دانون، برترين شرکت توليد و عرضه محصولات لبنی

دانون، برترين شرکت توليد و عرضه محصولات لبنی
آيزاک کاراسو (Issac Carasso) در سال 1874 در شهر سلانيک اسپانيا متولد شد.
آيزاک کاراسو (Issac Carasso) در سال 1874 در شهر سلانيک اسپانيا متولد شد. او در رشته پزشکي تحصيل کرد و در تحقيقاتش راجع به باکتري‌هاي موجود در ماست به نتايجي دست يافته بود که چندي بعد به خاطر آن جايزه نوبل دريافت کرد.
در سال 1912 وقتي که او 38 ساله بود، به دليل نا‌آرامي‌هاي جنگ بالکان و حمله نيروهاي ارتش يونان با خانواده‌اش به بارسلونا رفتند. در آن زمان هزاران کودک از بيماري‌هاي روده رنج مي‌بردند و آيزاک در صدد کمک به آنها برآمد. او به پژوهش‌هايش درباره باکتري‌هاي ماست مراجعه کرد و به اين نتيجه رسيد که اين باکتري‌ها مي‌تواند در درمان بيماري‌هاي روده مفيد باشد؛ بنابراين به تحقيقاتش ادامه داد و در سال 1919 با خريد مقداري لاکتيک کشت شده از انستيتو پاستور پاريس، اولين ماست خود را از طريق داروخانه‌ها عرضه کرد. او اين ماست را از روي نام اولين پسرش دانيل، دانون نامگذاري کرد.
دانون مانند نام‌هاي تجاري بزرگ ديگري مثل کوکاکولا، در ابتدا فقط با تجويز پزشکان فروخته مي‌شد، ولي کم‌کم به بازارهاي عمده و کلي گسترش يافت و در سراسر جهان پا گذاشت.
در دهه 1970 دانون شروع به خريد يک سري شرکت‌هاي مختلف و ادغام با آنها کرد که از جمله آنها مي‌توان آب معدني اويان و Alsacian brewer Kronenbourg را نام برد که هر دو از خريداران بزرگ بطري‌هاي شيشه‌اي بودند؛ بنابراين رقابت براي فروختن بطري به دانون بالا گرفت. مصرف بالاي بطري شيشه‌اي و بالا بودن هزينه توليد و توصيه‌هاي حفاظت‌کنندگان محيط زيست، مسوولان کارخانه را به فکر انداخت تا راه ديگري براي عرضه محصولات خود پيدا کنند؛ بنابراين آنها در سال 1979 بطري‌هاي پلاستيکي و کاغذي را جايگزين شيشه کردند. «گراويس دانون» که به تازگي با دانون ادغام شده بود، در سال 1987 کارخانه «جنرال بيسکويت» و دو سال بعد کارخانه بيسکويت «نابيسکو» را خريداري کرد.
در بيشتر موارد در تبليغات محصولات دانون، طعم و فوايد محصول در راستاي تامين سلامتي بدن، به صورت همزمان تبليغ مي‌شد. مثلا يکي از شعارهاي تبليغاتي دانون در آمريکا اين بود که «چطور ممکن است چيزي که آن قدر برايتان مفيد است، اين قدر هم خوشمزه باشد؟». چنين پيام‌هاي ساده‌اي، سردرگمي خريداران نسبت به انتخاب غذايي که هم سالم و هم خوشمزه باشد را برطرف مي‌کرد.
در سال‌هاي 1999 و 2003 اين گروه مجموعا تمام صنايع شيشه سازي خود را فروخت و برند «کروننبورگ» را به شرکت «اسکاتيش و نيوکاسل» واگذار کرد. پنيرهاي ايتاليايي و گوشت‌هاي توليدي اين شرکت نيز در مارس 2002 فروخته شد.
دانون به نام تجاري تبديل شده بود که در پيوند با سلامتي شناخته مي‌شد. مرکز تحقيقات ويتاپول دانون نيز تضميني بر دارا بودن پشتوانه علمي براي اين ادعا بود. يکي از جدي‌ترين موفقيت‌هاي اين مرکز، محصول اکتيمل (Actimel) دانون بود که يک نوشيدني لبني پروبيوتيک محسوب مي‌شد و ويتاپول اطلاعات مفيدي درباره ايده «باکتري‌هاي مفيد» به مصرف‌کنندگان مي‌داد.
در سال 2007 دانون از فروش کارخانجات بيسکويت خود به مبلغ 5 ميليارد يورو به شرکت کرفت خبر داد و در همان سال شرکت هلندي غذاي کودکان ناميکو را به مبلغ 12 ميليارد يورو خريداري کرد و به دومين توليد‌کننده غذاي کودک در جهان تبديل شد.
توجه يکسان دانون به لذت بردن از طعم غذا و در عين حال، داشتن وجدان آسوده از جهت سالم بودن آن براي مشتريان يک فرمول برنده محسوب مي‌شد. مشترياني که روزبه‌روز در مورد سلامتي آگاه‌تر مي‌شدند و به همان نسبت به دنبال آسان‌ترين راه رسيدن به آن بودند. اين فرمول باعث شد دانون به يکي از پنج نام تجاري برتر در صنايع غذايي جهان به شمار آيد.
محصولات دانون به جاي استفاده از بازارهاي قديمي، بازارهاي جديدي را مي‌آفرينند. اين وجه تمايز اغلب از طريق بسته‌بندي‌هاي جالب توجه آن، مورد اغراق قرار مي‌گيرد. دانون در تبديل مفاهيم دشوار و پيچيده علمي به پيام‌هاي ساده تبليغاتي، تخصص ويژه‌اي دارد. تاسيس انستيتو‌هاي متعدد پژوهشي و اهداي جايزه بين‌المللي دانون در صنعت تغذيه سالم، سلامتي محصولات اين شرکت را تضمين مي‌کند.اکنون نزديک به 31 درصد از فروش محصولات دانون از طريق ايجاد بازارهاي جديد تامين مي‌شود. بيش از 80 هزار نفر در نقاط مختلف جهان براي اين شرکت کار مي‌کنند و درآمد آن در سال گذشته ميلادي بالغ بر 15 ميليارد يورو بوده است.
منبع: سلاطين نام‌های تجاری
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۷:۳۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد