چهل و سومین فرد ثروتمند جهان از چین

چهل و سومین فرد ثروتمند جهان از چین
اسطوره سهام آسیا نیز نتوانست در رکود اقتصادی اخیر بی‌آسیب بماند. بزرگ‌ترین شرکت لی شائو کی، شرکت توسعه زمین هندرسون (HLD)، بیش از نیمی از ارزش خود را در سال گذشته از دست داده است.
اسطوره سهام آسیا نیز نتوانست در رکود اقتصادی اخیر بی‌آسیب بماند. بزرگ‌ترین شرکت لی شائو کی، شرکت توسعه زمین هندرسون (HLD)، بیش از نیمی از ارزش خود را در سال گذشته از دست داده است.
لی شائو کی که با ثروت 9 میلیارد دلار در جایگاه چهل و سومین فرد ثروتمند جهان قرار دارد، به مدت بیش از 5 دهه در توسعه دارایی‌ها و املاک فعالیت داشته است. وی از سال 1976 ريیس شرکت هندرسون بوده است. او همچنین ريیس شرکت گازی هنگ‌کنگ و چین و هتل و شرکت سرمایه‌گذاری و هتل‌داری میامار نیز می‌باشد. آقای لی همچنین نایب‌ريیس شرکت توسعه دارایی‌های سان هنگ کایی و مدیر شرکت هنگ‌کنگ فری و بانک ایست ایژا نیز می‌باشد.
لی شائو کی در 29 ژانویه سال 1928 در گوانگ دانگ در چین متولد شد. آقای لی در سال 1948 و در سن 19 سالگی و تنها با 1000 دلار سرمایه، اما با ذهن کارآفرینانه و تیزهوشی خاص، از محل تولد خود به هنگ‌کنگ رفت تا تبدیل به یکی از رهبران میلیاردر هنگ‌کنگ شود. وی سپس به شکلی فعالانه درگیر فعالیت‌های توسعه دارایی‌ها و دیگر کارهای تجاری شد. مجله فوربس در سال 1996 و 1997 آقای لی را به عنوان چهارمین فرد ثروتمند جهان و همچنین ثروتمندترین فرد در آسیا معرفی کرد. او اعتقاد دارد که موفقیت، نتیجه هماهنگی و یکپارچگی شرکت، صداقت، دانش و آشنایی با بازار، احتیاط و خردورزی در تصمیم‌گیری است.
لی شائو کی، موسس و مالک عمده شرکت HLD و دومین فرد ثروتمند هنگ‌کنگ و چین پس از لی کا شینگ است. شرکت HDL یک شرکت توسعه دارایی‌ها است که بیشتر در زمینه هتلداری، گاز شهری، املاک و خدمات اینترنتی فعالیت می‌کند. آقای لی مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری هندرسون و شرکت‌های مختلف دیگری را نیز بر عهده دارد. فعالیت‌های اصلی این شرکت، شامل توسعه دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری، مدیریت پروژه، ساختمان‌سازی، عملیات هتلداری، عملیات فروشگاه‌های بزرگ، مدیریت مالی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیگر و ایجاد زیر ساخت‌های تولیدی می‌باشد. این شرکت سومین شرکت بزرگ مبادلات، سرمایه‌گذاری و توسعه املاک و زمین و دارایی‌های هنگ‌کنگ است. دکتر لی شائو کی، مالک 88/61 درصد سهام این شرکت می‌باشد. این شرکت دارای 38 درصد سهام شرکت توانگاز، 44 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری و هتلداری میامار و 31 درصد سهام سرمایه‌گذاری هندرسون می‌باشد.
لی شائو کی، نقشی عمده در ارتقا و موفقیت اقتصادی هنگ‌کنگ ایفا کرده است. مشارکت و حمایت مشتاقانه او در بسیاری از پروژه‌های ارتقای تحصیلی و فرهنگی در هنگ‌کنگ و خارج از آن بسیار مفید بوده است. وی ريیس بنیاد تحصیلی پی هووا و مشاور افتخاری سازمان توانبخشی بین‌المللی معلولان نیز می‌باشد. دانشگاه چین در هنگ‌کنگ تاکنون به میزان زیادی از حمایت و مشارکت آقای لی برخوردار بوده است. آقای لی از سال 1977 عضو هیات علمی برنامه سه ساله MBA و از سال 1988 عضو هیات امناي یونایتد کالج بوده است. وی در سال 1993 جایزه دکترای افتخاری علوم اجتماعی را از دانشگاه چین دریافت کرد. آقای لی مبالغ زیادی به منظور حمایت از توسعه منابع انسانی و توسعه امور پژوهشی، به این دانشگاه اهدا کرده است. او در سال 1991 مبلغ زیادی را برای حمایت از برنامه مطالعات CUHK- Yale در جنوب چین که برای دانشجویان دکتراي بورسیه و برای مشارکت محققان و سخنرانان با تجربه بودجه لازم را فراهم می‌کرد، اهدا نمود.
این کمک مالی همچنین به منظور ایجاد منابع کتابخانه‌ای و تحقیقاتی و کمک مالی به پروژه‌های تحقیقاتی و کنفرانس‌های آکادمیک صورت گرفت. این برنامه تحقیقاتی باعث ایجاد همکاری موفقیت‌آمیزی بین دانشگاه ییل و دانشگاه چین و باعث شناساندن جنوب چین توسط محققان در حوزه‌های تخصصی و بخش‌های تجاری مختلف و در نتیجه مشارکت بیشتر در توسعه مداوم هنگ‌کنگ و جنوب چین شد. در حقیقت عشق آقای لی به چین و وفاداری او به زادگاهش در تمامی فعالیت‌هایی که در طول زندگی خود انجام داده کاملا مشهود است. وی راه زیادی را از زمانی که در شهر زادگاه خود بود، طی کرده و به ثروت زیادی دست یافته، اما همچنان به سرزمین پدری خود وابستگی زیادی دارد.
تهيه و تنظيم: الهام جوادي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد