مارك نيكور (Nikkor)، توليد کننده بيشترين تعداد لنز و دوربين در دنيا

مارك نيكور (Nikkor)، توليد کننده بيشترين تعداد لنز و دوربين در دنيا
مارك نيكور (Nikkor) يك نام براي لنزهاي دوربين‌هاي نيكون بود که با اضافه كردن R به NIKKO به وجود آمده بود. نيکو مخفف شده نام اصلي شركت نيكون در زمان تاسيس آن؛ يعني Nippon Kugaku K.K بود.
مارك نيكور (Nikkor) يك نام براي لنزهاي دوربين‌هاي نيكون بود که با اضافه كردن R به NIKKO به وجود آمده بود. نيکو مخفف شده نام اصلي شركت نيكون در زمان تاسيس آن؛ يعني Nippon Kugaku K.K بود.
شرکت نيکون (که در ژاپني «کابوشيکي گايشا نيکون» ناميده مي‌شود) يک شرکت چندمليتي است که مقر آن در توکيو پايتخت ژاپن قرار دارد. نيکون در زمينه؛ توليد دوربين عکاسي و عدسي‌هاي اپتيک فعاليت داشته و از ابتدا محصولات اپتيک خود را با نام نيکور ارائه مي‌داد. هم اکنون نيز روي لنزهاي حرفه‌اي نام Nikkor درج مي‌شود. در سال‌هاي قبل از جنگ جهاني اول تخصص اين شرکت تهيه لنزها و تلسکوپ‌ها و پريسکوپ‌هاي جنگي و زيردريايي و همچنين دوربين‌هاي چشمي‌ و عکاسي بوده است.
شرکت نيکون تاکنون بيشترين تعداد لنز و دوربين را با نام نيکور در دنيا توليد کرده و ۲۸ سال متوالي برنده بهترين و با کيفيت‌ترين لنز و دوربين از فستيوال عکاسي DIWA و فستيوال‌هاي جهاني ‌بوده است.
اين شرکت در 25 ژوئيه سال 1917 از ادغام سه شرکت توليدکننده لوازم اپتيکي به وجود آمد. در سال 1933 نيكون نخستين لنز دوربين توليد خود يعني لنز «آئرو نيکور» (Aero-NIKKOR) را براي عكسبرداري هوايي به بازار ارائه كرد.
از آن به بعد، نيکور حيطه خود را در هر دو بازار مصرفي و صنعتي گسترش داده و به عنوان سرآمد لنزهاي باكيفيت ساخت ژاپن شناخته شد. اين شرکت پس از جنگ جهاني ابتدا شروع به توليد لنز براي مصرف‌كنندگان دوربين‌هاي عكاسي عادي نموده و سپس لنزهاي نيكور با قابليت تعويض روي دوربين‌ها را ارائه كرد كه مورد ستايش عكاسان در سراسر جهان قرار گرفتند.
در سال 1950 مطلبي در مجله نيويورك تايمز منتشر شد، مبني بر اينكه دوربين‌هاي نيكون و لنزهاي نيكور مورد استفاده توسط عكاسان مجله لايف برتر از دوربين‌ها و لنزهاي ساخت آلمان بوده و اين مطلب به‌طور قابل توجهي اعتبار و شهرت نيكون و نيكور را در جهان افزايش داد.
نيكون همواره الگويي در نوآوري بوده است و در سال 1968 يك لنز fish eye را براي دوربين‌هاي SLR معرفي كرد. اين لنز «فيش آي» نخستين لنز مختص دوربين‌هاي SLR جهان بود كه داراي عدسي‌هاي کروي بودند.
لنز اولترا ميکرو نيکور كه در سال 1962 معرفي شد، الگو و سرآغازي براي طراحي و توليد تجهيزاتي گرديد كه در ساخت آنها عناصري همچون سيليكون و... به كار رفت. اين تجهيزات در حال حاضر نيز بالاترين سطح وضوح و كيفيت را در جهان ارائه مي‌كنند.
نيكون متداوما تكنولوژي‌هاي ابتكاري و جديدي براي لنزهاي نيكور مخصوص دوربين‌هاي SLR معرفي مي‌كند، به عنوان مثال يكي از تكنولوژي‌هاي اخير آن پوشش نانوكريستال است كه از پيشرفت‌هاي فوق‌العاده حاصل شده در تكنولوژي ساخت محصولات نيمه‌هادي، ناشي شده است و با حذف واقعي انعكاس‌هاي عدسي‌هاي داخلي لنز به‌طور موثر مشكلاتي همچون تار شدن عکس وروشنايي‌هاي خيره‌کننده را به حداقل ممكن كاهش مي‌دهد.
لنزهاي ساخت اين شرکت مجهز به پردازنده‌اي است که توسط نيکون ساخته نمي‌شود، بلکه با همکاري شرکت سوني اقدام به ساخت و توليد آن مي‌کند که شايد اين نقطه ضعفي براي توليدکنندگان آن به شمار آيد.
به هر صورت اين شرکت در زمينه ديجيتال طي سال‌هاي پس از 2000 ميلادي آنچنان قدرتمند ظهور کرده که در رديف پيشتازان اين صنعت است و مخاطبان حرفه‌اي خود را همچون شرکت‌هاي رقيب جمع کرده است.كمپاني نيكون در سال 2008 هفتاد و پنجمين سالگرد توليد لنزهاي نيكور از زماني كه اولين لنز نيكور در سال 1933 معرفي شد، را اعلام ‌كرد. اين شرکت همزمان با بزرگداشت اين سالگرد، مجددا تعهد خود را نسبت به ارائه لنزهاي نيكور داراي عملكرد پيشرفته و كيفيت اپتيكال فوق‌العاده بالا تكرار كرده و همزمان عملكردهاي پيشرفته ديگري براي لنزهاي نيكور را جهت آگاهي عموم اعلام نمود.اين شرکت در سال‌هاي اخير اقدام به ساخت دستگاه‌هاي تصحيح عيوب انکساري چشم مانند ليزيک و ... نيز نموده است. واحد تحقيقات نيکون همواره پيشتاز جديدترين تکنولوژي‌ها در طراحي و توليد ملزومات عکاسي از جمله موتورهاي اولتراسونيک، نورسنجي سه‌بعدي، مدارهاي پرسرعت و پردازنده‌هاي قدرتمند موتور اتوفوکوس بوده است و آخرين تکنولوژي آن در زمينه اضافه نمودن ويدئو پروژکتور در آخرين توليدات دوربين ديجيتال است.شرکت نيکون اکنون يکي از کمپاني‌هاي وابسته به گروه ميتسوبيشي بوده و با داشتن بيش از 26 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال جاري درآمدي بالغ بر 785 ميليارد ين (معادل 5/9 ميليارد دلار) داشته است.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۵۵:۳۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد