نوکيا بزرگ‌ترين سازنده تلفن‌همراه در جهان

نوکيا بزرگ‌ترين سازنده تلفن‌همراه در جهان
نوکيا يک شرکت چند مليتي در حوزه ارتباطات مي‌باشد که روي نقاط کليدي مخابرات سيمي‌و بي‌سيم تمرکز کرده ‌است. هم‌اکنون نوکيا بزرگ‌ترين سازنده تلفن‌همراه در جهان است که بيش از30 درصد از بازار موبايل را در اختيار دارد.
نوکيا يک شرکت چند مليتي در حوزه ارتباطات مي‌باشد که روي نقاط کليدي مخابرات سيمي‌ و بي‌سيم تمرکز کرده ‌است. هم‌اکنون نوکيا بزرگ‌ترين سازنده تلفن‌همراه در جهان است که بيش از30 درصد از بازار موبايل را در اختيار دارد. همچنين اين شرکت لوازم و تجهيزات جانبي ارتباطات بي‌سيم و تلفن‌هاي ثابت را نيز توليد مي‌کند.
در سال ۱۸۶۵ يک شرکت تبديل چوب به ورقه‌هاي کاغذ توسط «كنت فردريك آيدستام» در شهر تامپر در جنوب غربي فنلاند تاسيس شد.
او تجربه كافي در اين زمينه تجاري نداشت. بنابراين با متقاعد کردن كارگران كارخانه به نشان دادن فرآيندها، تكنولوژي را از آنها فرا گرفت. مالك کارخانه تكنولوژي اين صنعت را براي مدت چند سالي به عنوان يك راز بزرگ پنهان كرده بود و زماني كه اين مساله را ديد، فردريک را بيرون كرد، اما آيدستام آنچه را كه مي‌خواست ديده بود و زماني كه به فنلاند برگشت كارخانه توليد كاغذ خودش را بنا كرد.
بعدها شرکت به شهرک نوکيا کنار رود «نوکيانويرتا» که بهترين منبع توليد نيروي آبي است، تغيير مکان داد. واژه نوکيا از رود جاري در مرکز شهر نشات مي‌گيرد. نام خود رود از کلمه قديمي‌فنلاندي به معني جانور خزدار تيره رنگ که تقريبا شبيه راسو يا سمور مي‌باشد و در آن محل زندگي مي‌کرده، گرفته شده است.
بعد از گذشت چند سال فردريک با ثبت شرکت نوکيا، اختراعش يعني خمير چوب را در سال 1867 در نمايشگاه چوب پاريس عرضه كرد و يك مدال برنز جايزه گرفت. بعد از اين مساله همه نوكيا را مي‌شناختند. بنابراين آيدستام به تمامي‌ محصولات، برچسب نوكيا زد و زماني كه بعد از چند سال اين شركت شروع به ارائه محصولات جديدي كرد؛ هنوز همين برچسب را روي همه محصولات مي‌زد.
شرکت نوکيا فعاليت‌هايش را در زمينه لاستيک در اوايل قرن بيستم آغاز کرد و بعدها به چند بخش از جمله توليد محصولات کاغذي، دوچرخه و تاير اتومبيل، کفش، رايانه‌هاي شخصي، کابل‌هاي ارتباطي، تلويزيون، لوازم برقي، باتري، آلومينيوم و .. تقسيم شد.
زمينه ورود نوکيا به بازار فعلي با تشکيل بخش الکترونيک در قسمت کابل‌ها در سال ۱۹۶۰ ايجاد شد. در سال ۱۹۶۷ اين بخش به قسمت جداگانه تبديل شد و شروع به توليد لوازم مخابرات کرد. در سال ۱۹۷۰، نوکيا با ساختن يک سوئيچ ديجيتال تلفن، بيشتر در زمينه مخابرات درگير شد و 10 سال بعد با توليد يک سري از کامپيوترهاي شخصي به نام ميکروميکو به عرصه کامپيوتر وارد شد. گرچه اين قسمت بعد‌ها زيرمجموعه فوجيتسو شد.
در همان سال‌ها شبکه توليد تلفن و وسايل مخابراتي نوکيا مجزا شد و اسم آن به ارتباطات از راه دور دنيا تغيير يافت و سپس سيستم پيام رساني براي وزارت دفاع فنلاند را گسترش داد.
سپس در ۱۹۷۱ گوشي ARP به توليدات اين شرکت اضافه شد. در سال ۱۹۷۹ ادغام با کمپاني «سالورا اوي» منجر به تاسيس موبيرا اوي شد. موبيرا شروع به گسترش موبايل براي شبکه استاندارد کرد و در سال 1982 اولين تلفن قابل استفاده داخل اتومبيل با وزن 8/9 کيلوگرم توسط نوکيا توليد شد.
سپس در سال 1984 اولين تلفن قابل حمل به نام «تاکمن موبيرا» با وزني کمتر از 5 کيلوگرم و بعد از آن اولين گوشي موبايل با وزني در حدود 800 گرم با نام «موبيرا سيتيمن» توسط نوکيا ارائه شد. در سال ۱۹۸۷ نوکيا يکي از گوشي‌هاي همراه اوليه دنيا را معرفي کرد.
در دهه 1980 بخش‌هاي توليدي جديدي به اين شرکت افزوده شد، به طوري‌که در سال 1988 اين شرکت يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان تلويزيون و بزرگترين شرکت IT در اروپاي شمالي بود.
تلفن‌همراه نورديک اولين گوشي استاندارد تلفن دنيا به عنوان رومينگ بين‌المللي شناخته شد و نزديک کردن شرکت به استاندارد جي‌اس‌ام (سيستم اصلي ارتباط موبايلي)، تجارت ارزشمندي براي نوکيا بود. جي‌اس‌ام يک استاندارد ديجيتال بود که در دهه ۱۹۹۰ به صنعت تلفن دنيا وارد و اوايل سال ۲۰۰۶ با بيش از ۲ ميليارد موبايل درکل دنيا بر بازار چيره شد. اولين تلفن تجاري با به کارگيري سيستم جي‌اس‌ام در شبکه دنيا در سال ۱۹۹۱ در هلسينگ سينس به وسيله هري هولکري، نخست وزير فنلاند افتتاح شده بود.
نوکيا به عنوان توليدکننده تکنولوژي مخابراتي راديويي موبايل ارتش شناخته مي‌شد و در بحران شديد اقتصادي اوايل دهه 1990 قسمت ارتباطات راه دور و تلفن‌همراه عامل پيروزي شرکت نوکيا بود. در مه ‌1992 شرکت تصميم به سرمايه‌گذاري عمده در ارتباطات تلفني گرفت.
اکنون نوکيا، با حدود 125000 کارمند در سراسر جهان پنجمين شرکت با ارزش دنيا و بزرگ‌ترين کمپاني فنلاندي است که يک سوم بازار بورس هلسينکي را در دست دارد و با بالا بردن ارزش پول فنلاند گاهي به فنلاند، «نوکيا لند» نيز گفته مي‌شود. اين شرکت در سال گذشته ميلادی درآمدی بالغ بر 40 ميليارد يورو داشت و سود عملياتي آن از يک ميليارد يورو تجاوز مي‌کند. مراکز تحقيقات نوکيا در سراسر جهان قرار دارند، ولي ساختمان اصلي نوکيا در شهر اسپو، جايي نزديک به هلسينکي؛ پايتخت فنلاند قرار دارد.

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ دی ۱۳۸۹ ساعت ۸:۳۸:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد