جرونیمو آرانگو، میلیاردر مکزیکی

جرونیمو آرانگو، میلیاردر مکزیکی
جرونیمو آرانگو یک میلیاردر مکزیکی است که با ثروت 4 میلیارد دلار از سوی مجله فوربز در جایگاه دویست و دوازدهم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار گرفته است.
جرونیمو آرانگو یک میلیاردر مکزیکی است که با ثروت 4 میلیارد دلار از سوی مجله فوربز در جایگاه دویست و دوازدهم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار گرفته است.
وی یکی از موسسان سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای اوررا است. جرونیمو آرانگو این سوپرمارکت زنجیره‌ای را به همراه دو برادرش مانوئل و پلاسیدو راه‌اندازی کرده است. این سه برادر مدت‌ها است که به عنوان سه نفر از ثروتمندترین افراد مکزیک شناخته مي‌شودند. البته ثروت این خانواده در سال 2006 در حدود 6/4 برآورد شده بود که تا سال 2010 رو به کاهش گذاشت. جرونیمو آرانگو در سال 1927 متولد شد. پدر او، دن‌جرونیمو آرانگو دیاز در دهه 1930 از آستوریاس در اسپانیا و از طریق بندر شمالی مکزیک به نام تامپیکو به مکزیک مهاجرت کرده بود.
جرونیمو آرانگو فروشگاه کالاهای تخفیف‌دار اوررا را در سال 1958 و پس از سفری به نیویورک تاسیس کرد. او در نیویورک شاهد صف‌های طولانی مردم جلوی در فروشگاه‌های کالاهای تخفیف‌دار به نام ای جی کوروت بود و به همین دلیل تصمیم گرفت یکی از این فروشگاه‌ها را با تاکید بر قیمت پایین به جای هر نوع مزیت دیگر در کشور خود بازگشایی کند.
او پس از بازگشت به مکزیک برادران خود را فرا خواند و ایده خود را به آنها گفت. ایده او فروش کالاهای مصرفی ارزان اما با حجم بالا بود. این فروشگاه‌ها به سرعت رشد کردند و به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتند.
امروزه کسب و کار خانوادگی آرانگو به نام گروپو سیفرا،‌ مالک بزرگترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای ( شامل فروشگاه‌های اوررا و سوپراما)،‌ رستوران‌های زنجیره‌ای (VIP‌ها و ال پورتون) و فروشگاه‌های مد زنجیره‌ای (سابربیا) در مکزیک است. آرانگو همچنین در سال 1991 با امپراتوری والمارت سام والتون شریک شد که این کار او در نهایت باعث ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت به مکزیک شد. این فروشگاه زنجیره‌ای در مکزیک به والمکس تغییر نام داد و تبدیل به نقطه شروعی برای گسترش والمارت در مکزیک شد.
خانواده آرانگو در سال 1997 تصمیم گرفتند بخش عمده سهام گروپو سیفرا را به قیمتی بیش از 2 میلیارد دلار به والمارت بفروشند. این معامله باعث افزایش چشمگیری در ثروت این خانواده شد. مانوئل برادر جرونیمو در حال حاضر ريیس مرکز خیریه مکزیک و همچنین بیش از ده سازمان غیرانتفاعی دیگر است. او در دهه 1970 دو جایزه آکادمي‌را به خاطر ایجاد مستنداتی درباره زندگی افراد قبل از اسپانیایی زبان‌ها دریافت کرد. همسر جرونیمو آرانگو نیز هم اکنون ريیس موزه هنرهای قومي‌و ملی مکزیک است.
برادران آرانگو املاک و مستغلاتی در مکزیکو سیتی، ‌باجا و آکاپولکو دارند. گفته مي‌شود جرونیمو عمارت بزرگی در کلیف‌ساید دارد.
گرچه جرونیمو آرانگو به عنوان مردی که انقلابی در کسب و کار مکزیک ایجاد کرد شناخته مي‌شود،‌ او همیشه در خفا زندگی مي‌کند، به طوری که زندگی او تبدیل به یک راز شده است.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۱:۵۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد