لارنس جوزف اليسون (Lawrence J. Ellison)، مدير ارشد اجرايي شركت اوراكل (oracle)

لارنس جوزف اليسون (Lawrence J. Ellison)، مدير ارشد اجرايي شركت اوراكل (oracle)
لارنس جوزف اليسون در 17 آگوست سال 1944 در نيويورك سيتي متولد شده است. او يك كارآفرين آمريكايي و يكي از بنيانگذاران و مدير ارشد اجرايي شركت اوراكل (oracle) است كه يك كمپاني بزرگ نرم‌افزار سازمان‌هاي تجاري مي‌باشد.
لارنس جوزف اليسون در 17 آگوست سال 1944 در نيويورك سيتي متولد شده است. او يك كارآفرين آمريكايي و يكي از بنيانگذاران و مدير ارشد اجرايي شركت اوراكل (oracle) است كه يك كمپاني بزرگ نرم‌افزار سازمان‌هاي تجاري مي‌باشد. اليسون در حال حاضر با ثروت شخصي 28 ميليارد دلار چهارمين فرد ثروتمند جهان به شمار مي‌رود.
لاري در نه ماهگي به فرزندخواندگي عمه و عموي مادرش در آمد. اليسون در سال 1958 از مدرسه‌اي در شمال شيكاگو فارغ‌ التحصيل شد. او كه دانشجوي باهوش، اما حواس پرتي بود، تحصيل در دانشگاه ايلينويز را در سال دوم به دليل مرگ مادرخوانده‌اش رها كرد، درحالي‌كه تنها امتحانات پايان ترمش باقي مانده بود. پس از گذراندن يك تابستان در كاليفرنياي شمالي يعني جايي كه او با دوستش چاك ويز زندگي مي‌كرد، لاري براي يك ترم در كلاس‌هاي دانشگاه شيكاگو شركت كرد. آنجا جايي بود كه براي اولين بار لاري با طراحي كامپيوتري آشنا شد. او در سن بيست سالگي براي هميشه به كاليفرنياي شمالي نقل مكان كرد. در سال 1977 اليسون و مباشر سابقش در امپكس، رابرت ماينر، آزمايشگاه توليد نرم‌افزار (Software Development Labs ;SDL) را با سرمايه 1400 دلاري اليسون (كه تمام دارايي‌اش بود) تاسيس كردند. اليسون و شريكش برنامه پايگاه داده‌هايي را ايجاد كردند كه علاوه بر پردازنده مركزي، با desktop سيستم‌هاي كامپيوتري هم سازگار بود. آنها همزمان با اينكه شركت اوراكل خودشان را نگه داشته بودند، اولين مشتريانشان را براي برنامه پايگاه داده‌ها نيز يافتند. اين مشتريان، پايگاه نيروي هوايي رايت پاترسون و CIA بودند. در سال 1980 اوراكل تنها 8 كارمند و درآمد كمتر از يك ميليون داشت.
اليسون درباره پايگاه داده‌هاي شركت IBM چيزهايي شنيده بود و تصميم داشت اوراكل را نيز با آن سازگار كند، اما IBM با در اختيار نگذاشتن كدهاي برنامه‌اش اين كار را براي او غير ممكن كرد. سپس اولين نسخه اوراكل با نام اوراكل2 (و نه اوراكل 1) وارد بازار شد. اين نامگذاري به اين دليل بود كه شركت مي‌خواست عنوان كند كه تمام اشكالات در نسخه قبل حل شده است! اما در سال بعد، IBM برنامه اوراكل را روي سيستم‌هاي پردازنده اش به مدت 7 سال بعد نصب كرد. به اين شكل فروش اوراكل سالانه دوبرابر شد. در واقع اين شركت ميليون دلاري ديگر داشت تبديل به يك شركت ميليارد دلاري مي‌شد.
اوراكل در سال 1986 با به فروش گذاشتن سهامش براي عموم، سرمايه‌اش را به ميزان 5/31 ميليون دلار افزايش داد. شركت در سال 1990 اولين ضرر خود را اعلام كرد. جمع سرمايه بازار اوراكل 80 درصد كاهش يافت و به نظر مي‌رسيد كه شركت در آستانه ورشكستگي باشد. در واقع فروشندگان شركت با اصرار از مشتريان بالقوه مي‌خواستند بيشترين ميزان ممكن از نرم افزارهاي اوراكل را به يكباره خريداري كنند و سپس اين فروشندگان ارزش فروش آينده را در فصل جاري مي‌نوشتند و به اين شكل پورسانت بيشتري دريافت مي‌كردند. اين امر زماني به مشكل تبديل شد كه فروش‌هاي آتي محقق نشدند. بنابراين اليسون در نهايت بسياري از كارمندان قبلي‌اش را با مديران باتجربه تر عوض كرد. او در آن زمان 10 درصد كاركنانش، يعني حدود 400 نفر از آنان را از كار بركنار كرد. اليسون براي اولين بار بخش مديريتي شركتش را به حرفه‌اي‌ها سپرده و خودش تمام انرژي‌اش را به توسعه محصولاتشان متمركز كرد.
خوش اقبالي‌هاي اوراكل در طول دهه 90 همچنان افزايش يافت. بانك‌هاي آمريكايي،‌ شركت‌هاي هواپيمايي، شركت‌هاي اتومبيل سازي و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي عظيم همگي به برنامه‌هاي پايگاه داده‌هاي اوراكل وابسته هستند. اوراكل به ميزان زيادي از رشد تجارت الكترونيك سود برده است. سود خالص اوراكل در سال 2000 از يك فصل به ميزان 76 درصد افزايش يافته است. زماني كه سهام شركت‌هاي high tech به شدت نوسان مي‌كردند، اوراكل ارزش خود را حفظ كرد و لاري اليسون، بزرگترين سهامدار، موسس و مدير ارشد اجرايي شركت نزديك بود به هدف مطلوبش يعني پيشي گرفتن از شركت مايكروسافت بيل گيتس و قرار گرفتن در جايگاه ثروتمندترين فرد جهان برسد.
از سال 2004 اليسون تصميم گرفت سهم بازار اوراكل را با خريد استراتژيك شركت‌هاي ديگر افزايش دهد و ظرف 3 سال 25 ميليارد دلار را صرف اين كار كرد. هم اكنون شركت اوراكل بزرگ‌ترين شركت نرم افزار دنيا است.

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۵:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد