شركت كانتاس، يك شرکت هوايي با پرونده‌اي عاري از تلفات انساني

شركت كانتاس، يك شرکت هوايي با پرونده‌اي عاري از تلفات انساني
شركت كانتاس که نام آن مخفف عبارت Queensland and Northern Territory Aerial Services (به‌معني خدمات هوايي كوئينزلند و ناحيه شمالي) است، به عنوان خط هوايي ملي استراليا شناخته مي‌شود.
شركت كانتاس که نام آن مخفف عبارت Queensland and Northern Territory Aerial Services (به‌معني خدمات هوايي كوئينزلند و ناحيه شمالي) است، به عنوان خط هوايي ملي استراليا شناخته مي‌شود.
اين کمپاني که بزرگ‌ترين شرکت هواپيمايي استراليا است و در عين حال قديمي‌ترين خط هوايي فعال در جهان محسوب مي‌شود، تاكنون هيچگونه حادثه منجر به تلفات انساني نداشته است. نام مستعار اين شركت كانگوروي پرنده بوده و مركز آن در شهر سيدني واقع است.
کانتاس از سوي موسسه مشاوره «اسكاي تركس» يک شرکت چهار ستاره معرفي شده است. اين شركت که در سال 2009 مقام ششم جهان را در اختيار داشت، در سال جاري ميلادي با يک پله سقوط، به عنوان هفتمين فرودگاه برتر جهان انتخاب شد.
کانتاس در روز 16 نوامبر 1920 در وينتون، کوئينزلند تاسيس شد. در سال بعد، دفتر مرکزي اين شرکت به لانگريچ و در سال 1930 به بريسبان منتقل شد. اين شرکت اولين پرواز بين‌المللي خود را در ماه مه سال 1935 با پرواز به سنگاپور آغاز کرد.
در سال 1957 يک دفتر بسيار بزرگ مرکزي در سيدني تاسيس گرديد و در ژوئن سال 1959 کانتاس با خريد اولين بوئينگ 707 خود، به عرصه هواپيماهاي جت وارد شد. در دهه 1970 دفتر مرکزي سيدني با هزينه 50 ميليون دلار گسترش يافت و با اشغال يک بلوک شهري، به عنوان اولين و بزرگ‌ترين برج ساخته شده تا سال 1973 معرفي شد.
کانتاس اولين پروازهاي جست‌وجو در قطب جنوب را در سال 1977 انجام داد. اين شرکت در سال 1979 به دليل سانحه هوايي از اين پروازها منع شد، ولي در سال 1994 مجددا پروازهاي خود را آغاز کرد و چندين سري تمرينات هوايي براي خدمه پرواز خود ترتيب داد.
در اوايل قرن جديد ميلادي، آلن جويس (Alan Joyce) مدير اجرايي کانتاس از حذف نود سمت مديريتي و ثابت نگهداشتن دستمزدها به علت چالش‌هاي تجاري ايجاد شده در پي بحران مالي جهاني و کاهش مسافرت‌ها خبر داد. برخي تغييرات سازماني طولاني مدت در بخش مديريتي اين شرکت هواپيمايي ايجاد خواهد شد.
اين شرکت 5 درصد از حجم سفرها و حدود هزار و 750 نفر از کارکنان خود را کاهش داد و سفارش ساخت هواپيماهاي جديد را لغو کرد. اين شرکت تاکنون بحران‌هاي متعددي را سپري کرده، با اين حال همچنان يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي هوايي جهان به شمار مي‌رود.
شرکت هواپيمايي کانتاس، بزرگ‌ترين شرکت هواپيمايي استراليا نخستين بار از اواخر ماه مارس 2008 پروازهاي مستقيم به خاور ميانه داشت. اين شرکت به دليل کاهش تقاضا براي بخش درجه يک، مترصد بود اين بخش را از خدمات خود حذف کند. همچنين به دليل اينکه امكان جابه جايي راحت با خودرو در مراكز تجاري و گردشگري مهم مساله مهمي‌براي مسافران است، در اين مناطق خدمات ليموزين رايگان ارائه داد.
کانتاس در سال 2008 پيش‌بيني کرد سود سالانه اين شرکت به 73 ميليون تا 146 ميليون دلار برسد که کمتر از رقم 364 ميليون دلاري است که پيش از اين براي سود سالانه کانتاس پيش‌بيني شده بود.
ارزش سهام شرکت هواپيمايي کانتاس استراليا در پي خبر کاهش پيش‌بيني سود و برنامه کاستن از هزينه‌هاي اين شرکت سقوط کرد.
شرکت هواپيمايي استراليا اعلام کرد سود اين شرکت در شش ماه دوم سال 2009 هفتاد و دو درصد کاهش داشته است. اين شرکت در شش ماه دوم سال 2009 سودي بالغ بر 52 ميليون دلار داشت، درحالي که در مدت مشابه در سال قبل از آن، 210 ميليون دلار سود کرده بود. البته مدير اجرايي اين شرکت هواپيمايي گفت با وجود کاهش سود، کانتاس در وضعيت خوبي است، زيرا شرکت‌هاي هواپيمايي ديگر زيان مي‌دهند.
سازمان حمل و نقل هوايي بين‌المللي (ياتا) که مقر آن در مونترال کانادا است، اعلام کرد شرکت‌هاي هواپيمايي در سال 2009 بيشترين کاهش در ترافيک هوايي را داشتند و از لحاظ کاهش تقاضا با 11 ميليارد دلار ضرر، بدترين سال براي شرکت‌هاي هواپيمايي بوده است. همچنين کاهش قيمت براي جذب مسافر بيشتر باعث ادامه داشتن کاهش سود شرکت‌هاي هواپيمايي خواهد شد.
گروه کانتاس حدود دو سوم بازار داخلي را تحت کنترل دارد و نزديک به سي درصد تردد مسافران خارجي در استراليا زير نظر اين گروه صورت مي‌گيرد. اين شرکت در سال جاري ميلادي بيش از 13 ميليارد دلار درآمد داشته است.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰:۳۷:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد