کارخانه بزرگ برادران دوج، کارخانه آمريكايي ساخت اتومبيل

کارخانه بزرگ برادران دوج، کارخانه آمريكايي ساخت اتومبيل
دوج يک کارخانه آمريكايي ساخت اتومبيل، ون‌هاي کوچک و ماشين‌هاي اسپرت است که توسط گروه کرايسلر در بيش از 60 کشور دنيا توليد و بازاريابي مي‌شود.
دوج يک کارخانه آمريكايي ساخت اتومبيل، ون‌هاي کوچک و ماشين‌هاي اسپرت است که توسط گروه کرايسلر در بيش از 60 کشور دنيا توليد و بازاريابي مي‌شود.
اين کمپاني در سال 1900 تحت عنوان «برادران دوج» و براي عرضه قطعات و تجهيزات صنايع خودروسازي شهر ديترويت تاسيس شد و در سال 1914 اولين خودرو کامل خود را توليد کرد.
اين کمپاني در سال 1928 به شرکت کرايسلر فروخته شد و پس از پشت سر گذاشتن ادغام دايملر و کرايسلر در سال‌هاي 1998 تا 2007 کماکان زيرمجموعه گروه کرايسلر مي‌باشد که با شرکت فيات متحد شده است.
برادران دوج يعني هوراس و جان، در ابتداي كار خود يك شركت دوچرخه‌سازي تاسيس و بعد از آن شروع به توليد موتورهاي فورد كردند. در سال 1911 اولين اتومبيل آنها طراحي و سرانجام در سال 1914 توليد شد. ديگر محصولات اين كمپاني 4 Dodge در طول جنگ جهاني اول به‌طور وسيعي به عنوان آمبولانس و اتومبيل جنگي به كار گرفته شد.
برادران دوج از سال 1914 تا 1927 براي معرفي اتومبيل‌هاي خود از يک آرم شامل يک ستاره شش پر استفاده مي‌کردند که در آن حروف D و Bبه نشانه Dodge Brothers نقش بسته بود. اين حروف به نوعي در هم گره خورده بودند و نشان از اتحاد و همبستگي اين دو برادر داشت.
دوج در سال 1915 با ساخت 45000 اتومبيل، مقام سوم توليد را كسب كرد و سپس در سال 1920 بعد از كمپاني فورد موفق به كسب مقام دوم شد. در همان سال با فوت برادران دوج، «فردريک‌هاينز» رياست كمپاني را عهده‌دار شد و قراردادي با شركت تجاري گراهام جهت فروش توليدات خود منعقد كرد.
پنج سال بعد دوج با مبلغ 146 ميليون دلار به كمپاني Dillon Read & Co فروخته شد و در سال 1928 والترکرايسلر آن را خريداري كرد. در اين زمان کرايسلر که دوج را به خاطر شهرت زياد، شبکه گسترده خرده‌فروشان و کارخانه مجهز آن خريداري کرده بود، شروع به فروش محصولات اين کمپاني کرد.
فروش بي‌سابقه‌اي در ژوئيه 1928 آغاز شد و تمامي ‌انبارهاي اين دو شرکت که شامل حدود 170 ميليون دلار اتومبيل بود، فروخته شد. مدل‌هاي مختلف Ram در سال 1931 عرضه شد و باعث افزايش فروش كمپاني گرديد. اما طي دهه 1940 مدل‌هاي «دسوتو» و «پلايموت» (Plymouth) فروش خوبي نداشتند.
وسايل نقليه سنگين جنگي دوج در طول جنگ جهاني دوم موفق بودند و توليد آنها در شهر ديترويت انجام مي‌گرفت. مدل جديد Red Ram با موتور 8 سيلندر در سال 1953 ساخته شد و دوج از اين زمان به بعد مدل‌هاي اسپرت بيشتري مانند كوپه چارجر در سال 1966 به بازار عرضه كرد.
از سال 1962 تا 1976 يک آرم مثلثي شکل متشکل از سه شکل پيکان مانند با نام Fratzogمورد استفاده قرار گرفت که هيچ معنايي نداشت و يکي از طراحان شرکت دوج اين نشان را براي اين شرکت انتخاب کرد.
در اواخر دهه 1960 مدل جالب توجه «ديتونا چارجر» و در اوايل دهه 1970 مدل کورونت، دارت و پولارا به بازار عرضه شدند. همچنين مدل‌هاي اسپرت متنوعي نيز در اين زمان معرفي شد.
از سال 1976 تا 1995 علامت Pentastar يا همان ستاره پنج‌پر براي اتومبيل‌هاي دوج مورد استفاده قرار گرفت که عبارت بود از: يک پنج ضلعي و يک ستاره پنج پر درون آن. ولي علامت معروف دوج سر قوچ است که استقامت و قدرت را تداعي کرده و از سال 1981 تا 1996 به صورت انحصاري تنها در وانت بارهاي ساخت دوج ديده مي‌شد.
در اوايل دهه 1980 كمپاني رنو قسمت وسايل نقليه تجاري اروپايي كارخانه را خريداري كرد و اين در حالي بود كه قسمت اتومبيل‌سازي با كمپاني پلايموت وجه اشتراك بسياري داشت. در سال 1988 مشخصات مدل 10 سيلندر جديد اين کمپاني معرفي و سرانجام در سال 1990 توليد شد و توانست به يكي از معروف‌ترين اتومبيل‌هاي تمامي ‌پيست‌هاي اروپا و آمريكا تبديل شود.
هم اکنون شرکت دوج از ستاره پنج پر يا سر قوچ به عنوان لوگوي خود استفاده مي‌کند، ولي در اتومبيل دوج وايپر اين لوگو به شکل مار افعي است، چون وايپر در زبان انگليسي به معناي مار افعي مي‌باشد.
دوج در سال‌هاي اخير و پس از معرفي مجدد در حجم وسيع به بازار اروپا، فروش اتومبيل‌هاي کاليبر، آونجر، وايپر و نيترو را در اين کشورها آغاز کرده است. 
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۰:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد