تجهیزات و ابزار صنعت طلا و جواهر درد نیای امروز

تجهیزات و ابزار صنعت طلا و جواهر درد نیای امروز
ریخته‌گری موم گمشده یاLost Wax روش ساده، سریع و دقیق در زمینه تولید انبوه قطعات محسوب می‌شود. باوجود آنکه داشتن ...

تکنیک‌‌های برش قالب پلاستیک

ریخته‌گری موم گمشده یاLost Wax روش ساده، سریع و دقیق در زمینه تولید انبوه قطعات محسوب می‌شود. باوجود آنکه داشتن یک مدل اصلی و باکیفیت، امری اساسی به‌شمار می‌آید، لازمست که نسبت به انواع تکنیک‌های برش پلاستیک در مرحله آماده‌سازی به‌طور کامل مسلط باشیم.

عناوین ذیل برگرفته از مطالب "دکتر هوبرت" رییس انستیتو تکنولوژی جواهرات در ویچنزای ایتالیا است که در آن برخی شیوه‌های برش قالب مورد بحث قرار می‌گیرد.

اهداف اولیه برش قالب عبارتند از:

۱) الگوهای مومیWax، از داخل قالب‌ها به‌راحتی و بدون هیچگونه تغییر شکلی خارج شوند. برای انجام این‌کار می‌توان از پلاستیک‌های سفت و مقاومSilicon Rubber استفاده کرد که نیازی به اسپری یا پودر ندارد، اما شیوه برش الگو نیز بسیار حائز اهمیت است.

۲)خطوط تفکیک الگو قابل رویت نباشد. برای دستیابی به این شرایط، الگو باید بدون استفاده از پودر جداکننده برش داده شود.

۳)به‌دقت موم را به‌کار ببرید و عمل پرسازی را کامل کنید. نتایج حاصله به انواع مختلف سیستم‌های رهاسازی هوا در قالب و نوع موم بستگی دارد.

۴( سطحی کامل و بی‌نقص. این شرایط به‌نوع پلاستیک مربوط می‌شود. پلاستیک‌های سیلیکون سفت و مقاوم بهترین راه‌حل است. اما نوع موم همانند سیستم تزریق نقش مهمی در دستیابی به‌هدف ایفاء می‌کند.

جداسازی توسط پودر

این سیستم به‌مهارت دستی زیادی احتیاج ندارد. آماده‌سازی لاستیک زمان بسیاری می‌خواهد اما نتیجه آن، قالب‌هایی است که به‌راحتی باز می‌شوند. محصول کار ما همواره بی‌نقص نیست و خط انفصال ممکن است قابل رویت باشد. شیوه فوق برای اشیاء پیچیده مناسب نیست اما لاستیک‌های سیلیکونی و طبیعی باکیفیت می‌توانند خواسته شما را برآورده کنند. پودر تالکوم، وازلین، روغن سیلیکون یا مواد دیگر را می‌توانند برای جداسازی به‌کاربرد.

برش قالب

رایج‌ترین سیستم جداسازی که برای هرنوع لاستیک و مدل ساده یا پیچیده مناسب است، برش قالب است که می‌تواند خط انفصال بسیار دقیقی را در امتداد لبه‌ها یا هر نوع خطی ایجاد کند. بررسی دقیق برش که موجب شکل‌گیری خطی بر روی مدل اصلی می‌شود، با علامتی قبل از قرار دادن آن در قالب پلاستیکی مشخص می‌شود.

جداسازی پودر و برش

در مواقع مختلف، چنین سیستمی راحت‌ترین راه‌حل محسوب می‌شود و دستیابی به بهترین نتایج را تضمین می‌کند.

قالب‌بندی دو مرحله‌ای

این شیوه چندان کاربرد ندارد اما می‌تواند جایگزین روش انفصال و تفکیک از طریق پارگی یا حتی برش شود. این اقدام بسیار وقت‌گیر و پرزحمت است، به‌همین منظور برای اشکال پیچیده و یا نمونه‌هایی که به‌سختی از قالب درمی‌آیند توصیه نمی‌شود.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۳۹:۵۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد