انواع رنگ الماس چیست؟ گران‌ترین و کمیاب ترین رنگ الماس | زر

انواع رنگ الماس چیست؟ گران‌ترین و کمیاب ترین رنگ الماس | زر
رنگ الماس تعیین‌کننده‌ی بخش عمده‌ای از احساسات و ارتعاشات خاصی است که می‌توان از یک قطعه‌سنگ افسانه‌ای به دست آورد. در این مقاله به بررسی انواع محبوب و رایج رنگ الماس، کمیاب‌ترین رنگ الماس و سیستم درجه‌بندی رنگ الماس خواهیم پرداخت.

رنگ الماس تعیین‌کننده‌ی بخش عمده‌ای از احساسات و ارتعاشات خاصی است که می‌توان از یک قطعه‌سنگ افسانه‌ای به دست آورد. در این مقاله به بررسی انواع محبوب و رایج رنگ الماس، کمیاب‌ترین رنگ الماس و سیستم درجه‌بندی رنگ الماس خواهیم پرداخت. همچنین بناست که در مورد رنگ الماس واقعی و تفاوت آن با نمونه‌های آزمایشگاهی بپردازیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

مفهوم پیچیده‌ی نور و ارزش دادن به الماس؛ رنگ الماس چیست؟

قبل از این‌که درگیر اصطلاحات و مهندسی ارزش‌گذاری رنگ الماس شویم، کمی در مورد ماهیت الماس صحبت خواهیم کرد. تفاوت الماس با دیگر پدیده‌های فیزیکی، ساختار و واکنش خاص آن در برابر نور است. ما بسیاری از پدیده‌ها را قادریم که در دنیای دیجیتالی یا بر روی کاغذ تصور کنیم.

به‌طور مثال طی یک جمله چیزی بسیار جالب و باارزش را توصیف می‌کنم: سنگی که می‌تواند ۱۴۳ هزار طیف رنگی را بسته به میزان دمای هوا در طول روز نشان دهد. این توصیف وجود دارد و در قوه‌ی تصور ما نیز می‌تواند بیاید اما به وجود آوردن آن در دنیای واقعی صحبت دیگری است.

رنگ الماس‌ها می‌توانند بسیار شفاف باشند و یا بسته به ناخالصی خود، طیف‌های رنگی به‌خصوصی را بروز دهند. آن‌ها در مقابل نور واکنشی بسیار وسوسه کننده بروز می‌دهند و هر چه نگاه ظریف و دقیق‌تری به رنگ الماس انداخته و با دیگر عناصر طبیعت مقایسه کنیم، بیش‌ازپیش ما را شگفت‌زده خواهند کرد.

ارتباط گرفتن با سنگ‌های قیمتی به همین جهت برای افرادی که اهل ظرافت و ریزنگری نیستند یا از حساسیت انرژیکی کمی برخوردارند می‌تواند دشوار باشد. به هر ترتیب حتی اگر حساسیت خاصی در مورد ساختار و انرژی رنگ الماس ندارید برای شما آشکار است که این سنگ به دلیل کمیاب بودن یک عنصر تجاری بسیار ویژه و محبوب است و افراد مختلفی در این بازار به خریدوفروش دارایی می‌پردازند.

شما می‌توانید از طریق فروشگاه طلا و جواهرات زرد نیز به خرید انواع الماس از حراج بین‌المللی بپردازید و عملاً وارد این بازار سرمایه‌گذاری منحصربه‌فرد شوید. نور، تمایزدهنده‌ی بخش عمده‌ای از ویژگی‌های رنگ الماس نسبت به دیگر عناصر است و می‌تواند زنده کننده‌ی بسیاری از ارتعاشات آن باشد.

الماسی که میلیون‌ها سال از زندگی خود را در زیرزمین سپری کرده، با خارج شدن از دل زمین و تراش خوردن، بازی خود را با طیف‌های نور آغاز می‌کند و این شکل‌دهنده‌ی بخش عمده‌ای از تراکنش‌های اقتصادی و احساسی دنیای ماست.

بااین‌حال نور خود مفهومی بسیار پیچیده است و جزو مفاهیمی است که همچنان توصیف دقیق و روشنی در مورد آن وجود ندارد. رمز و راز جزو جدانشدنی عناصر باارزش و سرنوشت‌ساز هستند. در ادامه به بررسی شیوه‌ی نام‌گذاری انواع طیف رنگ الماس می‌پردازیم.

انواع طیف رنگ الماس در صنعت طلا و جواهر

منظور جواهرفروشان از رنگ الماس حد بین سفیدی یا بی رنگی کامل و وجود مقدار کمی رنگ متمایل به زرد در آن می‌باشد.

از آنجایی که الماس بی رنگ مانند پنجره‌ای شفاف، نور بیشتری را منعکس می‌کند، درخشان‌تر و براق‌تر به نظر می‌رسد؛ بنابراین هر چه الماس بی رنگ تر باشد، قیمتی تر است.

- توجه: رنگ‌های فانتزی الماس، از این قاعده پیروی نمی‌کنند و به‌خاطر کمیاب بوندشان بسیار گران‌قیمت هستند و در رنگ‌های آبی تا سبز و زرد روشن وجود دارند.

سازمان سنجش تخصصی سنگ‌های قیمتی (GIA)، ترتیب رنگ‌بندی را با D به‌عنوان بالاترین کیفیت شروع کرده و به Z که زرد روشن است، ختم می‌کند که به‌صورت زیر است:

- بی رنگ DEF

- نزدیک بی رنگ GH

- سفید IJ

- زرد خیلی کم‌رنگ KLM

- زرد خیلی روشن NOPQR

- زرد روشن STUVWXYZ

این ترتیب رنگ‌بندی در شکل زیر آورده شده است.

انواع رنگ الماس در دسته‌بندی‌های کلی

رنگ الماس را در یک توصیف اولیه می‌توان به دسته الماس‌های با رنگ فانتزی و رنگ رایج دسته‌بندی کرد. الماس‌های رایج در نگاه اول عمدتاً رنگ خاصی ندارند اما ممکن است حد ظریفی از طیف‌های برنزی یا زرد در آن‌ها وجود داشته باشد و این هاله‌ی ظریف می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت نهایی آن داشته باشد.

به‌جز رنگ الماس سه پارامتر مهم دیگر در جریان تعیین قیمت نقش دارند که شامل قیراط، وضوح و برش است. کوچک‌ترین حدی از ناخالصی می‌تواند سبب فاصله گرفتن الماس از رنگ‌بندی شفاف و بی‌رنگ شود. طیف‌های زرد و برنزی که با درجه‌بندی g تا z مشخص می‌شوند، به‌تدریج می‌توانند قیمت کمتری نسبت به الماس پاک سفید داشته باشند. این درجه‌بندی طیف‌هایی از رنگ زرد را به نمایش می‌گذارد. یک زرد نسبتا مات که در دسته‌ی رنگ‌های فانتزی الماس قرار نمی‌گیرد.

رنگ‌های فانتزی، خاص و محبوب هستند و برخی از آن‌ها بسیار نایاب، به شکلی که با قیمت‌های کلان در حراجی‌ها به فروش می‌رسند. انواع رنگ الماس می‌توانند طیف‌های سرخ، آبی، صورتی و بسیاری از جلوه‌های رنگی خاص و وسوسه کننده را نمایش دهند. درواقع این طیف‌های رنگ الماس در ترکیب با ارتعاشات و بافت خاص الماس است که ویژه و شگفت‌انگیز جلوه می‌کنند.

احساسی که می‌توان از یک سنگ قیمتی گرفت بسیار متفاوت با ویژگی‌های ظاهری آن است. شما در ظاهر یک تکه شیشه یا شی‌ء شفاف و تراش‌خورده را در دست می‌گیرید که ابعاد بسیار کوچک و ناچیزی دارد. اما هر رنگ الماس دارای هویت و شخصیت و انرژی خاص خود است و این انرژی و بافت خاص را نمی‌توان در هر ماده و شی‌ء به‌ظاهر مشابهی مشاهده کرد.

در ادامه سعی دارم توضیح بدهم که هر طیف رنگی الماس می‌تواند چه انرژی‌های خاصی را از خود نشان دهد و این طیف‌های رنگی هم‌اکنون چه جایگاهی در بازار خریدوفروش الماس دارند.

کمیاب‌ترین رنگ الماس را بشناسید

نوعی از الماس که طیف‌هایی از رنگ سرخ را به نمایش می‌گذارد، به‌عنوان کمیاب‌ترین رنگ الماس شناخته‌شده است. تعداد این نوع رنگ الماس در جهان بسیار محدود است و اغلب آن‌ها نیز ابعاد کوچکی در حد یک قیراط دارند. رنگ این نوع از الماس عموما به زرشکی میزند و ترکیبی از هاله‌ی اسرارآمیز سیاه و قرمز را به نمایش می‌گذارد. گران‌ترین رنگ الماس در دسته‌ی رنگ‌های فانتزی، الماس سرخ دانست.

این رنگ الماس هیچ طیفی از آبی را ندارد و بسیار تندوتیز و گرم است. گرما و حرارت این و حالت اسرارآمیز هاله‌ی سیاه در این الماس، قوی‌ترین احساسات چاکرای ریشه را منعکس می‌کند. یعنی احساس امنیت و آرامش. یک ساحل امن که همه‌ی ما انسان‌ها به دنبال آن هستیم و برای رسیدن به آن لازم است ترس‌های بی‌شماری را مهار کرده و پشت سر بگذاریم.

ترکیب این رنگ با ارتعاشات الماس، به سبب بافت بسیار خاص و منحصربه‌فرد الماس، یک احساس قوی و افسانه‌ای را تداعی می‌کند. الماس‌ها طی بازه‌ی زمانی طولانی و با تحمل فشار و صبر بسیار شکل می‌گیرند و از استحکام و قدرت بالایی نیز برخوردار هستند. دچار شدن به احساس امنیتی با چنین قدرتی می‌تواند به همین اندازه دشوار و منحصربه‌فرد به نظر برسد.

طبیعت اطراف ما به این شکل به ما درس‌هایی در مورد رشد و تکامل  را آموزش می‌دهد و این تاثیر پذیری حسی اغلب به‌صورت ناخودآگاه از سنگ‌های قیمتی صورت می‌گیرد. به‌عنوان توضیحات تکمیلی در مورد رنگ الماس سرخ لازم است به شما بگویم که فرایند شکل‌گیری الماس قرمز بسیار نادر است و پیدا کردن آن به‌صورت طبیعی تنها در معادن خاصی صورت می‌گیرد.

به همین دلیل افراد کلکسیونر برحسب توان خرید خود به‌شدت پیگیر رقابت برای خرید الماس‌های سرخ هستند. ترکیب شیمیایی رنگ الماس سرخ وجه تمایز این سنگ با دیگر طیف‌های رنگی الماس فانتزی است. یک الماس سرخ ترکیب کاملا کربنی دارد درحالی‌که دیگر طیف‌های الماس به دلیل نقص و ناهماهنگی‌هایی که در ترکیبات خوددارند دچار رنگ‌های منحصربه‌فردی نیز شده‌اند.

برآورد می‌شود که تابه‌حال بیش از ۳۰ الماس قرمز یافت نشده است و منشأ استخراج آن‌ها نیز استرالیا، آفریقا، آمریکای جنوبی، روسیه و هند بوده است. اولین الماس قرمز متعلق به فردی به اسم وارن هنکوک، کلکسیونر آمریکایی بوده است. ایشان این الماس را در سال ۱۹۵۶ به قیمت ۱۳۵۰۰ دلار خرید و درنهایت در یک حراجی در سال ۱۹۸۷ به قیمت ۸۸۰۰۰۰ دلار فروخته شد.

این در حالی بود که قیمت اولیه برای فروش این الماس در حدود ۷۰۰۰۰۰ دلار تخمین زده شده بود. این الماس به‌این‌ترتیب الماس هنکوک نام گرفت. کسی هم دقیقاً نمی‌داند که این الماس از کجا پیدا شده است و این ازجمله ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فرد آن است. بااین‌حال یک ثروت کلان را برای این خاندان به بار آورد.

جالب است بدانید کارشناسان هنوز در مورد نحوه‌ی شکل‌گیری رنگ الماس سرخ اطلاعات روشنی ندارند بااین‌حال تئوری رایج این است که جابه‌جایی اتم‌ها در طول حرکت سنگ به سمت بالا از طریق کیمبرلیت اطراف، باعث فشار بسیار زیاد می‌شود و رنگ قرمز را به الماس می‌بخشد. تاکنون بیشتر الماس‌های قرمز به ترتیب از معدن الماس آرگیل در کیمبرلی استرالیا و برزیل و آفریقا کشف‌شده‌اند.

بررسی الماس‌های صورتی و ارزش خریدوفروش آن‌ها

رنگ الماس صورتی نیز ازجمله مواردی است که همچنان برای دانشمندان مرموز مانده است. بااین‌حال این سنگ قیمتی ایده‌ای پرتقاضا و محبوب برای طراحی حلقه‌ی ازدواج است چراکه طیف رنگی بسیار رمانتیکی را به نمایش می‌گذارد. کربن عنصر خالص تشکیل‌دهنده‌ی رنگ الماس است اما زمانی که به ساختار آن دقت کنید، بافت بلوری بسیار متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.

این موضوع بر تأثیرات حسی و بصری الماس بسیار تاثیر گذار است. بهترین الماس‌های صورتی دنیا از معدن آرگیل استرالیا استخراج می‌شوند و از قیمت بیشتری نیز نسبت به نمونه‌های صورتی معادل دیگر برخوردار هستند. الماس‌های آرگیل عموما رنگ‌بندی بسیار معصومانه‌ای دارند و احساس بصری بسیار متعادلی که خسته‌کننده نیست را به نمایش می‌گذارند.

این طیف رنگی برون‌گراست و نشان‌دهنده‌ی احساس محبوبیت و عشق و توجه بسیار است. شخصیت این نوع از الماس رفتارهای رمانتیک را یادآور می‌شود و می‌تواند به‌راحتی حس لبخند و شادی را ایجاد کند.

طیف ظریف صورتی در الماس کوه نور

کوه نور یکی از معروف‌ترین الماس‌های صورتی جهان است که به علت پشتوانه‌ی تاریخی بالای خود، جزو جنجالی‌ترین الماس‌های کشف‌شده در جهان است. این الماس طیف بسیار ظریفی از رنگ صورتی را به نمایش می‌گذارد و هم‌اکنون جزو جواهرات سلطنتی پادشاهی انگلستان است. رنگ الماس کوه نور بسیار ظریف است و به‌سختی می‌توان طیف ناچیز صورتی را در آن مشاهده کرد. شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی و تاریخچه‌ی این الماس قیمتی را در مقاله الماس کوه نور کجاست؟ مطالعه کنید.

الماس‌های رنگی آزمایشگاهی چه تفاوتی با الماس‌های معدنی دارند؟

الماس‌های معدنی در طول میلیون‌ها سال و در زیرزمین شکل می‌گیرند اما سرعت شکل‌گیری الماس‌های آزمایشگاهی می‌تواند بسیار کوتاه باشد. بااین‌حال ترکیب و درخشش رنگ الماس‌های آزمایشگاهی می‌تواند بسیار مشابه الماس‌های اصل باشد.

تفاوت انرژیکی الماس معدنی و آزمایشگاهی در این است که یک الماس معدنی خود به‌تنهایی انرژی ذخیره‌شده‌ی زیادی دارد و مثل فردی است که به تعلیم روح شما خواهد پرداخت. بااین‌حال الماس‌های آزمایشگاهی پتانسیل زیادی برای ذخیره‌سازی انرژی دارند و شبیه فردی هستند که توسط روح شما در طول زمان تعلیم خواهند دید.

الماس‌های آزمایشگاهی قیمت تمام‌شده‌ی بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های معدنی دارند بااین‌حال شما می‌توانید بر روی ارتعاشات و خواص آن‌ها تا حدی حساب کنید و درخشش و بافت انرژیکی خاص آن‌ها را برای تقویت قدرت ذهنی خود به کار بگیرید.

الماس‌های آزمایشگاهی به لحاظ اخلاقی نیز انتخاب‌های تأییدشده‌ای هستند چون در جریان ساخت آن‌ها طبیعت زمین مورد حفاری قرار نگرفته است. اگر نگاهی به‌ظاهر معدن‌های بزرگ جهان بیندازید متوجه می‌شوید که ساخت و فعالیت یک معدن چقدر بافت زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

الماس سیاه چه ویژگی‌هایی دارد؟ میزان محبوبیت الماس سیاه

الماس سیاه چهار نمونه‌ی مختلف به لحاظ ترکیب و ابعاد بلور دارد و لزوماً در اعماق زمین نیز شکل نمی‌گیرند. میزان تخلخل و ناخالصی آن نسبت به الماس سفید بالاست و لزوما نیز به رنگ سیاه خالص یافت نمی‌شود و می‌تواند طیف‌هایی از قهوه‌ای و سبز و دودی را به نمایش بگذارد.

تشخیص الماس سیاه اصل برای جواهرسازان تا حد زیادی دشوار است و این موضوع به دلیل ناخالصی‌های زیاد آن است. بااین‌حال رنگ سیاه طیف رنگی بسیار جذابی است و سنگ‌های قیمتی‌ای که این رنگ را به نمایش می‌گذارند همچنان از محبوب‌ترین سنگ‌ها در دنیای جواهرسازی بخصوص ساخت جواهرات مردانه هستند.

میزان کمیاب بودن الماس‌های آبی و طیف‌های رنگی نزدیک به آن

رنگ الماس‌های آبی معمولاً تناژهایی عمیق و خونسرد از آبی پررنگ و نفتی را به نمایش می‌گذارند. عنصر boron در شکل‌گیری این الماس تاثیر گذار است و آن را می‌توان پس از الماس سرخ ازجمله کمیاب‌ترین نمونه‌های رنگ فانتزی الماس دانست.

الماس امید یکی از جالب‌ترین و قدیمی‌ترین نمونه‌های الماس آبی است که طی دست‌به‌دست شدن و خریدوفروش‌های بسیار یک‌بار به سرقت نیز رفته است و به‌این‌ترتیب مالکیت خود را تغییر داده است. افسانه‌های منتصب به این الماس سبب شده است که برخی آن را یک الماس نفرین‌شده بدانند. این الماس هم‌اکنون در موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا نگه‌داری می‌شود و طیفی بسیار عمیق و زیبا و مرموز از آبی را به نمایش می‌گذارد که یادآور قدرت‌های جادویی و فراطبیعی است.

این رنگ الماس در سیستم انرژیکی ما با رنگ چاکرای چشم سوم پیوند خورده است و با نگاه کردن به تصاویر این الماس نیز می‌توانید حالت کاریزماتیک و انرژی قابل‌توجه آن را احساس کنید.

تفاوت طیف رنگی الماس فانتزی زرد با الماس‌های رایج زردرنگ

رنگ الماس فانتزی زردرنگ طیفی بسیار تندوتیز و کمیاب از رنگ زرد را به نمایش می‌گذارد درحالی‌که الماس‌های زرد رایج که در دسته‌بندی فانتزی قرار نمی‌گیرند، یک رنگ‌بندی ظریف و مات‌تر دارند و لزوما به‌عنوان رنگ‌بندی کمیاب نیز شناخته‌نشده‌اند. قیمت رنگ زرد رایج الماس از الماس سفید پاک کمتر است و در طراحی جواهرات از عمومیت زیادی برخوردار هستند.

الماس‌های زرد قدرت اعتمادبه‌نفس و ارزشمند بودن را یادآور می‌شوند. طبع آن‌ها بسیار جوان و ماجراجوست و یادآور رنگ زرد چاکرای شبکه‌ی خورشیدی یا شکم است. این انرژی بیش از هر مرکز دیگری می‌تواند توسط انرژی‌های منفی سطح پایین مورد سرقت قرار بگیرد.

تحریک و حمله به این انرژی احساس کم‌ارزش بودن و میل به خودکشی و تخریب را در انسان ایجاد می‌کند. این الماس در ترکیب با تراش‌های مستطیلی تصویری بسیار فاخر و شکوهمند را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند حس ارزش و اعتبار را تقویت کند.

از هر 10 هزار الماس استخراج‌شده تنها ۱ قیراط به رنگ زرد اختصاص دارد و یکی از انواع رنگ‌های فانتزی الماس است که به‌صورت طبیعی پیدا می‌شود. در میان الماس‌های با رنگ فانتزی، ۶۰ درصد از آن‌ها به رنگ زرد هستند. هیچ منبع متمرکزی در مورد محل پیدا شدن الماس‌های زرد وجود ندارد و آن‌ها را می‌توان به‌صورت پراکنده در کشورهایی که در زمینه‌ی استخراج الماس فعالیت دارند مشاهده کرد. بااین‌حال آفریقا مثل دیگر عناصر قیمتی همچنان دست بالایی در استخراج الماس زرد دارد.

وجود نیتروژن در ساختار این سنگ قیمتی سبب ظهور طیف رنگی زرد فانتزی شده است و این در حالی است که در الماس سفید میزان نیتروژن بسیار ناچیز است و به همین دلیل رنگ خاصی ندارد. نمودار درجه‌بندی الماس زرد فانتزی ۵ درجه‌بندی خاص را نشان می‌دهد که تا مرز الماس‌های سبز یا لیمویی پیشروی می‌کند. این الماس همچنین گاهی یا نام الماس زرد قناری نیز نامیده می‌شود و عموما منتصب به آن دسته از الماس‌های زردی است که طیف‌های شدید و روشنی از زرد را به نمایش می‌گذارند.

در میان طیف‌های زرد فانتزی، آن دسته که رنگ‌های عمیق‌تر و شدیدتری از زرد را نشان دهند از ارزش بیشتری برخوردارند و این موضوع کاملا برعکس الماس‌های سفید است. در میان طیف‌های نزدیک به سفید، هر چه میزان رنگ زرد مات افزایش پیدا کند، قیمت الماس سفید نیز کاهش پیدا خواهد کرد. اما در دنیای رنگ‌های فانتزی الماس این موضوع وارونه عمل می‌کند.

الماس‌های سبزرنگ و طیف‌های رنگی منحصربه‌فرد آن‌ها

الماس سبز به‌عنوان یک الماس با رنگ فانتزی، طیف‌هایی بسیار هیجانی و خاص را به نمایش می‌گذارد. برخی از آن‌ها می‌توانند هاله‌هایی از رنگ برنزی و سیاه را نیز به طور هم‌زمان نمایش دهند. الماس برای اینکه به رنگ‌بندی سبز برسد راه نفس‌گیر و سختی را پشت سر می‌گذارد.

چنانچه الماس در معرض مواد معدنی خاصی قرار بگیرد یا مایعات رادیواکتیو در طبیعت با این سنگ برخورد کنند می‌توان شاهد شکل‌گیری الماس سبز بود. این وجه تمایز الماس سبز با ساختار عمده الماس‌های فانتزی است. آن‌ها معمولاً ترکیب و ناخالصی ویژه‌ای را در ساختار خوددارند اما الماس سبز در اثر مجاورت با مواد خاصی شکل می‌گیرد و این تشعشعات درنتیجه باعث می‌شوند تا اتم‌های کربن در ساختار کریستالی از جای خود خارج شوند.

درنهایت فضاهایی خالی در ساختار الماس ایجاد می‌شود که طیف‌های رنگی سبز را بازتاب می‌دهند. گرچه برخی ناخالصی‌ها و عیوب دیگر می‌تواند در کنار این موضوع، باعث شکل‌گیری طیف‌های دیگر الماس سبز شود.

رنگ سبز با چاکرای قلب مرتبط است بااین‌حال یک مرکز انرژی سیال در اطراف بدن وجود دارد که با رنگ روشن‌تری از سبز قابل‌مشاهده است و سبب پیوند ما با روح طبیعت می‌شود. اغلب الماس‌های سبز این طیف رنگی را بازتاب می‌دهند و حس سلامتی و در تعادل بودن با طبیعت را تداعی می‌کنند.

الماس بنفش چه نامیده می‌شود؟ آیا الماس‌های بنفش واقعی هستند؟

بسیاری از افراد می‌پرسند که الماس‌های بنفش طبیعی واقعاً وجود دارند یا خیر؟ و جالب است بدانید که جواب کاملا مثبت است. برای خریدوفروش و برند سازی انواع الماس با رنگ فانتزی، گاها اسم‌های خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و انواع الماس فانتزی بنفش نیز با اسم‌هایی مثل الماس اسطوخودوس و الماس انگور شناخته می‌شوند. همچنین گاهی الماس آلو، ارکیده یا یاس بنفش و ارغوانی نیز به آن‌ها نسبت داده می‌شود.

زمانی که میزان هیدروژن در الماس به شکل غیرمعمولی افزایش پیدا کند، رنگ‌بندی آن به سمت بنفش متمایل خواهد شد. طیف‌های رنگی الماس بنفش می‌تواند از رنگ‌های بسیار روشن و یاسی یا طیف‌های تیره و ارغوانی با هاله‌های سیاه وجود داشته باشد. اغلب نمونه‌های بنفش و ارغوانی الماس فانتزی بسیار گران هستند و این موضوع بسته به میزان تراکم رنگ بنفش در آن‌هاست. یعنی هر چه الماس به سمت ارغوانی پرتری برود، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.

بهترین رنگ الماس کدام طیف است؟

کمیاب بودن و قیمت تمام‌شده‌ی رنگ الماس تنها یک پارامتر برای تجارت الماس است و رنگ‌بندی الماس و نحوه‌ی استفاده از آن در دنیای جواهرسازی، موضوعی بسیار هنری و سلیقه‌ای است. شما می‌توانید از هر طیف رنگ الماس، احساسات بسیار متفاوتی را دریافت کنید.

به‌طور مثال نمونه‌های صورتی و بنفش رمانتیک‌تر هستند. نمونه‌های زرد و سبز ماجراجویانه و هیجان‌انگیز جلوه می‌کنند. شما می‌توانید بسته به علاقه‌ی قلبی خود در مورد تهیه‌ی نمونه‌های طبیعی یا آزمایشگاهی الماس با رنگ‌بندی متفاوت اقدام کنید و در این مورد، هیچ مزیتی غیر از مزیت تجاری وجود ندارد.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش شد تا صرفا طیف‌هایی از رنگ الماس فانتزی و محبوب موردبررسی قرار بگیرد. بهتر است بدانید که نمونه‌های رنگی و فانتزی الماس بسیار متنوع‌تر هستند و دنیای پیچیده‌ی این سنگ قیمتی، در سازوکار اقتصادی سیاره‌ی ما بسیار تاثیر گذار است.

رنگ الماس واقعیبا نمونه‌های آزمایشگاهی در برخی موارد دارای تفاوتی بسیار ناچیز است و بررسی آن شمارا نیازمند به پیگیری شناسنامه‌ی بین‌المللی خواهد کرد. بااین‌حال برخی از طیف‌های رنگی الماس فانتزی را تنها می‌توان در محیط آزمایشگاه و با ایجاد برخی تغییرات در ساختار الماس واقعی یا الماس سنتتیک به دست آورد.

مطالعه‌ی این ویژگی‌ها می‌تواند بسیار الهام‌بخش باشد چراکه الماس‌ها هرچند ممکن است هرگز به زندگی ما راه پیدا نکنند اما ویژگی‌های آن‌ها به‌عنوان کانی‌های کمیاب، بسیار منحصربه‌فرد و خاص است.

 

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳:۴۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد