شرکت کامپيوتري ايسوس تک (ASUSTeK Computer Incorporated)

شرکت کامپيوتري ايسوس تک (ASUSTeK Computer Incorporated)
شرکت کامپيوتري ايسوس تک (ASUSTeK Computer Incorporated)، يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي توليدکننده رايانه و تجهيزات جانبي آن در دنيا مي‌باشد که مرکز آن در تايپه پايتخت تايوان قرار دارد.
شرکت کامپيوتري ايسوس تک (ASUSTeK Computer Incorporated)، يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي توليدکننده رايانه و تجهيزات جانبي آن در دنيا مي‌باشد که مرکز آن در تايپه پايتخت تايوان قرار دارد.
مهم‌ترين نوآوري اين شرکت از زماني که فعاليت خود را آغاز کرده است، معرفي محصولي با عنوان «نِت بوک» يا رايانه‌هاي جيبي کوچک بود که تحولي در عرصه رايانه‌هاي شخصي به همراه داشت.
نام ASUS برگرفته شده از ۴ حرف آخر نام آخرين اسب بالدار در اساطير يونان به نام پگاسوس (Pegasus) است که نماد هنر و يادگيري است. محصولات اصلي اين شرکت شامل مادربورد، مادربورد سرور، رايانه شخصي، سيستم سرور، لپ‌تاپ، نمايشگر کريستال مايع LCD، کارت ويدئويي 2 بعدي و ۳ بعدي و دستگاه‌هاي اينترنت پرسرعت مي‌باشد.
از ديگر محصولات ايسوس، تلفن همراه، رايانه جيبي، ديسک‌گردان‌هاي نوري، روتر ارتباط بي‌سيم، قطعات شبکه و ديگر ابزارهاي جانبي مانند دستگاه‌هاي کپي ديسک و وب‌کم را مي‌توان نام برد. اين شرکت براي ديگر فروشندگان قطعات رايانه‌اي مانند HP و IBM نيز خدمات توليدي ارائه مي‌دهد.
شرکت ايسوس تک که معمولا با اسم اختصاري ايسوس شناخته مي‌شود، توسط چهار مهندس کامپيوتر که سابقا در شرکت رايانه‌اي «ايسر» (Acer) فعاليت مي‌کردند در تاريخ ۲ آوريل ۱۹۹۰ در تايوان تاسيس شد و در حال حاضر به غير از کشور مبدا، محصولات خود را در ساير کشورهاي ۵ قاره جهان نيز توزيع مي‌کند.
کمپاني ايسوس به عنوان يکي از پيشتازان عرصه فناوري‌هاي ديجيتال، طيف وسيعي از محصولات رايانه‌اي نظير نوت‌بوک، نت‌بوک، مدل‌هاي مختلف مادربورد، کارت‌هاي‌گرافيکي، درايوهاي نوري، کامپيوترهاي خانگي، نمايشگر، انواع سرور، گوشي‌هاي موبايل و تجهيزات بي‌سيم و شبکه را در بر مي‌گيرد.
از ابتداي سال 2000 تاکنون هرساله فروش محصولات اين کمپاني رشد 80 درصدي به همراه داشته است.
يکي از مهم‌ترين دلايل اين رونق در بازار فروش، جداي از ارائه محصولات جديد و خلاقانه، سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي بزرگ رايانه‌اي کشورهاي مختلف در زمينه فروش محصولات و همچنين حضور مستقيم شرکت ايسوس در آن کشورها و ارائه گارانتي معتبر و توجه به کاربران و مشتريان بود.
فروشگاه‌هاي مختلف ايسوس به صورت تخصصي به فروش محصولات اين کمپاني مطرح مي‌پرداختند و نسل جديد اين نوع فروشگاه‌هاي تخصصي که‌ به تازگي ايجاد شده‌اند، آزادي انتخاب را براي طيف وسيعي از کاربران فراهم آورده و تجربه کار با دستگاه قبل از خريد، از ويژگي‌هاي اين مراکز به‌شمار مي‌رفت.
از طرف ديگر، محصولات قابل ارائه اين شرکت تنها يک ماه پس از معرفي در سايت رسمي‌شرکت ايسوس، در بازارهاي جهاني در اختيار کاربران قرار مي‌گرفت.
استراتژي بازارايسوس براي فروش محصولاتي خاص مانند نت‌بوک و نوت‌بوک به‌مناسبت‌هاي مختلف، از ابداعات جالب توجه اين شرکت بود و شرکت‌هاي رقيب نيز براي جلب بازار عمومي‌ حرکت‌هاي مشابهي انجام دادند.
از محصولات موفق ايسوس، رايانه شخصي «اي» (Eee PC) بود که در سال ۲۰۰۷ به بازار ارائه شد و جوايز متعددي را از آن خود کرد. اين نوت‌بوک کوچک، ارزان و سبک وزن براي کاربران عادي رايانه که به تمام ابزارهاي يک رايانه کامل احتياجي ندارند، طراحي شده و به خاطر برنامه‌هاي سازگار با اينترنت در آن، به «نِت‌بوک» شهرت يافت.
با استقبال بازار از اين محصول، ديگر شرکت‌هاي رقيب مانند ايسر، لنوو، توشيبا، دل و HP نيز، به سرعت به ساخت نت‌بوک‌هاي مشابه پرداختند و شرکت ايسر در فروش اين نوع محصول، از ايسوس پيشي گرفت.
اکنون ايسوس بزرگ‌ترين شرکت توليدکننده مادربورد در دنيا است و در دوره يک ساله منتهي به ۲۶ نوامبر ۲۰۰۹، در بيش از ۲۹ درصد رايانه‌هاي دنيا و بيش از هر شرکت ديگري، از مادربوردهاي اين شرکت استفاده شد.
ASUS در سال 2009 موفق به دريافت 3268 جايزه و گواهينامه بين‌المللي گرديد و در عين حال براي دوازدهمين سال متوالي در ميان 10 شرکت برتر حوزه فناوري اطلاعات براساس رده‌بندي مجله معتبر «بيزنس ويک اينفو تک» قرار گرفت.
اين کمپاني با داشتن بيش از 104 هزار نفر کارمند در سرتاسر جهان و به کارگيري يکي از برترين تيم‌هاي تحقيق و توسعه، توانسته است تا در سال 2009 بيش از 21 ميليارد دلار درآمد کسب کند و با تکيه بر محصولات پرفروش خود، از بحران اقتصادي اخيري که تمامي‌شرکت‌ها را دچار زيان‌هاي مالي بسيار سنگيني کرد، با پيروزي خارج شود.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۳:۱۸:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد