شرکت شارپ يکي از بزرگترين و قديميترين توليدکنندگان ژاپني کالاهاي مصرفي است. اين کمپاني در سال 1912 تاسيس شده و به زودي صدمين سالگرد خود را جشن خواهند گرفت. فلسفه و باور موسسين اين کمپاني آن است که ديگران از اين شرکت تقليد کنند.
شرکت شارپ 45 درصد سهم بازار ژاپن را در اختيار دارد و همچنين رهبر بازار در تعدد و نوع گوشيهاي موبايل در ژاپن ميباشد.
کسب و کار اين شرکت يادآور مرام و منش تجارت خانههاي باستاني ژاپن بوده و تا حد زيادي بر پايه اخلاص، خلاقيت و کارهاي دشوار بنا نهاده شده است. شارپ در بسياري از زمينهها بيشتر به عنوان توليدکننده سنتي الکترونيک شناخته ميشده، ولي به دنبال بينالملليسازي شرکت خود بوده است. در بازارهاي خارجي نيز هدف خود را جذب موفقيتهاي کلي قرار ميداده.
اين شرکت در سال 1912 به عنوان يک کارگاه فلزکاري توسط مخترعي به نام «توکوجيهاياکاوا» (Tokuji Hayakawa) در اوزاکا تاسيس شد. هاياکاوا به نوآوري علاقه بسيار زيادي داشت و اولين اختراع او چفت قلاب بود. پس از سه سال، اختراع جديد او که يک مداد مکانيکي بود به پايان رسيد.
اين مداد که از سرب گرافيت جمع شدني در ميله فلزي ساخته شده بود و هيچگاه کند نميشد، «مداد هميشه شارپ» نام داشت. مداد هميشه شارپ برنده بهترين اختراع ثبت شده در ژاپن و ايالات متحده گرديد و تقاضا براي اين دستگاه ساده و با دوام بسيار زياد شد. هاياکاوا براي تسهيل در توليد بيشتر خط مونتاژ را به يک کارخانه بزرگتر انتقال داد.
در سپتامبر 1923 زلزله بزرگ کانتو باعث آتشسوزي و نابود شدن کارخانه شارپ گرديد وهاياکاوا و همسر و فرزندانش دچار افسردگي شديدي شدند.
يک سال بعد، کارخانه بازسازي شد و توليد مداد هميشه شارپ از سرگرفته شد. هاياکاوا همچنين علاقهمند شد که يک محصول جديد بسازد و مطالعات او براي توليد راديو آغاز شد.
اولين مجموعه راديو که در اوايل دهه 1920 از سوي ايالات متحده به ژاپن وارد شده بود راديو کريستال بود. هاياکاوا با درک کمي از راديو يا حتي برق، تنها چند ماه پس از ورود اين تکنولوژي پس از مطالعه و آزمايش، مجموعهاي از تکنولوژي ژاپني توليدشده در داخل کشور را براي دريافت سيگنال از سرويس راديو و تلويزيون اختراع کرد.
در سال 1929 شارپ ژاپن به عنوان توليدکننده پيشرو راديويي تاسيس شد. اين شرکت تا حد زيادي در سالهاي بعد گسترش يافت و در سال 1935 نياز به سازماندهي مجدد پيدا کرد.
در طول جنگ جهانيدوم هاياکاوا شرکت خود را براي توليد دستگاههاي نظامي بازسازي کرد. در آن زمان شرکتها به موجب قوانين صنعتي جديد براي تمرکز ظرفيت صنعتي، مجبور شدند به توليد ابزارآلات نظامي بپردازند. در سال 1942، به دليل آسيبهاي جنگي كه شركت شارپ ديده بود و در حالي که صنايع ديگر با پاکسازي بقاياي جنگي حمايت خود را از صنعت نشان ميدادند، بزرگترين نگرانيهاي هاياکاوا بازسازي شرکت خود و زنده ماندن پس از رکود اقتصادي ژاپن بود.
در اواسط دهه 1950 شرکت به توسعه تلويزيون رنگي پرداخت و توليدات خود را در سال 1962 با توليد يک اجاق مايکروويو تجاري دنبال کرد. در سال 1964 به توليد ماشين حساب پرداخت که براي اولين بار در جهان داراي ترانزيستور بود.
در طول دهه 1970، شارپ موقعيت خود را در کالاهاي مصرفي با گسترش خط توليد محصولاتي مانند يخچال، ماشينلباسشويي، پخش استريو قابل حمل، دستگاههاي کپي، ميز کامپيوتر، تجهيزات تصويري و واکمن تقويت کرد.
در 7 سال اخير شارپ به طور متوالي بزرگترين شرکت تامينکننده محصولات اداري و کپي بوده و در جهان مقام دوم را دارا ميباشد. همچنين ساخت دستگاهها و اجاقهاي بخارپز و توليد سلولهاي انرژي خورشيدي توسط شارپ که در 7 سال گذشته سهم اول بازار را به خود اختصاص داده است حائز اهميت است.
در زمينه تلويزيونهاي LCD با توجه به تقاضاي بسيار بالا براي اين محصول در جهان در سال 2010 شرکت شارپ به توليد صد ميليون دستگاه در سال خواهد رسيد. در آينده نيز شاهد تغييراتي در زمينه استفاده از ادوات موبايل و ايجاد موبايل و شبکههاي داخلي لوازم خانگي توسط اين شرکت خواهيم بود.
شارپ با داشتن بيش از 64 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال جاري ميلادي درآمدي بالغ بر 33 ميليارد دلار داشته است.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط: