بانکرز تراست، بانکی که مورد اعتماد بانک‌ها قرار گرفت

بانکرز تراست، بانکی که مورد اعتماد بانک‌ها قرار گرفت
بانکرز تراست، شرکتی هلدینگی چندین میلیارد دلاری واقع در نیویورک، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌هاي تجاری آمریکا است.
بانکرز تراست، شرکتی هلدینگی چندین میلیارد دلاری واقع در نیویورک، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌هاي تجاری آمریکا است.
طبیعت تجاری این شرکت از ابتدای راه‌اندازی در سال 1903 دستخوش تغییرات زیادی شده است. در ابتدا تنها شرکت بانکرز تراست وجود داشت ولی در اواخر دهه 1920 به ارائه خدمات مالی پرداخت و در سال 1960 به یک بانک تبدیل شد. موفقیت بانک مدیون اولین ريیس‌اش آلفرد بریتین سوم و قائم مقام او چارلز سانفورد است که اکنون توانسته است خدمات مالی متنوعی را به دولت، شرکت‌ها و افراد ثروتمند در ایالات متحده آمریکا و خارج از آن عرضه نماید.
در دهه‌های 1900-1890 بانک‌های ملی در رقابت شدیدی برای یافتن موسسه‌های مالی دیگر بودند. ایالات متحده در آن زمان به سرعت به سمت صنعتی شدن پیش می‌رفت و تامین اعتبارات مورد نیاز برای شرکت‌ها و صنعت خدمات مالی شانس زیادی را برای رشد و سودآوری داشتند. اما بانک‌ها در آن زمان حاضر نبودند تا هزینه برخورداری از این مزایا را بدهند. بر خلاف شرکت‌های تراست، بانک‌های ملی سیستم سرمایه پیچیده و ثابتی داشتند و نمی توانستند به سادگی در داخل کشور یا خارج از آن اقدام به گشایش شعبه نمایند.
در سال 1903 گروهی از بانک‌های ملی تصمیم گرفتند که به مقابله با شرکت‌های تراست برخیزند. این بانک‌ها شرکتی با نام بانکرز تراست را با سرمایه اولیه 5/1 میلیون دلار شکل دادند. بانک‌ها با کمال رضایت فعالیت‌های خود را از طریق بانکرز ‌تراست انجام می‌دادند زیرا این شرکت به دنبال رقابت با آنها در زمینه خدمات مالی نبود.
جی پی مورگان که سمبل انجام فعالیت‌های مالی است، به عنوان ناظر نرخ بهره به فعالیت پرداخت و ادموند سی. کانورس به عنوان مدیرعامل انتخاب شد.
درهای بانکرز تراست در تاریخ 30 مارس 1903 به روی مردم گشوده شد و پس از گذشت سه ماه، حجم سپرده‌ها به رقم 75/5 میلیون دلار رسيد و پس از چهارماه این سازمان وارد وال استریت شد و در سال 1907 حجم آورده نقدي، باعث شهرت این شرکت شد. یک سال بعد کانورس تصمیم گرفت که در فعالیت‌های شرکت تنوع ایجاد نماید پس در سال 1908 اولین شعبه خارجی شرکت تاسیس شد. در طول سال بعد شرکت به صدور چک‌های مسافرتی برای انجمن بانک‌های آمریکا می‌پرداخت. چک‌های مسافرتی با استقبال خوبی در داخل و خارج از آمریکا مواجه شدند و سرمایه شرکت به رقم 5/7 میلیون دلار رسید.
دو سال بعد شرکت اولین ادغام خود را انجام داد. در آگوست 1911 بانکرز تراست از شرکت مرچنتایل تراست و در سال 1912 از شرکت منهتن تراست، کسب مالکیت نمود. این ادغام‌ها باعث شد که سرمایه شرکت به 20میلیون دلار برسد و رقم سپرده‌ها نیز به 134میلیون دلار افزایش یابد. در طول نه سال حجم سپرده‌ها به رقم 168میلیون دلار رسید و سرمایه تا 25 میلیون دلار افزایش یافت. كانورس در سال 1914 برای اینکه مدیرعامل شرکت آستور تراست که شرکتی از گروه مورگان بود بشود، از شغل خود استعفا داد و پس از او بنجامین استرانگ که داماد کانورس بود به مدت یکسال مدیرعامل شرکت شد و سپس به اولین مقام در بانک فدرال رزرو دست یافت.پس از وی ویلیام پراسر جانشینش شد. پراسر بانکرز تراست را از شرکتی با یک نوع خدمات مالی، به یک شرکت با خدمات مالی متنوع و کامل تبدیل نمود. در آوریل 1917 بانکرز تراست آستور تراست را که همچنان کانورس مدیرعاملش بود، تصاحب نمود. پراسر، آستور تراست را به اولین شعبه خود تبدیل نمود و در همین سال شرکت به عضویت سیستم فدرال رزرو درآمد. در سال 1920 شرکت شعبه‌ای در پاریس ایجاد نمود و دو سال بعد نمایندگی لندن گشایش یافت و تجارت به حدی خوب پیش رفت که دو سال بعد دفتر دائمی برای شرکت ایجاد شد. در سال 1928 بانکرز تراست یکی از هدایت‌کنندگان بانک‌های اروپا شد.
بانکرز تراست همچنین یکی از پیشروهاي مدیریت صندوق‌های بازنشستگی بود و در سال 1913 برای کارمندان خود صندوق بازنشستگی راه‌اندازی نمود. سپس این خدمات را برای مشتریان خود استفاده کرد و در سال 1920 این شرکت بسته‌های مربوط به صندوق و سایر مزایای مربوط به کارکنان را برای شرکت‌ها و افراد ارائه می‌داد. در بین سال‌های 1931-1929 چند مرتبه مدیریت شرکت تغییر یافت و هرکدام راه‌حل‌هایی برای نجات یافتن از رکود اقتصادی پیشنهاد دادند. در سال 1935 شرکت از رکود خارج شد و شروع به اعطای وام به شرکت‌ها‌ برای کمک به بازسازی آنها نمود. در همین سال نیز برای اولین دارایی شرکت از مرز يك میلیون دلار فراتر رفت. در سال 1939 و با ورود آمریکا به جنگ‌جهانی دوم، شعبه‌هاي تازه تاسیس شرکت در برلین و پاریس بسته شد. در یک روز شنبه سال 1944 شعبه لندن هدف بمب قرارگرفت، کسی زخمی نشد و روز یکشنبه افراد به نظافت ساختمان رسیدند و روز دوشنبه دفتر برای کار
بازگشایی شد.
پس از جنگ، بانکرز تراست به افزایش دفاتر با سایز کوچک و متوسط خود برای ارائه خدمات بیشتر به افراد، پرداخت. در سال 1950 و در زمان مدیریت عاملی ویلیام مور، پس از به اجرا گذاشتن اولین ادغام از برنامه مورد نظر روش عملکرد شرکت تغییر کرد و بر خدمات تخصصی‌تر به فعالان عمده بازار و خرده فروشان این صنعت تمركز يافت. در سال 1960 بانکرز تراست با شرکت کانتری تراست نیویورک تشکیل یک بانک را داد که با 39 شعبه، بزرگ‌ترین بانک تجاری در کشور بود و در حدود 380 میلیارد دلار سرمایه داشت.
در سال 1988 بانکرز تراست رقم سودی معادل 7/67 میلیون دلار را اعلام نمود. هدف بانکرز تراست در دهه 1990 تبدیل شدن به موسسه مالي پيشرو در سطح جهان بود.
هاله گیوری
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۴:۱۳:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد