لی شین چنگ میلیاردری از مالزی

لی شین چنگ میلیاردری از مالزی
لی شین چنگ میلیاردری از مالزی است که در صنعت کشت و زرع فردی سرشناس است. وی با ثروت 4/4 میلیارد دلار صد و هشتاد و نهمین میلیاردر جهان به شمار مي‌رود.
لی شین چنگ میلیاردری از مالزی است که در صنعت کشت و زرع فردی سرشناس است. وی با ثروت 4/4 میلیارد دلار صد و هشتاد و نهمین میلیاردر جهان به شمار مي‌رود.
لی شین چنگ ريیس گروه IOI است. این شرکت که در بازار سهام مالزی حضور دارد، یکی از شرکت‌های پیشتاز در کشت نخل و تولید روغن نخل است که به ویژه در زمینه تولید چربی‌ها، مواد شیمیایی روغنی و همچنین توسعه املاک و دارایی‌ها در مالزی، اندونزی، ایالات متحده و اروپا فعالیت دارد. پالایشگاه IOI در روتردام بزرگ‌ترین پالایشگاه روغن نخل در اروپا است. گروه IOI از مزارع نخل روغنی‌ در مالزی و اندونزی به تولید روغن مي‌پردازد. این روغن‌ها در تولید صابون، مواد شوینده، مواد آرایشی و بهداشتی و افزودنی‌های خوراکی مورد استفاده قرار مي‌گیرند. گروه IOI همچنین در پروژه‌های ساخت شهرک، مراکز خرید، مجتمع‌های آپارتمانی، برج‌های تجاری و اقامتگاه‌های مسافرتی در مالزی مشارکت دارد.
لی شین چنگ در مالزی متولد شد و در شمال کوالالامپور در یک مزرعه کائوچو، یکی از مواد لاستیکی، بزرگ شد. پدر او در این منطقه یک رستوران کوچک غذاهای چینی را اداره مي‌کرد. لی در سن یازده سالگی مدرسه را رها کرد تا در تامین مخارج خانواده کمک کند. او به مدت چهار سال به فروش بستنی با دوچرخه مشغول بود؛ اما پس از آن به مدرسه بازگشت تا دوره دبیرستان را به اتمام برساند. لی شین چنگ پس از اتمام دبیرستان برای کار سرپرستی در یک مزرعه نخل‌های روغنی شرکت دانلوپ درخواست داد اما درخواست او مورد قبول واقع نشد. کارفرماها ناتواني او در روان صحبت کردن زبان انگلیسی را دلیل رد کردن او بیان کردند چون در آن زمان بیشتر مزارع در اختیار اروپاییان بود. لی زمانی که 22 سال داشت در نهایت توانست در یک مزرعه نخل روغنی دیگر شغلی به عنوان سرپرست پیدا کند. لی شین چنگ در سال 1981 به عنوان ريیس هیات مدیره شرکت IOI انتخاب شد. او به شکلی فعالانه بر عملیات گروه نظارت مي‌کرد.
لی شین چنگ در سال 1989 و زمانی که توانست سرمایه کافی جمع آوری کند با خرید شرکت دانلوپ از آن انتقام گرفت. وی در مصاحبه‌ای که در سال 2008 با نیو استریتز تایمز انجام داده بود آن روز را شادترین روز زندگی خود نامیده بود. او گفته بود اگر آنها در آن زمان من را استخدام مي‌کردند شاید امروز من مالک کل این شرکت نمي‌شدم. این خرید در واقع نقطه عطفی در زندگی
لی شین چنگ به شمار مي‌رود.
گروه IOI (مخفف شرکت صنعتی اکسیژن) در سال 1969 به ثبت رسمي‌ رسيد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌ها در مالزی است که با تولید گاز صنعتی کار خود را شروع کرد. این شرکت در سال 1982 به کسب و کار توسعه املاک و دارایی‌ها نیز وارد شد و در سال 1985 نیز کار پرورش نخل‌های روغنی را به کسب و کار خود اضافه کرد. در سال 2009 در حدود 30 هزار نفر با بیش از 23 ملیت از 15 کشور دنیا برای این شرکت مشغول به کار بودند. گروه IOI در حال حاضر مالک دو هتل ماریوت پوتراجایا و هتل پالم گاردن در پوتراجایا است.
بیش از 65 درصد سود گروه IOI در سال 2009 از مزارع کشت نخل‌های روغنی آن حاصل شده بود. این شرکت در حال حاضر بیش از 152 هزار هکتار در مالزی و 83 هزار هکتار در اندونزی از این مزارع را در مالکیت خود دارد. این گروه با تولید 6 تن روغن به ازای هر هکتار در هر سال کارآترین شرکت در این صنعت در جهان به شمار مي‌رود.
لی شین چنگ هفتاد ساله، ازدواج کرده و دو پسر و چهار دختر دارد که همگی در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند و همگی برای شرکت پدر کار مي‌کنند. لی شین چنگ در حال حاضر ساکن جرام در مالزی است. وی در سال 2002 به خاطر مشارکت قابل توجهش در صنعت روغن نخل از سوی دانشگاه پوترا در مالزی مفتخر به دریافت مدرک دکترای افتخاری کشاورزی شد.
الهام جوادی

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۳:۳۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد