آشنائی با فرآیند پرسش‌های رسته‌بندی شده باز ـ ‌انتها و آثار آنها روی کیفیت داده‌هاانواع سئوالات در آمارگیری‌ها

آشنائی با فرآیند پرسش‌های رسته‌بندی شده باز ـ ‌انتها و آثار آنها روی کیفیت داده‌هاانواع سئوالات در آمارگیری‌ها
آمارگیری یکی از مهمترین ابزارها در فرآیند اندازه‌گیری است و در یک آمارگیری مطلوب، نحوه پرسیدن سئوالات بسیار مهم است.
آمارگیری یکی از مهمترین ابزارها در فرآیند اندازه‌گیری است و در یک آمارگیری مطلوب، نحوه پرسیدن سئوالات بسیار مهم است. در حال حاضر در طراحی پرسشنامه‌ها، سئوالات را به دو گروه عمده تقسیم می‌کنند:
۱) سئوالات باز ـ ‌انتها:
این گروه از سئوالات در آمارگیری‌ها، پاسخ معلوم، مشخص و از قبل تعیین شده ندارند و به پاسخگویان این امکان را می‌دهند تا سئوالات را آنگونه که علاقه دارند، پاسخ دهند و در نتیجه انگیزه آنها برای شرکت در آمارگیری‌ها و همکاری با آمارگیران افزایش می‌یابد. پاسخ‌های جمع‌آوری شده از سئوالات باز ـ انتها بسیار مفید هستند و اغلب نظر طراحان آمارگیری‌ها را به نکات جدیدی، جلب می‌کنند. البته ایراد سئوالات باز ـ انتها این است که ”ثبت“، ”جمع‌بندی“ و ”تفسیر و طبقه‌بندی“ پاسخ‌ها مشکل می‌شود.
۲) سئوالات بسته ـ انتها:
این گروه از سئوالات، یک مجموعه پاسخ‌های معین و مشخص و از قبل تعیین شده دارند که پاسخگویان را به انتخاب یکی از آنها ملزم می‌سازد. یک روش خوب برای بهتر کردن اینگونه سئوالات، این است که با طراحی گزینه ”سایر“، به پاسخگو اجازه بدهیم تا اگر جوابی غیر از جواب‌های مورد نظر ما داشت بتواند آنرا مشخص کند. مزیت سئوالات بسته ـ انتها این است که به آسانی ثبت می‌شود و انجام تحلیل‌های آماری روی آنها ساده است. ایراد سئوالات بسته ـ انتها علاوه بر خشک و غیر قابل انعطاف بودن آنها، این است که طراحان آمارگیری باید دقت کنند تا در پاسخ‌های خود، تمام موارد ممکن را که احتمال دارد پاسخگو جواب دهد، منظور کنند.
اشکان شباک 
منبع خبر: مرکز آمار ایران
  ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۰:۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد