سوبارو، باسابقه‌ترين خودروساز ژاپن

سوبارو، باسابقه‌ترين خودروساز ژاپن
سوبارو يکي از شرکت‌هاي بزرگ خودروسازي کشور ژاپن و زيرمجموعه شرکت FHI است.
سوبارو يکي از شرکت‌هاي بزرگ خودروسازي کشور ژاپن و زيرمجموعه شرکت FHI است. سوبارو در زبان ژاپني به معني يکي کردن و گردآوردن دور هم است. نشان ‌اين خودروساز، اشاره به گروه شش تايي ستارگان خوشه پروين در صور فلكي دارد كه در زبان ژاپني به نام موتسورا بوش خوانده مي‌شود. لوگوي شرکت مجموعه‌اي از شش ستاره است که بزرگ‌ترين آن FHI و پنج ستاره ديگر نماد شرکت‌هاي تابعه آن هستند.
عمده شهرت سوبارو به خاطر موتور باکسر (Boxer Engine) آن است که در اکثر خودروهاي خود از جمله خودروهاي دو ديفرانسيل از آن استفاده مي‌کند. سوبارو همچنين در مدل‌هاي سفارشي خود نظير «ايمپرزا» (Impreza) از موتور توربو شارژ بهره مي‌برد.‌اين مدل بيشتر در مسابقات اتومبيلراني و خصوصا رالي به کار گرفته مي‌شود.
سوبارو اولين كارخانه ژاپني توليد كننده خودرو است. فعاليت‌هاي‌ اين شركت در سال 1917 آغاز شد. در آن زمان «چيکوهي ناكاجيما» يک آزمايشگاه تحقيقات هواپيمايي تاسيس كرد كه بعدها در سال 1932 ‌به نام شركت هواپيمايي ناكاجيما و به عنوان اولين شركت ساخت هواپيما در ژاپن شناخته شد.‌اين کارخانه در طول جنگ جهاني دوم انواع هواپيماهاي جنگي را توليد كرد.
در سال 1946 و همزمان با پايان جنگ جهاني دوم شركت هوايي ناكاجيما مجددا تغيير ساختار داد و به «شركت موتور فوجي» تبديل شد، سپس در سال 1950‌ اين شركت به 12 شركت كوچك تقسيم گرديد و بعد از چند سال، با ادغام دوباره چهار شرکت بزرگ‌ اين مجموعه، صنايع سنگين فوجي شكل گرفت.
پس از ‌اين ادغام، «کنجي کيتا» مدير اجرايي مجموعه در آن زمان، تصميم گرفت که با احياي کارخانه ناکاجيما مجددا به صنعت خودروسازي وارد شود. نام‌هاي متعددي براي ‌اين کارخانه پيشنهاد شد، ولي او نام‌ اين کارخانه را سوبارو نهاد که در اصل «سومارو» تلفظ مي‌شد و به معناي با هم بودن يا پيوند بود و بدين ترتيب شركت خودروسازي سوبارو به وجود آمد.
اولين خودروي سوبارو به نام «سوبارو 1500» در سال 1955 توليد شد. در سال 1968 شركت نيسان 20 درصد از سهام شركت سوبارو را خريداري كرد و از سهامداران عمده شركت شد. شركت سوبارو خودروهاي معروف و زيادي را توليد و عرضه كرد كه اغلب‌اين خودروهاي لوكس به آمريكا صادر و با استقبال خوبي هم مواجه شد.
در دهه 1970 اين کمپاني تصميم گرفت خط توليد خود را گسترش داده و علاوه بر خودروهاي کوچک مانند «کي» و «سامبار»، اتومبيل‌هاي بزرگتري از جمله «لئون» توليد کند. در سال 1989 با معرفي خودرو «لگاسي» موفقيت بزرگي در فروش‌اين شرکت حاصل گرديد که مسير شرکت را تغيير داد.
موتورهاي باکسر سوبارو در سال 1972 معرفي شد و تا سال 1996 در اکثر بازارهاي اتومبيل به عنوان موتور استاندارد خودروهاي سبک و متوسط مورد استفاده قرار گرفت.
شركت سوبارو همچنين داراي تيم‌هاي ورزشي متعددي در مسابقات رالي بود و خودروهاي زيادي را نيز به‌اين مسابقات روانه كرد. خودروهايي مثل RXTURBO، RX-SRX و SEDAN DL كه در سال‌هاي 1980 تا 1989 مقام‌هاي متعددي را در مسابقات رالي جهاني از آن خود کردند.
خودروهاي ورزشي سوبارو تا آنجا شهرت يافتند كه تيم رالي انگليس با خودروهاي سوبارو توانست به موفقيت زيادي برسد. پس از آن تيم‌هاي رالي‌ايتاليا و آمريكا نيز از خودروهاي سريع سوبارو بهره گرفته و توانستند با آنها به موفقيت برسند.
شركت سوبارو در ارائه خودروهاي پيشرفته و تكنولوژي‌هاي مدرن مثل اتوبوس‌هايي با شبكه كنترل يكپارچه و پيشرفته (CAN) در بازارهاي آمريكا و كانادا شهرت داشت.‌ اين شرکت با استفاده از آلومينيوم در موتور و ديگر قسمت‌هاي خودروهاي توليدي خود و رعايت تمام استانداردهاي زيست محيطي و چرخه بازيافت در توليد خودرو، توانست در سال 2006 جايزه زيست محيطي آمريكا را دريافت کند.
در آن سال سوبارو يک سري خودروهاي برقي و الكتريكي نيز به بازار عرضه کرد. همچنين محصولات مشتركي با شركت‌هاي معروف مانند تويوتا نيز عرضه كرد که شامل «کوپه دو در»‌ و FT-85 بود. در حال حاضر نيز شركت سوبارو از خودروسازان موفق در ژاپن و دنيا محسوب مي‌شود و اتومبيل‌هاي معروف و باكيفيتي را به بازارهاي جهاني عرضه مي‌كند.
FHI که سازنده خودروي سوبارو است با داشتن بيش از 15 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال 2010 درآمدي بالغ بر 1428 ميليارد ين داشته است. ‌اين کمپاني هم‌اکنون شريک تجاري شرکت تويوتا است و تويوتا 5/16 درصد از سهام آن را در اختيار دارد. 
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۵:۹:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد