تفسير روشن ج1 359 تفسير: ..... ص : 356
و ثانيا- اين مقدار زيادى كه در مقام خريد بقره لازم بود پرداخت شود، بسيار سخت و از حدود امكانات آنان بيرون بود، و بطوريكه نوشتهاند: قرار داد با خريداران بقره آن شد كه پوست آنرا از طلا پر كرده و پرداخت كنند.
تفسير روشن ج3 251 تفسير: ..... ص : 250
قرض: بمعنى جدا كردن و قطع نمودن مقدار معيّنى است از چيزى، خواه آنچيز مال باشد يا لباس يا طلا يا شعر يا غير اينها.
تفسير روشن ج3 273 تفسير: ..... ص : 272
در رساله بعبرانيان باب 9/ 4 مىگويد: در آن خيمه قدس بود مجمرهاى زرّين و تابوت شهادت كه همه اطرافش بطلا آراسته بود، و در آن بود حقّه طلا كه پر از منّ بود و عصاى هارون كه شكوفه آورده بود و دو لوح عهد، و بر زبر آن كرّوبيان جلال كه بر تخت رحمت سايه گستر مىبودند ... تا آخر.
تفسير روشن ج4 99 لغات: ..... ص : 99
الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ: كيل شده- از طلا.
تفسير روشن ج4 100 ترجمه: ..... ص : 100
زينت شده است براى مردم محبّت شهوات و آرزوها از علاقه بزنها و فرزندان وكيلهاى كيل شده از طلا و نقره و اسبهاى علامت گذاشته شده و مشخّص و چهارپايان و محصول از كشت و زرع، و اين برخوردارى از زندگى دنيوى است، و خداوند در رابطه او است برگشت نيكو- 14
تفسير روشن ج4 102 تفسير: ..... ص : 100
سوم- ذهب: بمعنى طلا از لغت عبرى (زاهاب) گرفته شده است، و با لغت عربى كه بمعنى رفتن و پشت كردن از نقطه معيّنى است، تناسب دارد زيرا طلا هم در دست كسى باقى نمانده و متحوّل مىشود.
تفسير روشن ج4 103 تفسير: ..... ص : 100
و در زمانهاى گذشته از اسب براى جهاد و جنگ و مسافرت و خودآرايى و تبختر و حمل استفاده مىكردند، و از اين لحاظ پس از طلا و نقره بهترين متاع براى استفاده و معامله حساب مىشد.
تفسير روشن ج4 281 تفسير: ..... ص : 279
و دينار: در دوره أوّل اسلام از پولهاى رائج بوده، و آن معادل 18 نخود كه مثقال شرعى است، و سه ربع مثقال صيرفى، مىباشد و آنرا از طلا مىساختند، چنانكه درهم از نقره درست مىشد. و دينار كمترين نقدينه قابل اعتناء در ميان مردم بود.
تفسير روشن ج4 322 لغات: ..... ص : 322
ذَهَباً وَ لَوِ افْتَدى بِهِ: از طلا- اگر چه- فديه دهد- آنرا.
تفسير روشن ج4 323 ترجمه: ..... ص : 323
بتحقيق آنها كه كافر شدند و مردند در حاليكه كافران بودند: پس هرگز پذيرفته نمىشود از يكى از آنها به پرى زمين از طلا اگر چه فديه دهد آنرا، و آنها براى آنان شكنجه دردناك باشد، و نيست براى آنها از يارى دهندگان- 91
تفسير روشن ج4 325 تفسير: ..... ص : 323
منظور اينكه: كسى كه بىاعتنايى بحقّ كرده و آنرا ردّ نموده، و با همين حالت ادامه زندگى داد تا آخر عمر خود، و هيچگونه تنبّه و برگشتى از اين محروميّت پيدا نكرد: قهرا با درگذشت از اينمنزل، هرگز اينجهان و آنچه در آنست اگر چه پر از طلا و جواهر باشد، هيچگونه ارزشى در مقابل جهان روحانى نخواهد داشت.
تفسير روشن ج5 52 توضيح: ..... ص : 51
3- هبل: در اصنام ابن كلبى گويد: بزرگترين صنم بود در جوف كعبه، ساخته شده از عقيق سرخ بصورت آدمى، و چون بدست قريش رسيد: و يكدست او شكسته بود، و آنرا از طلا درست كردند.
تفسير روشن ج8 51 روايت: ..... ص : 51
كافى (باب فضل اليقين ح 6) صفوان گفت از امام ششم (ع) پرسيدم كه تفسير آيه- أَمَّا الْجِدارُ فَكانَ لِغُلامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَ كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما- 18/ 82- پس فرمود: آگاه باش كه آن كنز از طلا و نقره نبود، و آن چهار جمله بود كه: پروردگار معبودى نباشد مگر من، و كسيكه يقين داشته باشد بمرگ هرگز دندان او بخنده ظاهر نشود، و اگر كسى بحساب و بازرسى أعمال يقين كند هرگز قلب او شاد نخواهد شد، و كسيكه بتقدير إلهى عقيده و يقين داشته باشد از غير خداوند متعال وحشت و ترس نمىكند.
تفسير روشن ج9 151 تفسير: ..... ص : 150
حلّى: جمع حلى مانند فلس و فلوس، عبارتست از هر زينت ظاهرى كه با او چيزى آرايش داده مىشود، از طلاجات و اسباب آرايش، و در ايّام گذشته اكثر وسائل زينت از طلا و نقره بوده است. و كلمه زينت در اكثر موارد در زينتهاى ذاتى استعمال مىشود نه عرضى.
تفسير روشن ج9 151 تفسير: ..... ص : 150
و چون ساختن محتاج است به ذوب و مايع كردن و مطابق نقشه از نو ساختن و از أجناس مختلف فلزّى آميختن، چنانكه در صنعت زرگرى متداول است: از اين لحاظ فلزّات مطلوب در دست بنى اسرائيل طلا و نقره بود كه مورد استفاده قرار گرفته، و در صنعت مجسّمهسازى عجل بكار رفت.
تفسير روشن ج9 169 روايت: ..... ص : 169
در تفسير عيّاشى از امام پنجم عليه السّلام كه فرمود: چون حضرت موسى عليه السّلام مناجات با خدا داشت، وحى شد كه: من قوم تو را بفتنه و اضطراب مبتلا كردم! عرض كرد: بوسيله چه عاملى؟ فرمود: بوسيله سامرى كه از زينتها و زيور آنها گوسالهاى براى آنها ساخت. گفت: از زيور و طلا و نقره مىتوان گوساله و مجسّمه ديگرى ساخت، و چگونه بود فتنه آنها؟ فرمود: گوسالهاى ساخت كه آواز داشت.
تفسير روشن ج10 105 لغات: ..... ص : 105
وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ: و آنانكه- جمع مىكنند- طلا.
تفسير روشن ج10 106 ترجمه ..... ص : 106
أى آنانكه ايمان آوردهاند. بتحقيق بسيارى از علماء و زهّاد هر آينه مىخورند أموال مردم را بباطل و منصرف مىكنند از راه خداوند، و آنانكه جمع مىكنند طلا و نقره را و مصرف نمىكنند آنها را در راه خدا، پس مژده بده آنانرا بعذاب دردناك- 34
تفسير روشن ج10 110 تفسير: ..... ص : 106
مانند كنزيكه موجب مضيقه و ابتلاء افراد باشد، چون أنبار كردن ارزاق عموم مردم كه موجب عسرت باشد، و كنز طلا و نقره و أجناس ديگر كه سبب بالا رفتن قيمت و محروميّت ضعفاء باشد، و يكى از علل زكوة اينست كه: أجناس مورد احتياج مردم و ارزاق عمومى، بدست افراد سود طلب جمع و نگهدارى نشود.
تفسير روشن ج10 111 تفسير: ..... ص : 106
و در اين مورد شخص جمع كننده طلا و نقره از هر جهت بآنها تكيه و توجّه و علاقه پيدا كرده، و شخصيّت خود را بآنها معرّفى نموده، و قدرت و قوّت خود را بوسيله آنها و با آنها مىداند.
تفسير روشن ج10 113 توضيح: ..... ص : 112
اين سه موضوع در زندگى مادّى و معنوى انسان، از هزاران مال و ملك و طلا و نقره و اندوختههاى ديگر، مفيدتر خواهد بود.
تفسير روشن ج11 88 تفسير: ..... ص : 87
و گاهى عنوان مالكيّت و زينت بودن در بعضى از موارد جمع مىشود، مانند زينتهاى طلا و نقره و جواهرات ديگر، ولى منظور در هر كدام قيد مال و زينت داشتن است، يعنى- آتيت ما يلاحظ و يستفاد منه التزيّن، و ما يستفاد منه الماليّة. و زينت در زندگى دنيوى: مقدّم شده است: زيرا عنوان و تشخّص ظاهرى در ميان مردم با زينت باشد، چون آرايش و جالب بودن از لحاظ پوشاك، و يا آلات زينت، و يا خصوصيات مسكن، و يا قيود و تشريفات مطعم، و غير اينها.
تفسير روشن ج11 367 تفسير: ..... ص : 366
و دراهم: جمع درهم است، و درهم اطلاق مىشود به نقوديكه از فضّه (نقره) باشد، و قيمت آن مثل خود نقره فرق مىكند، چنانكه دينار (كه از طلا است) باختلاف زمان و مكان و سائر أجناس متفاوت و كم و زياد مىشود.
تفسير روشن ج13 73 روايت: ..... ص : 73
ارشاد ديلمى (باب 52) فرمود رسول اكرم (ص) پنج كلام است در توراة و سزاوار است كه بآب طلا نوشته بشود: اوّل- سنگ غصبى در ساختمان، وسيله ايست براى خرابى آن. دوّم- و كسيكه با ظلم كردن غالب باشد او مغلوب خواهد شد. سوّم- ظفر پيدا نمىكند كسى كه توأم با معصيت ظفر پيدا كند. چهارم- كمترين حقّ خداوند متعال اينستكه بوسيله نعمتهاى او را معصيت نشود.
تفسير روشن ج13 263 [سوره الكهف(18): آيات 31 تا 40] ..... ص : 262
لباسهايى از ديباج و زينتهايى چون أساور از طلا و جواهرات از جهت لطافت و جالب بودن و كمال در پوشاك و زينت داشتن باشد، و روحانيّت و معنويّت در آنها غلبه دارد.
تفسير روشن ج14 36 ترجمه ..... ص : 35
و آنانكه ايمان آورده و أعمال صالح بجا آرند داخل ميكند خداوند آنها را به باغهاييكه جارى ميشود از زير درختها نهرها، و زينت ميشوند با دست بندهايى از طلا و لؤلؤ، و لباس آنها در آنجا از حرير باشد- 23
تفسير روشن ج14 36 نتيجه: ..... ص : 36
به باغهاييكه: در مقابل محيط زندگى افراد كافر باشد، كه افراد مؤمن و وابسته بخداوند متعال كه با مقام قدس الوهيّت ارتباط دارند، در باغهاى سبز و خرّم باشند كه از زير درختها، آب جارى گردد، و لباس آنها از حرير باشد كه لطيفترين پارچهها است، و دست بندهايى از طلا و لؤلؤ بدست مىكنند كه بعنوان زينت باشد.
تفسير روشن ج15 90 ترجمه ..... ص : 90
اين فضل إلهى بهشتهاى هميشگى است كه وارد ميشوند بآن، و زينت ميشوند در آنجا با بازوبندهائى از طلا و با لؤلؤ، و لباس آنها از حرير خواهد بود- 33
تفسير روشن ج15 234 لغات ..... ص : 234
زخرف: زينت، طلا.
تفسير روشن ج15 234 ترجمه ..... ص : 234
و زينت و طلا باشد، و همه اينها نباشد مگر زينت در زندگى دنيوى مادّى، و زندگى اخروى در پيشگاه خداوند مخصوص باشد براى پرهيزكاران- 35
تفسير روشن ج15 237 ترجمه ..... ص : 237
پس چرا افكنده نشد براى او دستبندهايى از طلا، و يا چرا نيامد با او ملائكهاى كه مختلط باشند- 53
تفسير روشن ج15 240 ترجمه ..... ص : 240
طواف داده ميشود بآنها به كاسههايى از طلا و با ظرفهاى كوچكتر، و در آنجا هر چيزيست كه چشمها از آن لذّت برده و نفسها خواستارند، و شما در آنجا هميشگى هستيد- 71