حقایقی در مورد خواص الماس و کاربردهای الماس | زر

حقایقی در مورد خواص الماس و کاربردهای الماس | زر
الماس یکی از سنگ‌های قیمتی و یکی از آلوتروپ‌های کربن است که در فشارهای بالا پایدار است که با رنگهای (بي‌رنگ، زرد، قهوه‌اي، گاهي سبز، آبي، قرمزگون ) دیده می شود.

خواص الماس چیست؟ این موضوعی است که شاید برای شما هم جالب باشد بدانید در این مقاله سایت طلا و جواهر زر سعی داریم حقایقی در مورد خواص الماس و کاربردهای الماس را بیان کنیم.

حقایقی در مورد خواص الماس و کاربردهای الماس - سایت زر

الماس، یک ماده معدنی متشکل از کربن خالص است. الماس سخت‌ترین ماده طبیعی شناخته‌ شده است. همچنین از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی است. الماس‌ها به دلیل سختی بسیار زیادی که دارند، دارای تعدادی کاربرد صنعتی مهم هستند. در این مقاله به بررسی الماس، خواص الماس و انواع رنگ‌های آن می‌پردازیم با ما همراه باشید:

الماس: ویژگی‌ها و خواص الماس

سختی و درخشش الماس‌ها، آن‌ها را جواهری بی‌نظیر می‌کند. در نمادگرایی سنگ‌های قیمتی، الماس، نشان دهنده عشق استوار است. سنگ‌های الماس بر حسب قیراط (1 قیراط = 200 میلی گرم) و بر حسب امتیاز (1 امتیاز = 0.01 قیراط) وزن می‌شوند. علاوه بر سنگ‌های مرغوب، انواع مختلفی از الماس‌های صنعتی وجود دارد و الماس مصنوعی از سال 1960 در مقیاس تجاری تولید شده است. قدرت انکسار بسیار بالا به الماس درخشندگی فوق العاده‌ای می‌بخشد. یک الماس به درستی تراشیده شده مقدار بیشتری نور را به چشم ناظر برمی‌گرداند تا نگینی با قدرت انکسار کمتر و در نتیجه درخشان‌تر به نظر می‌رسد.

 خواص الماس - سایت زر

الماس‌ها در سه نوع رسوب یافت می‌شوند: شن‌های آبرفتی، خاک‌های یخچالی و لوله‌های کیمبرلیت. لوله‌های کیمبرلیت (مانند لوله‌های کیمبرلی، آفریقای جنوبی) از نفوذ ماگما به پوسته زمین تشکیل می‌شوند و الماس و سایر سنگ‌ها و مواد معدنی را از گوشته به سطح می‌رسانند. خود لوله‌ها اغلب کمتر از 100 میلیون سال عمر دارند. الماس‌های یافت شده در شن‌های آبرفتی و یخبندان باید در اثر فرسایش رودخانه‌ای یا یخبندان ماتریکس کیمبرلیت آزاد شده و سپس در رودخانه‌ها یا در یخبندان ذخیره شده باشند.

الماس‌ها از بی‌رنگ تا سیاه متفاوت هستند و ممکن است شفاف، نیمه‌شفاف یا مات باشند. بیشتر الماس‌هایی که به عنوان جواهر استفاده می‌شوند شفاف و بی‌رنگ هستند. سنگ‌های بی‌رنگ یا آبی کم‌رنگ بیشترین ارزش را دارند، اما این سنگ‌ها نادر هستند. بیشتر الماس‌های جواهری رنگ زرد دارند. قرمز، آبی و سبز نادرترین و نارنجی، بنفش، زرد و سبز متمایل به زرد از الماس‌های رایج‌ترند. بیشتر الماس‌های صنعتی خاکستری یا قهوه‌ای هستند و شفاف یا مات هستند، اما سنگ‌های صنعتی با کیفیت بهتر به‌طور نامحسوس به سنگ‌های بی‌کیفیت تبدیل می‌شوند. رنگ الماس ممکن است با قرار گرفتن در معرض تشعشعات شدید (در یک راکتور هسته ای یا توسط یک شتاب دهنده ذرات) یا با عملیات حرارتی تغییر کند.

خصوصیات و خواص فیزیکی الماس:

- وجه تسمیه: Diamond یعنی نشکن و شکست ناپذیر

- سيستم تبلور: ساختار الماس در حالت پایدار (كوبيك) و ساختار الماس درحالت ناپایدار (منشوری) که در طبیعت به شکل کانی لونسدالنیت یافت می شود.

- فرمول شيميايي: كربن خالص

- سختي: ۱۰

- وزن مخصوص:  ۵/۳

- ميزان شفافيت: شفاف، غیرشفاف

 - رنگ: بي‌رنگ، زرد، قهوه‌اي، گاهي سبز، آبي، قرمزگونه

- شکستگی: صدفی

- ژیزمان: تقریباً کمیاب؛ در سنگ‌های اولترا بازیک (کیمبرلیت ها) که به آبرفت‌ها راه می‌یابد و همچنین در متئوریتها ممکن است یافت شود.

- ژیزمان بزرگ آن در آفریقای جنوبی در اطراف کیمبرلی Kimberley می‌باشد.

- در هند (در فلات دکن) نیز الماس استخراج می‌گردد.

- در سواحل نامیبیا، آنگولا، زئیر، سیرالئون، غنا، برنئو، امریکا، برزیل، روسیه و استرالیا نیز یافت شده است.

- خواص شیمیایی الماس: در اسیدها و بازها نامحلول است.

- پاراژنز: طلا - مگنتیت - روتیل- اولیوین - پیروپ- زیرکن و غیره

- الماس یکی از سنگ‌های قیمتی و یکی از آلوتروپ‌های کربن است که در فشارهای بالا پایدار است.

- که با رنگهای (بي‌رنگ، زرد، قهوه‌اي، گاهي سبز، آبي، قرمزگون ) دیده می شود.

- آلوتروپ دیگر کربن گرافیت نام دارد.

- خواص الماس که آن را متمایز کرده است:

1) دارای بالاترین هدایت گرمایی دربین جامدات (هدایت گرمایی آن ۵ برابر مس است)

2) دارای توانایی انتقال طیف نوری مادون قرمز تا ماورای بنفش

3) دارای شاخص بازتابش بسیار بالا( ميزان ضريب شكست نور: 2/419 ـ 2/417)

4) دارای خواص نیمه‌رسانایی قابل توجه( شکست الکتریکی آن بطور متوسط ۵۰ برابر نیمه‌رساناهای متداول است)

5) شدیدا مقاوم برابر تابش نوترونی

6) سخت‌ترین مادهٔ شناخته شده (سختي: ۱۰ معادل 140 برابر کروندم)

7) در مجاورت هوا روانی طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد (مانند تفلون)

8) دارای استحکام و صلبیت بسیار بالا

9) پديده چند رنگي: ندارد

۱۰) کاملا انحلال ناپذیر در اسیدها یا قلیاها

نکته: خواص الماس شدیداً به ناخالصی‌ها وابسته است.

- انواع ناخالصی‌ها در الماس:

الماس چه به صورت سنتزی و چه به صورت طبیعی هرگز به شکل کاملاً خالص نیست. این ناخالصی‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

1) ناخالصی‌های شبکه

این نوع ناخالصی‌ها در شبکهٔ الماس به جای یکی از اتم‌های کربن قرار می‌گیرند و با اتم‌های مجاور تشکیل شیوند می‌دهند.

2) آخال 

این ناخالصی‌ها ذرات مجزایی هستند که شبکه را برهم زده و بخشی از آن نمی‌شوند. این ناخالصی‌ها معمولاً سیلیکات‌های آلومینیوم، سیلیکات‌های منیزیم و یا سیلیکات‌های کلسیم هستند.

دو ناخالصی مهم در الماس نیتروژن و بور هستند. این دو عنصر همسایه‌های کربن در جدول تناوبی بوده و به علت داشتن شعاع اتمی کوچک و متناسب، به خوبی در شبکهٔ کریستالی الماس جایگزین می‌شوند.

خواص الماس شدیداً به ناخالصی‌ها وابسته است. حتی وجود مقادیر جزئی ناخالصی مانند نیتروژن می‌تواند خواص آن را بسیار تغییر دهد.

در ادامه این مقاله راجع‌به خواص الماس، الماس‌ صنعتی، کیفیت الماس‌ها و رنگ‌های متفاوت آن صحبت خواهیم کرد.

الماس طبیعی در مقابل الماس صنعتی

یکی از مهم‌ترین خواص الماس‌های طبیعی، رنگ و شفاف آنهاست، که آن‌ها را برای استفاده در جواهرات یا سرمایه گذاری مناسب می‌کند. این الماس‌ها کمیاب هستند و بخش کوچکی از تولید الماس در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. الماس‌هایی که برای جواهرسازی استفاده می‌شوند، به دلیل زیبایی و کیفیت به فروش می‌رسند.

خواص فیزیکی الماس - الماس طبیعی و سنتتیک

کریستال‌های الماس طبیعی دارای وزن مخصوصی هستند که بین 3.4 تا 3.6 متغیر است. این محدوده به این دلیل وجود دارد که بیشتر الماس‌ها حاوی ناخالصی هستند و در ساختار کریستالی خود بی‌نظمی دارند. الماس‌های با کیفیت کامل‌ترین الماس‌ها هستند که کمترین ناخالصی و نقص را دارند.

الماس‌های صنعتی بیشتر در فرآیندهای برش، سنگ زنی، حفاری و پرداخت و استفاده می‌شوند. اندازه، وضوح، رنگ و سایر معیارهای کیفیت مربوط به سنگ‌های قیمتی چندان مهم نیستند، بلکه خاصیت سختی الماس اهمیت دارد. الماس‌های صنعتی اغلب برای تولید پودرهای ساینده در ابعاد میکرون تولید و خرد می‌شوند. مقادیر زیادی الماس که دارای کیفیت سنگ‌های قیمتی هستند اما شکل یا اندازه‌ای دارند که نمی‌توان آن‌ها را به طور سودآوری برش داد، وارد تجارت الماس صنعتی می‌شود.

الماس به عنوان یک سنگ قیمتی

الماس‌ها محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان هستند. پولی که برای الماس خرج می‌شود، چندین برابر بیشتر از مجموع تمام سنگ‌های قیمتی دیگر است. بخشی از دلیل محبوبیت الماس به دلیل خواص نوری آن - یا نحوه واکنش آن با نور است. عوامل دیگر یا خواص الماس که آن را محبوب کرده است، عبارتند از دوام، مد، سفارشی‌سازی و بازاریابی تهاجمی آن توسط تولید کنندگان الماس است.

عکس سنگ الماس - جواهر قیمتی - سایت زر

از مهم‌ترین خاصیت‌های الماس درخشش بسیار زیاد آن‌هاست - بالاترین درخشش غیر فلزی از خواص الماس - معروف به "آدامانتین" است. خاصیت درخشندگی بالای آن‌ها به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که درصد بالایی از نوری را که به سطح آن‌ها برخورد می‌کند منعکس کنند. این یکی از خواص الماس است که به این سنگ‌های قیمتی "درخشش" می‌بخشد. و هنگامی که یک الماس به یک جواهر تبدیل می‌شود، زوایای وجهی آن طوری دیزاین می‌شوند که حداکثر مقدار نور را از سطوح داخلی آن منعکس کنند.

کیفیت الماس

کیفیت الماسی که به صورت یک جواهر روکش شده است در درجه اول توسط چهار عامل تعیین می‌شود: رنگ، برش، شفافیت و وزن قیراط.

رنگ الماس:

رنگ الماس - عکس سنگ الماس - سایت زر

اکثر الماس‌های با کیفیت جواهرها از بی‌رنگ تا کمی زرد، قهوه‌ای یا خاکستری متغیر هستند. محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین الماس‌ها، الماس‌هایی هستند که کاملا بی‌رنگ هستند. اینها آن‌هایی هستند که با بالاترین قیمت فروخته می‌شوند. با این حال، دسته دیگری از سنگ‌های قیمتی الماس در حال افزایش است. این الماس‌های رنگی هستند که در رنگ‌های مختلف از جمله قرمز، صورتی، زرد، نارنجی، بنفش، آبی، سبز و قهوه‌ای وجود دارند.

ارزش الماس‌های رنگی بر اساس خاصیت الماس از جمله شدت، خلوص و کیفیت رنگ آن‌ها است. آن‌هایی که رنگ‌های اشباع و زنده دارند «الماس‌های فانتزی رنگ» یا «فانتزی» نامیده می‌شوند. به طور متوسط، از هر 10000 الماس، تنها یک الماس دارای رنگی است که لقب "فانتزی" را به خود اختصاص می‌دهد. این نادر بودن الماس‌های فانتزی رنگ را بسیار ارزشمند می‌کند. برخی از آن‌ها در حراجی به قیمت بیش از یک میلیون دلار در هر قیراط فروخته شده‌اند. آن‌ها برخی از با ارزش‌ترین و دیدن‌ ترین الماس‌های جهان هستند.

وضوح الماس:

الماس ایده‌آل عاری از شکستگی و ضایعات (ذرات مواد خارجی در گوهر) است. این ایرادات ظاهر گوهر را از بین می‌برند و مانع عبور نور می‌شوند. هنگامی که در تعداد زیاد، رنگ‌های تیره، موقعیت‌ها یا اندازه‌های بزرگ وجود داشته باشد، ظاهر یک جواهر برش خورده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و ارزش آن را کاهش می‌دهد. آن‌ها همچنین می‌توانند استحکام سنگ را کاهش دهند.

برش: کیفیت طراحی و مهارت به کار رفته در تراش الماس چیزی است که ظاهر آن را تعیین می‌کند. زوایای بریده شده، نسبت طرح و کیفیت پرداخت آن چیزی است که ظاهر رو به بالا، درخشندگی، الگو و آتش آن را تعیین می‌کند. سنگ‌های ایده‌آل کاملاً صیقل داده می‌شوند تا بازتابی بالایی داشته باشند و حداکثر آتش را ساطع کنند. صورت‌های وجهی متناظر از نظر اندازه و شکل یکسان هستند. و لبه‌های هر چهره وجهی کاملاً با هر یک از همسایگان خود ملاقات می‌کند.

قیراط الماس:

واحد شمارش الماس، قیراط است، (یک واحد وزن برابر با 1/5 گرم یا 1/142 اونس). الماس‌های کوچک معمولاً به ازای هر قیراط قیمت کمتری نسبت به سنگ‌های بزرگتر با کیفیت برابر دارند. این به این دلیل است که سنگ‌های بسیار کوچک بسیار رایج هستند و سنگ‌های بزرگ بسیار نادر هستند.

الماس سیاه چیست؟

الماس سیاه می‌تواند به یک الماس فانتزی رنگارنگ یا یک کربنادو اشاره داشته باشد که الماسی مات و متخلخل است که تقریباً شبیه زغال چوب است.

عکس الماس سیاه - سایت زر

خواص الماس سیاه

هر کریستالی دارای خواص ویژه‌ای است. بر خلاف الماس‌های سفید، الماس‌های سیاه دارای انرژی قوی‌تر و مردانه‌تر هستند. آنها اغلب در جواهرات خاصی استفاده می‌شوند، اما مراقب باشید! اگر آن‌ها را با قیمت بسیار پایین پیدا کردید، ممکن است به‌جای الماس سیاه با اونیکس سیاه یا اسپینل که سیاه هستند، روبه‌رو شوید. به دلیل تعداد محدود، الماس سیاه بسیار گران است. شما باید هنگام خرید الماس سیاه بسیار مراقب باشید تا مطمئن شوید که یک قطعه الماس سیاه اصلی دریافت خریداری می‌کنید.

از دیگر خواص الماس سیاه می‌توان به آن اشاره کرد که اگر آن را اکسسوری‌های خود به‌کار ببرید، به تقویت رابطه فعلی خود کمک خواهید کرد. قدرت درونی شما بهبود می‌یابد و همچنین تعادل، وضوح و فراوانی را برای شما فراهم می‌کند. از آنجایی که الماس های سیاه بسیار منحصر به فرد هستند، نماد اصالت و قدرت هستند.

الماس روسی چیست؟

الماس‌های روسی سنگ‌هایی هستند که در روسیه استخراج شده‌اند. آن‌ها هیچ تفاوتی با الماس‌های دیگر ندارند، بنابراین نام الماس روسی تنها به معنای محل مبدا است. روسیه همچنین الماس‌های تولید شده آزمایشگاهی زیادی تولید می‌کند که گاهی اوقات از آنها به عنوان الماس مصنوعی روسی یاد می‌شود.

اگر تصمیم به خرید یک الماس روسی دارید، یا یکی از آن‌ها را در اختیار دارید، راه‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید که الماس روسی واقعی است یا خیر. ترکیب شیمیایی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند به شخص بفهماند که وجود دارد یا خیر. بسیاری از آن‌ها با اسناد و یا آنچه که گزارش درجه‌بندی الماس نامیده می‌شود فروخته می‌شوند که اطلاعاتی در مورد منشأ آن ارائه می‌دهد و می‌تواند به شناسایی این که از کجاست کمک کند. این سند گاهی اوقات نام معدنی را می‌دهد که در آن استخراج شده است.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۴:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد