بانک ملی یونان NBG

بانک ملی یونان NBG
بانک ملی یونان NBG ، از زمان آغاز به کار در بهار 1841، نقطه مرکزی تجارت یونان در طول عمر فعالیت‌های مالی در‌ اين کشور است.
بانک ملی یونان NBG ، از زمان آغاز به کار در بهار 1841، نقطه مرکزی تجارت یونان در طول عمر فعالیت‌های مالی در‌ اين کشور است. آغاز به کار‌اين بانک به صورت فعالیت در اوراق قرضه و وام‌های رهنی بود و به سرعت توانست به تنها منتشر كننده اوراق بانکی تبدیل شود.
البته بعدها در سال 1928 با آغاز به کار بانک مرکزی یونان، مجبور شد که از آن فعالیت چشم پوشد، اما بزرگ‌ترین موسسه مالی یونان باقی ماند. اکنون NBG دارای بیش از 600 شعبه در 16 کشور جهان در 4 قاره است و همچنین 35 زیرمجموعه دارد. در پایان قرن بیستم، NBG به فعالیت زیادی برای تسلط بر بانکداری کشورهای ناحیه شامل یوگسلاوی، آلبانی و بلغارستان پرداخت.
در مارچ 1841،NBG شروع به کار نمود. البته NBG به عنوان بانک ملی یونان افتتاح نشد، ولی‌اين شرکت در طول سال‌ها رشد مستمر توانست نقش عمده‌اي در فعالیت‌های مالی يونان داشته باشد. مدت کوتاهی از افتتاح ‌اين شرکت نگذشته بود که NBG شروع به توسعه دادن فعالیت‌های بانکداری تجاری خود كرد و سرانجام وارد فعالیت در زمینه‌های کشاورزی، حمل و نقل و املاک شد و برنامه‌ای برای توسعه امور املاک در یونان پایه ریزی کرد و‌اين اجازه را یافت تا در صنایع یونان سرمایه‌گذاری نماید.
گاه‌به گاه بانک اقدام به انتشار اوراق قرضه عمومی نيز ‌می‌كرد. ‌اين بانک تنها بانک یونان بود که اجازه صدور اوراق بانکی را داشت و‌اين مساله‌ تاثیر زیادی در موفقیت آن داشت. موسساتي مانند بانک ملی یونان نه تنها از نظر خدمات قابل ارائه بلکه از نظر تاثیر شدیدی که روی اقتصاد داشتند، برای کشور مهم بودند. در طول قرن 19 و اوایل قرن بیستم، NBG به رشد خود ادامه داد. در سال 1880 بورس آتن راه‌اندازی شد و NBG یکی از اولین شرکت‌هایی بود که درون لیست قرار گرفت. همچنین NBG به تصاحب سایر بانک‌ها اقدام نمود. پس از پایان جنگ جهانی اول، یونان یکی از کشورهایی بود که از جنگ سود یافته بود و مساحت آن دوبرابر مساحت قبل از جنگ بود. اتحادیه ملل، بر‌اين باور بود که NBG نقش مهمی‌ در بازرگانی و بانکداری ‌ايالتی دارد. در قبول سیاست‌های اتحادیه که تحت نام پروتکل ژنو مطرح شد، یونان پذیرفت که یک بانک ‌ايالتی جدید راه‌اندازی نماید.‌
اين بانک در سال 1928 راه‌اندازی شد. اتفاقات دهه 1930 تاثیرات عمیقی بر چهارگوشه دنیا داشت با رکود شدید اقتصادی آغاز شد و با آشوب برای آغاز جنگ جهانی دوم ادامه یافت. در سال 1939 كه وقوع جنگ بدیهی مي‌نمود اداره بانک‌های تجاری آغاز به كار كرد و در بین ماه‌های جولای و سپتامبر گردش مالی آن از 8 به 10 میلیون دراخماي یونان رسید. بانک یونان تلاش می‌کرد که وجه نقد بیشتری را در اختیار بانک‌ها قرار دهد.
در سال 1940‌ايتالیا به یونان حمله کرد و با کمک دولت بریتانیا که وام‌هایی به یونان اعطا نمود تا اقتصاد گردش داشته باشد، بحران به خوبی مدیریت شد. علاوه بر آن، یونان توانست در مقابل ‌ايتالیایی‌ها مقاومت نماید و در نتیجه‌اين سال، سالی آرام از نظر اقتصاد برای یونان بود.
اما در سال 1941 زمانی که آلمان تصمیم گرفت به یونان حمله كند همه چيز تغییر کرد. در مدت یک ماه آلمان‌ها آتن را تسخیر كردند. در آن زمان NBG تنها 100 سال داشت و دولت، خانواده سلطنتی و مدیران بانک تبعید شدند.
به‌رغم نقش برجسته بانک یونان در‌ اين زمان، NBG همچنان بزرگ‌ترین بانک تجاری در یونان بود. در سال 1953، NBG با بانک آتن ادغام شد و بانک یونان آتن را تاسیس نمود و از سال 1958 مجددا علامت اختصاری NBG برای بانک استفاده شد. در سال 1977 کمیته‌اي برای آرشیو فعالیت‌های بانک تاسیس شد. البته از ابتدای آغاز به کار خود، NBG آرشیو تاریخی خود را داشت. با توجه به اهمیت و ارزشی که‌ اين آرشیو می‌توانست داشته باشد، NBG به گردآوری داده‌های تاریخی پرداخت.در طول دهه 1980-1970 یونان به سمت داشتن دولت دموکراتیک متمایل شد و دولت محافظه کار دموکرات کنترل کشور را از سال 1981 به دست گرفت.
یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که یونان در طول‌اين مدت می‌بایست اخذ می‌کرد، عضویت در اتحادیه پولی اروپا بود. در طول‌اين مدت، NBG به دنبال کردن استراتژی خود برای رشد ادامه داد. سپس به تجدید ساختار سازمانی و مدرنیزه کردن پرداخت. به علاوه ‌اين بانک تکنولوژی‌های جدید را در زیرساخت‌های خود به کار برد و‌اين مساله حضور در صحنه‌های جهانی را برای بانک ساده كرد. در سال 2000، NBG 65 درصد از سهام بانک استپانسکا را که بزرگترین بانک تجاری یوگسلاوی بود از آن خود نمود. در اوایل قرن 21‌ اين بانک به گشایش شعب در سایر کشورهای دنیا اقدام نمود و در شهرهای نیویورک، لندن و فرانکفورت دفتر مرکزی ‌ايجاد کرد.
ورود به اتحادیه پولی اروپا به معنای حضور چشمگیرتر جهانی برای NBG بود و البته باعث رقابت بیشتر با سایر بانک‌های اروپایی نیز می‌شد. امري كه با پيوستن يونان به منطقه پولي يورو در سال 2001 محقق شد. 
هاله گیوری
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۵:۴۶:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد