همواره بر فناوری، کاهش قیمت و نیازهای جدید مشتریان خود تمرکز داشته باشید
همواره بر فناوری، کاهش قیمت و نیازهای جدید مشتریان خود تمرکز داشته باشید
طبق گفته پاتریشیا سیگمون موسس و رییس شرکت مشاوره در منهتن، بسیاری از صاحبان تجارتهای نسبتا کوچک به جای تمرکز بر سود شرکت به پرداخت حقوق کارمندان توجه بیشتری میکنند. نظر سیگمون را درباره افزایش سودآوری در شرکتهای کوچک جویا شدیم.
چرا تعداد بسیاری از کسب و کارهای کوچک در سودآوری موفق نیستند؟
اول اینکه صاحبان کسب و کارهای کوچک از سود یا زیان شرکت خود اطلاع دقیق و کافی ندارند. هر ماهه پس از پرداخت حقوق کارمندان ميبايست بدهیهای بیشتری پرداخت کنند، در کل شرکتها از نظر مالی شرایط خوبی ندارند و موفق نیستند. بسیاری از صاحبان کسب و کارکوچک تفاوت بین گردش سرمایه و سودآوری را نمیدانند و فقط در پایان سال با نگاهی به گزارش مالی، به خصوص در دوران رکود پول هنگفتی که در گردش است را از دست میدهند.
آیا مدیران عامل ماهانه یا هر سه ماه یکبار اطلاعات مالی را بررسی میکنند؟
برخی از مدیران چنین کاری را انجام میدهند، اما اغلب مدیران اطلاعات را در زمان مناسب بررسی نمیکنند. در اکثر شرکتهای کوچک هنوز کارمندانی مسوول بررسی وضعیت مالی هستند و از طریق برنامههای نرمافزاری اطلاعات هفتگی را در کامپیوتر ثبت کرده اما این برنامهها توانایی تحلیل و محاسبه صحیح هزینهها را ندارند.
علاوه بر به روز کردن فناوری چه روشهایی براي افزایش سودآوری وجود دارد؟
تمام کارمندان یک سازمان باید سعی کنند تا سود شرکت را از طریق شبکه، بازاریابی، فروش و کاهش هزینهها افزایش دهند. اگر کارمندان فقط به فکر دریافت حقوق ماهانه باشند و کمکی به بهبود وضعیت موجود شرکت نکنند موقعیت شغلی آنها در معرض خطر خواهد بود. داشتن چنین طرز فکری در کسب و کارهای کوچک مورد قبول نیست و کارمندان باید به دنبال راههایی جهت پسانداز سرمایه و افزایش درآمد شرکت باشند.
در چند سال گذشته شاهد کاهش تعداد بسیاری از شرکتها بودهایم، این شرکتها چگونه میتوانند در هزینههای خود صرفهجویی کنند؟
اگر فقط بر قراردادهای بلند مدت تمرکز کنند، بدون شک بیش از حد هزینه میپردازند. در صورت برقراری ارتباط با تمام فروشندگان از طریق سیستم دی اس ال، تلفن و ایمیل از هزینههای خود به طور قابل توجهی میتوان کم کنند. هنوز در برخی دفاتر از کنتور ارسال پست استفاده میشود و با اینکه سالها است خدمات بانکداری الکترونیکی در اختیار مشتریان میباشد در بعضی از شرکتها حسابداران چکها را از طریق ایمیل ارسال میکنند. حتی پس انداز چند هزار دلاری در ماه برای کسب و کار کوچک رقم بزرگی محسوب میشود.
چگونه میتوان از طریق کسب درآمد بیشتر سود را افزایش داد؟
سعی کنید محصولات بیشتری به فروش برسانید یا علاوه برتمرکز بر کار خود خدمات دیگری ارائه دهید. برای مثال، هنگام مراجعه به مطب پزشک، روی داروهای مکمل مانند ویتامینها سرمایهگذاری کنید. به عنوان طراح در کنار طراحی و اجراي باغچه مشتری میتوانید کارهای جانبی فراوانی انجام دهید و حتی ناودان هم تمیز کنید. اگر در زمینه فروش کتاب فعالیت میکنید، زمان آن فرا رسیده که کتابهای بیشتری به فروش برسانید. ایده دیگر جلب مشتری بر اساس نوع رابطه شکل میگیرد که بار دیگر هم به شما مراجعه کنند. میتوانید خدمات ماهیانه و سالانه شرکت را با قیمتهای ارزانتری ارائه دهید و از این طریق کسب درآمد کنید. بسیاری از صاحبان کسبوکار بیش از 20 یا سی سال تجربه کاری دارند، اما همچنان متمایل به حفظ موقعیت خود هستند. اما این به این معنا نیست که میخواهند ساختمانی در مرکز شهر داشته باشند. در صورت از دست دادن مشتریان خود باید خدمات شبانه روزی و ارزانتری ارائه دهند. در حال حاضر باید در شبكههاي اجتماعي فعالیت کنید، وبلاگ یا وب سایت تخصصی داشته باشید تا نام شرکت شما در یاد مشتریان بماند و معروف شوید، دیگر نمیتوانید از انجام چنین کارهایی چشم بپوشید. علاوه بر این لازم است اعتبار خود را نزد مشتریان بالا ببرید. مهم نیست که چه مدت است به انجام کار خود مشغول هستید، باید دست به رقابت بزنید. در هر کسب و کاری حتی با وجود شکست و ضرر، همیشه جای امید است و روشهای خلاقی براي کاهش هزینههای اجرایی، سودآوری و پیشرفت وجود دارد و مطمئنا در صورت تلاش میتوان اوضاع را تغییر داد و به موفقیت دست پیدا کرد.
منبع : Bussinessweek
مترجم: هوتسا عسکری نسب
۲۲ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۶:۵۰ بعد از ظهر