کاديلاک قديمي‌ترين برند اتومبيل لوکس جهان

کاديلاک قديمي‌ترين برند اتومبيل لوکس جهان
کاديلاک قديمي‌ترين برند اتومبيل لوکس است که در بيش از 50 کشور جهان به فروش مي‌رسد، ولي بازار اصلي آن در آمريكاي شمالي بوده و در حال حاضر زيرمجموعه شرکت جنرال موتورز مي‌باشد.
کاديلاک قديمي‌ترين برند اتومبيل لوکس است که در بيش از 50 کشور جهان به فروش مي‌رسد، ولي بازار اصلي آن در آمريكاي شمالي بوده و در حال حاضر زيرمجموعه شرکت جنرال موتورز مي‌باشد.
کاديلاک اکنون پس از بيوک، دومين سازنده قديمي‌خودروي آمريكا و جزو قديمي‌ترين خودروسازان جهان مي‌باشد. البته بحث بر سر قديمي‌تر بودن بيوک و کاديلاک زياد است، ولي به هر حال به دليل اينکه جنرال موتورز فروش اولدزموبيل را متوقف کرده، اين دو خودرو بيشترين قدمت را در ميان بازماندگان اين صنعت دارند.
کاديلاک در ابتداي قرن بيستم و در سال 1902 تاسيس شد. موسس آن «هنري ليلاند» (Henry Leland) که يک کارآفرين برجسته و مکانيک ارشد بود، نام کمپاني را از روي نام يکي از اجدادش به نام «آنتوني دلا موت کاديلاک» که فاتح ديترويت بود، کاديلاک انتخاب کرد.
اولين کاديلاک اتومبيل تک سيلندر و شکيلي بود که تا سال 1905 توليد شد در سال 1907 کمپاني کاديلاک با اتومبيل‌هاي 4 سيلندر خود به موفقيت بزرگي دست يافت. ليلاند، موسس کارخانه کاديلاک پروژه جديدي را پياده نمود که طبق آن قطعات يک اتومبيل در اتومبيل‌هاي ديگر استفاده شود. اين طرح در سال 1908 برنده جايزه R.A.C شد.
اين شرکت در سال 1909 توسط کارخانه جنرال موتورز خريداري شده و با نمايش قابليت تعويض کامل قطعات دقيق خود، به سرعت پايه‌هاي توليد انبوه و مدرن خودرو بنا نهاده شد و اولين خودروي لوکس آمريكا معرفي شد.
همچنين اين کمپاني بار ديگر در سال 1913 با طرح چراغ‌هاي الکترونيکي برنده جايزه شد.
اين پيشرفت در فناوري باعث شد که ويليام دورانت که يکي از بزرگان کمپاني جنرال موتورز بود توجه خاصي به زيرمجموعه کاديلاک خود داشته باشد. در سال 1915 اين کمپاني اولين خودروي تجاري خود را با نام کاديلاک51 وارد بازار كرد که بسيار قدرتمند بود.
پس از آن در سال 1923 اين کمپاني اتومبيل 8 سوپاپي توليد کرد که توانايي ‌ترمز در چهار چرخ را داشت. مطالعات کمپاني GM نشان مي‌داد که کمپاني کاديلاک پرسودترين زيرمجموعه است و بازار فروشي مناسب‌تر دارد. به همين دليل بيشترين سرمايه گذاري خود را در اين کمپاني متمرکز کردند.
مدل La Salle که داراي وزن کم و کيفيت بالا بود، در سال 1931 به عنوان زيباترين محصول GM شناخته شد. طرح‌هاي اين کمپاني از جمله شاسي، بدنه و سبک ساخت، کاديلاک را به يکي از مشهورترين خودروسازان تبديل کرد.
ولي پس از مدتي بر اثر پايين‌تر بودن قيمت ديگر محصولات GM، کاديلاک کم کم بازار را از دست داد.
يکي از شرکاي کاديلاک، به ديگر شرکا گفت که با اين روند، امکان ادامه حيات کاديلاک نيست. بنابر اين در سال 1934 اين کمپاني در سبک توليد خود تغييراتي داد. يکي از اين تغييرات استفاده بعضي از قطعات جلوي کاديلاک براي ديگر محصولات GM بود.
کاديلاک در سال 1941 کم کم شروع به ساخت اتومبيل‌هاي ديفرانسيل عقب نمود. پس از آن ساخت مدل‌هايي به شکل بال ماهي در قسمت عقب را آغاز کرد‌. در سال 1949 کاديلاک با تغيير موتورهاي خود توانست موتوري را توليد کند که مي‌توانست به سرعت 160 کيلومتر برسد و همچنين موتوري بود پر قدرت. اين مدل کم‌کم به اتومبيلي لوکس تبديل شد.
کاديلاک از سال 1949 تا سال 1961 به عنوان بهترين اتومبيل در آمريكا شناخته شده بود. اين کمپاني در سال 1951 ارزانترين مدل خود را روانه بازار کرد. در اين زمان به تدريج اتومبيل‌ها پهن‌تر شدند و شاسي پايين کاديلاک، الگويي براي ديگر مدل‌ها شد.
سال 1963 کاديلاک مدلي را با موتور هشت سيلندر به بازار عرضه کرد که نسبت به تمامي‌مدل‌هاي کاديلاک برتري خاصي داشت. اين خودرو فضاي داخلي بزرگ و موتوري قدرتمند داشت. در سال 1965 کاديلاک به اتومبيلي تجملي تبديل شد که اکثر لوازم آن بيشتر جنبه تجملي داشتند.
در دهه 70 به دليل گران شدن بنزين در آمريكا و مصرف بالاي اتومبيل‌هاي بزرگ کاديلاک، با هدف کاهش حجم و پايين آوردن مصرف سوخت، لوازم لوکس کاهش يافت.پس از سال 1980 همگي مدل‌ها کوچکتر شدند. توليد اتومبيل‌هاي ليموزين کاهش يافت و فقط در صورت سفارش عرضه مي‌شد. کاديلاک به ساخت اتاق‌هاي کوچک‌تر روي آورد تا همگام با بازار پيش برود. پس از آن، کاديلاک مدلي لوکس با سبک قديم توليد کرد، ولي اين مدل شکست خورد. کمپاني کاديلاک تصميم گرفت بيشتر از اتومبيل‌هاي اروپايي الهام بگيرد. مشتريان هر روز منتظر پديده جديدي از اين کمپاني بودند.
در حال حاضر نيز کاديلاک توانسته پديده‌اي خلق کند که در آن کم اصطکاک‌ترين قطعات مکانيکي و هيدروليکي به کار رفته است و موتور «نورث استارت» نام دارد.
کوشان غلامي

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۹:۵۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد