکوتن خرید. راکوتن در همین سال کل سهام شرکت لینک شیر، یک شرکت پیشتاز در بازاریابی تجارت الکترونیک‌ را از طریق شعبه آمریکایي راکوتن خرید تا بازار جهانی اینترنتی خود را گسترش دهد.
بخش حراج راکوتن نیز در سال 2005 راه‌اندازي شد. در سال 2006 نیز بخش مسافرتی آنلاین راکوتن راه‌اندازي شد. راکوتن در سال 2008 شراکتی را با فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرزیدنت انجام داد تا یک کسب‌وکار براي فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تایوان با نام راکوتن ایچیبا تایوان راه‌اندازي کنند. راکوتن همچنین در همین سال بخش خدمات و اطلاعات مربوط به جشن‌های عروسی را به سایت خود اضافه کرد و همچنین توافقاتی با شرکت ای-بانک برای هم پیمانی و شراکت انجام داد. ای-بانک در نهایت در سال 2009 تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های راکوتن شد.
راکوتن در حال حاضر محصولات بیش از 600 شرکت بزرگ ژاپن شامل هواپیمایی ژاپن،‌ سئیکو‌ و یاماها را از طریق سایت خود به فروش مي‌رساند.
هیروشی میکیتانی ازدواج کرده و یک فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن شهر توکیو است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۹:۱:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد