کمپاني فدرال وام‌هاي خانگي فردي مک

کمپاني فدرال وام‌هاي خانگي فردي مک
کمپاني فدرال وام‌هاي خانگي که با نام «فردي مک» (Freddie Mac) شناخته مي‌شود، يک موسسه اعتباري تحت حمايت دولت فدرال ايالات متحده است که دفتر مرکزي آن در فيرفاکس کانتي ويرجينيا واقع شده.
کمپاني فدرال وام‌هاي خانگي که با نام «فردي مک» (Freddie Mac) شناخته مي‌شود، يک موسسه اعتباري تحت حمايت دولت فدرال ايالات متحده است که دفتر مرکزي آن در فيرفاکس کانتي ويرجينيا واقع شده.
اين شرکت در روز 7 سپتامبر سال 1970 براي گسترش بازارهاي فرعي وام در آمريكا ايجاد شد. انجمن وام ملي فدرال، يا «فاني‌مي» (Fannie Mae)، در سال 1938 تاسيس شده که کار آن، تامين بودجه براي عرضه وام مسکن به جوامع و خريداران خانه با ميزان بهره عادلانه بود. کنگره در سال 1968 به عنوان يک شرکت سهامي ‌با سرمايه خصوصي، به فاني‌مي‌ مجوز اعطا کرد.
شرکت وام مسکن فدرال، يا فردي مک هم براي تثبيت و توسعه بازار وام و در اصل براي رقابت با فاني‌مي‌در سال 1970 تاسيس شد. فردي مک همانند ساير شرکت‌هاي تحت حمايت دولت، وام را از بازار فرعي خريده، آنها را متمرکز کرده و در بازار آزاد به سرمايه‌گذاران مي‌فروخت. با اين کار، ميزان نقدينگي موجود براي وام‌هاي بزرگ افزايش مي‌يافت که اين وام‌ها براي سرمايه‌گذاري‌هاي عظيم يا خريد خانه مناسب بود.
تا پيش از آن، بانک‌ها وام مسکن را در اختيار مشتريان قرار داده و معمولا سال‌ها براي بازپرداخت آن منتظر مي‌ماندند. اما با تاسيس فاني‌مي‌ و فردي‌مک، موسسه وام دهنده مي‌توانست با فروش وام به اين شرکت‌ها، سرمايه اوليه خود را جبران کند و از اين پول براي در اختيار قرار دادن وام ديگري استفاده نمايد.
فردي مک که اين وام‌ها را به منزله اوراق بهادار در بازارهاي مالي آمريكا و جهان به فروش مي‌رساند، در سال 1995 شروع به دريافت اعتبارات مسکن ارزان قيمت براي خريد اوراق بهادار دست دوم کرد.
فردي مک در سال 2003 از اشتباه 5 ميليارد دلاري در محاسبات درآمد خود خبر داد که يکي از اشتباهات بزرگ در تاريخ آمريكا محسوب مي‌شود. در نتيجه اين شرکت، مبلغ 125 ميليون دلار جريمه شد.
در سال‌هاي 2005 و اوايل 2006 اقتصاددانان ارشد موسسه مالي فردي مک و مدير مرکز مطالعات مسکن‌هاروارد، منکر وجود حباب مسکن در اقتصاد ملي آمريكا شده و نسبت به هرگونه کاهش قابل ملاحظه در قيمت مسکن ترديد جدي ابراز کردند و وضعيت بسيار خوب در بازار کار را دليل اصلي استمرار قيمت مسکن دانستند.
در سال 2008، مديرعامل آژانس فدرال بودجه مسکن، فردي مک را به همراه فاني‌مي ‌به عنوان محافظ مالي خود منصوب کرد. اين عمل به عنوان يکي از بزرگترين مداخلات دولت در بازارهاي مالي خصوصي در آن دهه‌ها شناخته شد.
در ابتداي امر، وزارت خزانه داري آمريكا قراردادي براي دريافت يک ميليارد دلار وام از فردي مک با سود سالانه 10 درصد (که سود بالايي براي اين کشور محسوب مي‌شود) منعقد نمود و اعلام کرد که مي‌خواهد به طور موقت دو شرکت بزرگ فاني‌مي ‌و فردي مک را تحت پوشش خود قرار دهد تا از ورشکستگي نجات يابند.
هدف دولت آمريكا از اين عملکرد بي‌سابقه، بازگرداندن اطمينان به بازار‌هاي اقتصادي جهاني و خصوصا کمک به بازار بحراني مسکن در اين کشور بود. به اين ترتيب، دولت آمريكا متعهد شد که تا مرز 100 ميليارد دلار به اين دو شرکت کمک کند تا بحران را پشت سر گذاشته و مجددا به حالت خصوصي بازگردند. البته بايد متذکر شد که گرچه دو شرکت مذکور از ورشکستگي نجات يافتند ولي بدون شک کمک مالي دولت که به صورت خريد اوراق بهادار بود، سبب ورشکستگي سهامداران کوچک آنها مي‌شد.
شرکت موديز که به تحليل، تحقيق و رتبه بندي موسسات اعتباري مي‌پردازد، تا 22 آگوست 2008 که «وارن بافت» مدير عامل شرکت برکشاير علنا اعلام کرد که فردي مک براي جذب او و ساير همکارانش تلاش کرده است، رتبه A1 داده بود. ولي در آن روز، رتبه اعتبار فردي مک به Baa3 تنزل پيدا کرد. البته رتبه اعتبار وام‌هاي کلان اين شرکت توسط موديز، فيچ و S&P همان AAA باقي ماند.
فردي مک، يکي از شرکت‌هاي سودآور خصوصي و دولتي است که سهام آن در فهرست بازار بورس نيويورک موجود بوده و در عين حال، يکي از دواير وزارت مسکن و توسعه شهري (HUD) هم بر فعاليت آن نظارت دارد.
اين شرکت که تا پايان سال 2008 بيش از 5200 کارمند داشت، با داشتن درآمدي بالغ بر 50 ميليارد دلار، نتوانست سودي به دست آورد و ضرر زيادي را نيز متحمل شد. 
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰:۳۱:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد