دیوید گفن، ميلياردر هاليوودي

دیوید گفن، ميلياردر هاليوودي
دیوید گفن مدیر استودیوی موسیقی و تهیه‌کننده فیلم و تئاتر با ثروت 5 میلیارد دلاری توسط نشریه فوربس به عنوان صد پنجاه و چهارمین میلیاردر جهان در سال 2010 معرفی شده است.
دیوید گفن مدیر استودیوی موسیقی و تهیه‌کننده فیلم و تئاتر با ثروت 5 میلیارد دلاری توسط نشریه فوربس به عنوان صد پنجاه و چهارمین میلیاردر جهان در سال 2010 معرفی شده است. گفن در 21 فوریه سال 1943 به دنیا آمد. وی به خاطر تاسیس استودیوی موسیقی اسایلم در سال 1970 به شهرت رسید. او سپس استودیوی موسیقی گفن ریکوردز را در سال 1980 به راه انداخت و در سال 1944 نیز همراه با دو نفر دیگر دریم ورکز اس کی جی را بنیان نهاد.
گفن در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. وی پس از اتمام دبیرستان برای ادامه تحصیل به کالج سانتا مونیکا رفت، اما بعد از مدت کوتاهی آنجا را ترک کرد. وی سپس در کالج شبانه بروکلین ثبت نام کرد، ولی این بار نیز بعد از سه ترم کالج را ترک کرد. وی همچنین در دانشگاه تگزاس در آستین به تحصیل پرداخت. وی در مغازه لباس فروشی مادرش کار می‌کرد و مهارت‌های خوبی از این کار به‌دست آورد، اما در مدرسه شاگرد ضعیفی بود. گفن اولین بار در آژانس سرگرمی ویلیام موریس مشغول به کار شد و به زودی ارتقا پیدا کرد. البته اگر گفن مدرک فارغ‌التحصیلی از کالج را جعل نمی‌کرد، هرگز موفق به دریافت این ارتقا نمی‌شد. الیوت رابرتز که بعد‌ها شریک گفن شد در آن زمان همکار وی بود. رابرتز قبل از گفن وارد صنعت موسیقی شده بود. گفن اولین استودیوی موسیقی خود به نام اسایلم را در 1970 با همکاری الیوت رابرتز تاسیس کرد و با هنرمندانی چون باب دیلون، تام ویتس و لیندا رانستات برای انتشار آثارشان قرارداد بست. این شرکت بعدها توسط شرکت ارتباطات وارنر تصاحب و سپس در سال 1972 با استودیوی الکترا ادغام شد تا استودیوی الکترا اسیلم شکل گیرد. گفن تا سال 1975 که به استودیوی فیلم وارنر برادر، پیوست در الکترا اسیلم باقی ماند. پس از بازنشستگی از وارنر برادرز، گفن مطلع شد که به یک بیماری خطرناک مبتلا است. در دوران بازنشستگی او دوران کوتاهی را به تدریس علوم کسب و کار و بازرگانی در دانشگاه یيل گذراند. اما در 1980 پزشکان تشخیص دادند که در آزمایش‌های اولیه اشتباه رخ داده و گفن از سلامتی کامل برخوردار است. در پی این تشخیص او تصمیم گرفت بار دیگر به فعالیت در صنعت سرگرمی بازگردد.
پس از آن گفن در سال 1980 استودیوی موسیقی گفن را تاسیس کرد. به فاصله کوتاهی از تاسیس، آلبوم «واندرر» توسط استودیوی گفن به بازار عرضه شد که موفقیت چشمگیری برای شرکت به همراه داشت. انتشار آلبوم «دابل فنتسی» جان لنون نیز تاثیر بزرگی بر توسعه و شهرت این شرکت نوپا گذاشت. جان لنون در مورد گفن گفته بود که او تنها کسی است که آن قدر به او اعتماد داشته که بدون اینکه حتی آلبوم را شنیده باشد با عقد قرار داد برای انتشار آن موافقت کرده است. زمانی که در دسامبر 1980 جان لنون به قتل رسید، آلبوم «دابل فنتسی» نیز ناگهان فروش بسیار بالایی پیدا کرد. استودیوی گفن در طول سالیان با انتشار آثار نام‌های موسیقی همچون جان وتون، التون جان، شر، نیروانا و گانز اند روزز به شهرت و محبوبیت بالایی دست یافته است. گفن در زمینه‌هایی چون حمایت از تحقیقات پزشکی، سازمان‌های فعال در زمینه ایدز، هنر و تئاتر فعالیت خیرخواهانه دارد. در سال 1995، معادل 5 میلیون دلار به گروه تئاتر دانشگاه یو سی ال ای کمک کرد.
اما در سال 2001 میانه آنها به هم خورد. براساس گزارش فوربس گفن متعهد شده که از این به بعد عایدی‌های خود را تمام و کمال صرف امور خیریه کند. البته وی در مورد جزئیات این امور تا به حال چیزی اعلام نکرده است.
در سال 2002 وی 200 میلیون دلار به دانشکده پزشکی دانشگاه یو سی ال ای بخشید. این دانشکده از آن به بعد با نام مدرسه دیوید گفن در پزشکی شناخته می‌شود. این مبلغ در کنار هدیه کنت لانگون به مدرسه پزشکی نیویورک بالاترین وجهی است که تا به حال در ایالات متحده صرف کمک به مدرسه پزشکی شده است.
گفن كه در گذشته از حاميان بيل كلينتون بود، از باراک اوباما نیز حمایت کرد. در فوریه 2007 وی در مورد هیلاری رودهام کلینتون و بیل کلینتون گفت «هر سیاستمداری دروغ می‌گويد، اما کلینتون‌ها با آسایش خاطر دروغ می‌گویند». تخمین زده شده که ثروت خالص گفن حدود 5 میلیارد دلار است. با این حساب او یکی از ثروتمندترین‌های دنیای سرگرمی است. در مورد گفن کتاب‌های زیادی نوشته شده است.
نگار حبيبي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد