سنگ عقیق در طبیعت و نحوه یافتن و تشخیص عقیق در طبیعت!

سنگ عقیق در طبیعت و نحوه یافتن و تشخیص عقیق در طبیعت!
سنگ عقیق در طبیعت در کجاها قرار دارد؟ منزلت عقیق در اسلام چگونه است؟ عقیق در ایران و جهان کجا یافت می شود؟ چگونه می توان سنگ عقیق را تشخیص داد؟ تمام اینها مطالبی ایت که در مقاله سنگ عقیق در طبیعت می خوانیم

سنگ عقیق در طبیعت چگونه است؟ سنگ طبیعت بسیار سخاوتمند و شگفت‌انگیز است و برای انواع نیازهای انسان پاسخی در خود دارد. علاقه انسان به به زیبایی و یا به همراه داشتن یک تکه از طبیعت برای لمس حس حیات یکی از همین نیازها است. از این رو در طبیعت سنگ‌های مختلفی یافت می شوند که با توجه به ویژگی‌های خود می‌توانند به عنوان زینت مورد استفاده قرار بگیرند و یا از خواص آن‌ها بهره برد.

عکس سنگ عقیق در طبیعت - سایت زر

 سنگ عقیق یکی از این سنگ‌های ارزشمند و قیمتی است که زیبایی و خواص آن از گذشته‌های دور مورد توجه بوده است. امروزه نیز این سنگ در ساخت اشیا زینتی و انواع از زیورآلات به ویژه انگشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرفداران خود را دارد.

از آن‌جا که این سنگ در طبیعت کم‌یاب نیست و در ایران نیز در مناطق مختلفی کشف می شود، شاید جالب باشد که درباره وجود سنگ عقیق در طبیعت و روش تشخیص آن اطلاعاتی به دست آورید. چنانچه به این سنگ و آشنایی با مشخصات آن هنگامی که هنوز در طبیعت قرار دارد، علاقه‌مند هستید با این مقاله همراه باشید.

سنگ عقیق به انگلیسی

سنگ عقیق در بین ایرانیان و مسلمانان بسیار مشهور است و در خارج از ایران نیز به اندازه کافی شناخته‌شده است. معادلی که برای نام این سنگ در کشورهای انگلیسی‌زبان در نظر گرفته می‌شود،  Agate است. هم‌چنین انواع مختلف این سنگ مانند عقیق سلیمانی که با نام Onyx شناخته می‌شود و یا عقیق جگری که به آن Carnelian می گویند نیز در این زبان نام‌های ویژه خود را دارند. اگر در اینترنت معادل انگلیسی عقیق را جستجو کنید با کلمه Opal نیز روبه‌رو می‌شوید که نباید آن را با سنگ اوپال که نام سنگ قیمتی دیگری است اشتباه بگیرید.

عکس سنگ عقیق - زر

در سراسر جهان افراد بسیاری به خواص سنگ‌ها باور دارند و سنگ عقیق نیز از این جهت مورد توجه افراد بسیاری است. برای آشنایی با خواص این سنگ می‌توانید به مقاله مهم‌ترین خواص انگشتر عقیق برای زنان و مردان که باید بدانید مراجعه کنید. در منابع فارسی برای شناخت سنگ عقیق مطالب مختلفی مطرح شده است اما اگر به شناخت بیشتر سنگ عقیق در طبیعت و یا دانستن خواص و اهمیت آن از منظر دید و بررسی سایر افراد در جهان علاقه‌مند هستید، با جستجو درباره این سنگ با معادل‌های انگلیسی مربوط به آن می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

تشخیص سنگ عقیق در طبیعت

سنگ عقیق در طبیعت به شکل‌ها و رنگ‌های گوناگونی یافت می‌شود و به فراخور محل پیدایش آن ظاهر این سنگ شکل متفاوتی خواهد داشت. به عنوان مثال عقیق شجر نوعی سنگ عقیق است که بیشتر به رنگ سفید یافت می‌شود و ویژگی شگفت‌انگیزی دارد متاثر از محیطی است که در آن شکل گرفته است. این سنگ نشانه‌ها و تصاویری از طبیعت را در خود دارد که گفته می‌شود این تصاویر انعکاسی از اشیا و درختان اطراف آن است.

تشخیص سنگ عقیق در طبیعت - زر

همان‌طور که گفته شد محل پیدایش سنگ عقیق روی رنگ و مشخصات آن اثرگذار است. بیشتر افراد عقیق را با رنگ سرخ می‌شناسند اما جالب است بدانید که نوعی عقیق در طبیعت کشورهایی مانند زیمبابوه و اندونزی وجود دارند که به رنگ سبز هستند. به علاوه سنگ عقیق به رنگ‌های زرد و سیاه نیز در طبیعت وجود دارد و بسیاری از افرادی که به خواص سنگ ها باور دارند به دنبال این نوع عقیق‌های خاص برای استفاده هستند.

بنابراین می‌توان گفت سنگ عقیق در تنوع رنگی بالا و به اشکال گوناگون در طبیعت وجود دارد. با این حال مشخصه‌های کلی این سنگ مانند نیمه‌شفاف بودن و درجه سختی 6 الی 7 در انواع این سنگ مشترک است. برای شناخت سنگ عقیق در طبیعت باید با مشخصات ظاهری انواع این سنگ آشنا بود و مهم‌تر از هر چیز باید از محل‌هایی که این نوع سنگ در آن‌ها یافت می ‌شود نیز اطلاعات کافی داشت.

روش تشخیص سنگ عقیق در طبیعت

همان طور که در قسمت قبل مطرح شد، شناسایی محل وجود سنگ عقیق مهم‌ترین فاکتور تشخیص سنگ عقیق در طبیعت است. با این وجود می‌توان به کمک مواردی که در ادامه مطرح خواهد شد سنگ عقیق را در طبیعت شناسایی کرد. اولین مورد پس از یافتن محل‌های احتمالی وجود این سنگ، بررسی مشخصات سنگ یافت‌شده است.

روش تشخیص سنگ عقیق در طبیعت - زر

سنگ عقیق در برابر دما از خود واکنش نشان می‌دهد. بسیاری از افراد معتقدند که سنگ عقیق در فصل سرد گرم است و در فصول گرم دمای کمتری دارد. بنابراین با توجه به فصل و لمس سنگ می‌توان درباره عقیق بودن آن حدس‌هایی زد. مورد مهم دیگر بررسی سختی سنگ است. این سنگ از سختی خوبی برخوردار است و در مقابل ایجاد خش و شکستن مقاوم است.

مورد بعدی در تشخیص سنگ عقیق در طبیعت بررسی واکنش آن در برابر حرارت بالا است. سنگ عقیق در برابر شعله و حرارت مستقیم نیز مقاومت خوبی دارد و ظاهر و رنگ آن در برابر این افزایش دما واکنشی نشان نمی‌دهد. با این همه مهم‌ترین نکته در تشخیص سنگ عقیق تسلط بر مشخصات هر یک از انواع آن است. چرا که ممکن است سنگ‌های مشابه این سنگ در طبیعت یافت شوند درحالی که عقیق نیستند.

سنگ عقیق انواع متنوعی دارد از عقیق سرخ گرفته تا عقیق سیاه و خزه‌ای. شناخت هر یک از این انواع به مطالعات تئوری و میدانی بستگی دارد. اگر شما از علاقه‌مندان این سنگ هستید می‌توانید با انواع این سنگ از طریق خواندن مقالات مربوط به آن مانند عقیق سلیمانی یا سنگ باباقوری را بیشتر بشناسیم، آشنایی کلی پیدا کنید. اما شناخت حرفه‌ای سنگ عقیق به مطالعه و بررسی دقیق‌تری نیاز دارد.

یافتن سنگ عقیق در طبیعت

یافتن سنگ عقیق در طبیعت - زر

یافتن سنگ عقیق در طبیعت کار آسانی نیست و عقیق‌های اصل موجود در بازار نیز توسط متخصصان و سنگ‌شناسان، شناسایی و بهره‌برداری شده‌اند. با این حال در مناطقی که احتمال یافتن سنگ عقیق در آن‌ها وجود دارد، می‌توان به جستجوی این نوع سنگ پرداخت. برای شناخت این سنگ نیز لازم است درباره‌ی ویژگی‌های سنگ‌های عقیقی که معمولا در آن ناحیه یافت می‌شوند، اطلاعات کافی به دست آورد. سپس با توجه به نکاتی که در قسمت‌های قبل مطرح شد از جمله بررسی ظاهر و سختی سنگ اقدام به بررسی سنگ یافت‌شده کرد و عقیق بودن آن را بررسی نمود. چنانچه سنگ موردنظر با ویژگی‌های عقیق مطابقت داشت می‌توان آن را نزد کارشناسان این حوزه برد و از تشخیص خود اطمینان حاصل کرد.

سنگ عقیق در طبیعت ایران

سنگ عقیق در طبیعت ایران - زر

سنگ عقیق از جمله سنگ‌های نیمه‌قیمتی است که در ایران در مناطق مختلفی یافت می‌شود. یکی از این مناطق استان قم است که از سال‌های دور منابع خوبی از این سنگ را دارا بوده است. سنگ‌های عقیق موجود در این منطقه معمولا تشکیل یافته از کلسدونی و ژاسپر هستند. سنگ عقیق در استان اصفهان و منطقه خور آن نیز یافت می‌شود و این سنگ‌ها نیز ترکیب کلسدونی دارند. این سنگ در مناطق مختلفی در استان خراسان جنوبی از جمله شهر فردوس نیز یافت می‌شوند که دسترسی به عقیق‌های این منطقه چندان آسان نیست. در شهر قاین این استان نیز عقیق شجر یافت می‌شود و از این جهت مورد توجه است. در استان خراسان رضوی و در روستاهای تربت حیدریه نیز سنگ عقیق منابع متعددی دارد. سنگ عقیق در طبیعت ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و مشتریان داخلی و خارجی فراوانی دارد.

سنگ عقیق در طبیعت اسلام

سنگ عقیق در طبیعت اسلام - زر

سنگ عقیق یکی از سنگ هایی که در اسلام خواص زیادی درباره آن بیان شده است و خواص معنوی این سنگ از گذشته بسیار مورد توجه بوده است. سنگ عقیق در ساخت بسیاری از زیورآلات از جمله دستنبد و انگشتر مورد استفاده قرار می گیرد و به علت خواص معنوی بسیاری که دارد این سنگ را در ساخت تسبیح نیز به کار می‌برند. سنگ عقیق برای دور کردن نیروهای منفی و جلب آرامش و افزایش رزق و روزی توصیه شده است و بسیاری از افراد که به خواص این سنگ معتقدند این سنگ را برای زیورآلات خود انتخاب می‌کنند. در مجموع سنگ عقیق از جمله سنگ‌هایی است که در اسلام به آن توجه ویژه شده است و مسلمانان به همراه داشتن این سنگ را مفید و مغتنم می‌شمارند. برای آشنایی بیشتر با این سنگ و خواص آن در اسلام می‌توانید مقاله خواص سنگ عقیق و فیروزه از زبان ائمه اطهار را نیز مطالعه کنید.

 

سنگ عقیق خام در طبیعت

عکس سنگ عقیق خام در طبیعت - زر

سنگ عقیق مانند سایر سنگ‌هایی که در طبیعت یافت می‌شوند به صورت خام هستند و بعد از کشف و بهره‌برداری متناسب با استفاده‌ای که از آن خواهد شد تغییر شکل پیدا می‌کنند. برخی از این سنگ‌ها نیز برای افزایش مقاومت و جلا، تغییرات دیگری نیز می‌پذیرند که به آن عملیات بهسازی می‌گویند. اما نمونه خام سنگ‌ها فاقد این تغییرات است و به همان شکلی طبیعی خود شناخته می‌شوند. سنگ عقیق خام در طبیعت، در مناطقی که احتمال وجود این نوع سنگ می‌باشد، قابل مشاهده و یافتن است اما پیدا کردن این سنگ کار ساده‌ای نیست و به شناخت کافی نیاز دارد. درباره مشخصات سنگ عقیق در طبیعت در قسمت‌های قبلی مطالبی مطرح شد که ممکن است برای آشنایی شما با سنگ عقیق خام در طبیعت مفید باشد.

قیمت سنگ عقیق در طبیعت

قیمت سنگ عقیق در طبیعت - زر

سنگ‌های عقیقی که در طبیعت یافت می‌شوند قابل ارزش‌گذاری هستند و کسانی که این سنگ‌ها را برای استفاده در تندیس‌ها، اشیا زینتی و یا زیورآلات به کار می‌برند از مشتریان سنگ عقیق خواهند بود. به علاوه سنگ عقیقی که اصل باشد و از مناطق شاخص سنگ عقیق بهره‌برداری شده باشد، بسیار ارزشمند است. اگر سنگ عقیق در طبیعت یافته‌اید می‌توانید به مراکز معتبر خریدوفروش سنگ‌های قیمتی مراجعه و آن را به فروش برسانید.

چنانچه قصد خرید سنگ عقیق طبیعی را نیز دارید لازم است به عرضه‌کنندگان معتبر این سنگ‌ها مراجعه نمایید. ‌همچنین اگر می‌خواهید زیورآلاتی با این سنگ داشته باشید لازم است حتما از اصل بودن سنگ موردنظر خود اطمینان حاصل کنید و این کار نیز جز با خرید از فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی معتبر ممکن نخواهد بود.

 خرید سنگ عقیق طبیعی و اصل

 خرید سنگ عقیق طبیعی و اصل - زر

در هر بازاری نمونه‌های تقلبی و مشابه اصل وجود دارند و بازار طلا و جواهر و سنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. سنگ عقیق با وجود این که در طبیعت یافت می شود و نمونه‌های مصنوعی و آزمایشگاهی آن نیز وجود ندارد، توسط برخی از سودجویان به صورت تقلبی در بازار عرضه می‌شوند. این نوع سنگ‌ها با وجود شباهت به عقیق، ویژگی‌ها و خواص این سنگ را ندارند و با نمونه‌‌های سنگ عقیق در طبیعت تفاوت‌های اساسی دارند. بنابراین برای خرید این سنگ حتما به افراد و فروشگاه‌های مطمئن مراجعه کنید. گالری آنلاین طلا و جواهر زر نیز زیورآلات عقیق‌نشان اصل و باکیفیتی به مشتریان خود عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای آشنایی با این محصولات به مقاله معرفی 10 مدل انگشتر عقیق زنانه از جدیدترین مدل‌های سایت زر سری بزنید.

سخن پایانی

عکس عقیق - سایت زر

سنگ عقیق یکی از سنگ‌های ارزشمند است که از گذشته به ویژه به خاطر خواص معنوی‌اش مورد توجه بوده است. این سنگ مانند بسیاری از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در طبیعت یافت می‌شود و استفاده از آن در ساخت انواع زیورآلات رایج است. در این مقاله درباره سنگ عقیق در طبیعت و امکان تشخیص و یافتن آن مطالبی مطرح شد.

با این وجود بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای بررسی و یافتن سنگ عقیق در طبیعت، با خرید زیورآلاتی با سنگ عقیق از زیبایی و خواص این سنگ بهره‌مند شوند. فروشگاه آنلاین طلا و جواهر زر این امکان را فراهم می‌کند که سنگ عقیق اصل روی هر نوع زیورآلاتی که مدنظر شماست قرار گرفته و با کیفیت ساخت بالا به دست شما برسد تا از استفاده از آن لذت ببرید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱:۲۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد