سیار بودن کارکنان یک شرکت آنها را با مشکلات بیشماری از جمله شبکههای
کند و غیرقابل اعتماد، دستگاههای ناکارآمد، سرویسهای توسعه نیافته خدمات
مشتری و صورتحساب و عدم توجه علاقمندان اصلی بیسیم مواجه میسازد. عوامل
فوق (شبکه، دستگاهها و سرویسهای خدمات مشتری و ...) که لازمه پروژههای
پیچیده بیسیم هستند عده زیادی از فروشندگان سیستمهای یکپارچهساز،
گیتوی و میان افزار را تحت تاثیر قرار میدهند. در نتیجه به غیر از
BlackBerry که حدود یک میلیون کاربر در سراسر جهان دارد، استفاده چندان
گستردهای از دیگر سرویسهای دیتا بیسیم را در شرکتها شاهد نبودهایم. در
حقیقت تحقیقات نشان میدهد که امروزه بازار دریافت زنگهای متنوع داغتر از
سرویسهای دیتا بیسیم شرکتها میباشد. اما طی دو سال اخیر پیشرفتهایی در
زمینههای مختلف وجود داشته است:
▪ شبکههای بیسیم پیشرفت کردهاند و مناطق بیشتری را پوشش میدهند.
شبکههای ۲.۵G مثل General Packet Radio Service/Enhanced Data Rates برای
GSM Evolution و Code Division Multiple Access ۱X دارای قابلیت " همیشه
روشن" بوده و یک تا سه برابر اتصال dial-up سرعت دارند. (میزان سرعت به
عواملی همچون فاصله از ایستگاه مبنا و ظرفیت بارگذاری بستگی دارد)
▪ امروزه دستگاههای رده تجاری زیادی وجود دارند که چند سیستم عامل را
اجرا میکنند. این دستگاهها (که میتواند تلفن یا ترکیبی از PDA/تلفن
باشد) دارای حافظه بزرگتر (تا ۶۴ مگابایت روی بورد و انواع رسانههای
ذخیرهسازی) و پردازشگرهای سریعتر هستند (اولین پردازشگر یک گیگاهرتز تا
سال آینده بر روی تلفنها ظاهر خواهد شد). تعدادی از دستگاههای رده تجاری
عبارتند از: BalckBerry، PalmOne Tre (سیستم عامل Palm و (Samsung
Electronics i۷۰۰ (Microsoft Pocket PC و Sony Ericsson Mobile
(Communications AB P۹۰۰ (Symbial .
▪ حاملان بیسیم پشتیبانی برای شرکتها را افزایش دادهاند. اکثر آنها
پشتیبانی اختصاصی برای شرکتهای متوسط تا بزرگ فراهم میسازند و مراکز
پشتیبانی جداگانهای برای دیتا و سیستمهای پیشرفته صورتحساب در نظر
میگیرند. در ضمن همه آنها منابع فروش فنی خود را افزایش داده و مسئله
امنیت را نیز بسیار مهم شمردهاند.
حال با چنین پیشرفتهایی، بسیاری از شرکتها میتوانند از بیسیم در سطح
بالاتر استفاده کنند. چنین کاری در دو مرحله انجام میشود. ابتدا باید یک
استراتژی مبتنی بر سیار بودن کل شرکت را تهیه نمایید که شامل یک دیدگاه کل
نگر در باره بیسیم باشد. یعنی تمام موارد مربوطه مثل صوت و دیتا، کارهای
داخل و نیز کارهای خارج از دفتر کار را در برمیگیرد. در ضمن طرحهایی را
برای شبکههای بیسیم LAN و WAN در این استراتژی در نظر بگیرید. دوم
اینکه با اهمیت یافتن تکنولوژی بیسیم به عنوان بخشی از مراکز داده جدید
باید آن را برای گروه بزرگتری از کاربران به کار گیرید.
● چارچوب ارزیابی
ده نکتهای که در اینجا آوردهایم به شما کمک میکند تا متوجه شوید که آیا
تاکنون وقت آن رسیده که یک شرکت با کارمندان سیار داشته باشید یا خیر. در
ضمن چگونگی ارزیابی راهکارهای مختلف در اینجا آورده شده است.
۱) نیازهای شرکتهای سیار:
یک کارمند سیار کارمندی است که ۲۰ درصد از مدت زمان کار خود را دور از محل
اصلی کار (دفتر کار) سپری میکند. تقریبا یک سوم از نیروی کار آمریکا،
یعنی حدود ۵۰ میلیون کاربر، در این گروه جای میگیرند. زمانیکه یک کارمند
به عنوان یک کارمند سیار تعیین شد میتوانیم نیازهای خاص او را در مورد
ابزارهای بی سیم درک کنیم (دانشگاهی، محلی، منطقهای، ملی یا بینالمللی).
۲) برنامههای کاربردی:
آیا این کارمند در درجه نخست به دستیابی راه دور به همراه پستالکترونیکی
سیار و مدیریت اطلاعات شخصی (به معنای دستیابی به تماسها و تقویم) نیاز
دارد یا به راهکارهای سازگارتر همچون اتوماسیون field-force یا دیگر
برنامههای کاربردی که نیازمند توسعه اختصاصی و یاحداقل بعضی از انواع
دستیابی راه دور بی سیم میباشند؟ در ضمن باید در نظر داشته باشید که آیا
کارمند فوق به اتصال دائم با برنامههای کاربردی نیاز دارد یا اینکه
میتواند به صورت آفلاین کار کرده و پس از آن دستیابی راه دور خود را
برقرار نموده و اطلاعات را همگام سازی کند.
۳) دستگاههای مورد نیاز:
شما مجبور نیستید از یک راهکار برای تمام کارها استفاده کنید. برای
برنامههایی که ورودی بالایی دارند سیستمهایی با صفحه کلید کوئری (query)
و نیز سیستم شناسایی صوت تهیه نمایید. برای استفاده زیاد در هنگام رانندگی
از یک کیت مناسب اتومبیل به منظور بهینهسازی دریافت صوت و تصویر استفاده
کنید و دستگاههایی با قابلیت " بدون استفاده از دست" فراهم سازید. در ضمن
مطلع باشید که بعضی از دستگاههای متمرکز بر داده مثل Thero و کامپیوترهای
Pocket شما راملزم می سازند که از هر دو دست خود استفاده کنید (با قلم
طراحی) در حالیکه تعدادی دیگر از انها مثل BlackBerry امکان استفاده از یک
دست را در اختیارتان قرار میدهند.
به خاطر داشته باشید که سرعت ابتکار در دستگاهها در حال افزایش است
بنابراین اطمینان حاصل نمایید که برنامه ارتقا مورد علاقه خود را دارا
میباشید. به طور حتم تمایل دارید هر دوسال یکبار تلفنهای خود را تعویض
کنید. به یاد داشته باشید که اگر خواهان سرویس ۳G هستید به یک تلفن جدید
(یا کارت کامپیوتر جدید) نیاز خواهید داشت. در ضمن از استمرار برنامه
تخفیف (خرید کلی دستگاه یا گرفتن سرویس) که در مورد آن با شرکت فروشنده
مذاکره نمودهاید، اطمینان حاصل نمایید زیرا اکثر شرکتها از همان
برنامهای که مشتریان استفاده میکنند، بهره نخواهند بود.
۴) ملزومات شبکه:
به یادداشته باشید که در سه سال آینده ما هنوز با آنچه که من آن را
"جزیرههای سیار" مینامم سروکار داریم. در مورد شبکههای ۲.۵G، WAN به
عنوان شبکه پیشفرض مورد استفاده قرار گرفته و سرویس ۳G-۱xEvolution-Data
Optimized یا Universal Mobile Telecommunications Service در طی سه سال
آینده به بازار عرضه خواهد شد. تکنولوژی Wi-Fi عمومی بیشتر در مکانهای
Tier-۱ در دسترس قرار خواهد گرفت، گرچه بزرگترین چالش در این بخش ساختار
پراکنده بازار میباشد.
تا اوایل سال آینده نیز شاهد کارتهای ارتباطی رایج، کلاینتها و
دستگاههایی خواهیم بود که هر دو تکنولوژی ۸۰۲.۱۱ WLAN و WAN را پشتیبانی
می کنند. در آینده نزدیک ۳G WAN و ۸۰۲.۱۱ در همه جا قابل دسترس نیستند.
بنا براین میتوانید به کاربران اطمینان دهید که قادر به دستیابی به
برنامههای مهم در شبکههای ۲.۵G در بعضی از نسخههای Stripped-down
خواهند بود.
۵) پذیرش مسئولیت یا عدم پذیرش آن:
یکی از مشکلاتی که به قدر کافی در شرکتهای بزرگ مورد توجه قرار نگرفته
آشفتگی و سردرگمی کاربران در مورد سرویسها و ابزارهای سیاری است که شخصا
انتخاب کردهاند، (حتی اگر صورتحساب هزینه را به شرکت ارائه دهند). شما
باید مجموعهای از ابزارهای دستی و حتی کاریرها را برای آنها انتخاب کرده
و در دسترسشان قرار دهید زیرا سلیقه افراد در مورد اینگونه ابزارها و شبکه
متفاوت است. انتخاب یک شبکه و یک دستگاه خاص فقط برای برنامههای پر
استفاده و نیز برنامههایی با اهداف خاص مناسب است. مسئله دیگر این است که
امروزه مرزهای سنتی بین استفاده شخصی و استفاده تجاری درتکنولوژی بیسیم
وجود ندارد. چگونه میتوانید کاربرانی را که میخواهند در طی ساعات
غیرکاری موزیک دریافت کنند، تصاویری را به اشتراک گذارند و بازی کنند
کنترل نمایید؟ شما باید سیاستی برای این مسئله در نظر بگیرید.
۶) پشتیبانی:
همانطور که میدانید هر چه برنامهها و دستگاههای بیشتری را به کار گیرید
به پشتیبانی بیشتری نیاز خواهد بود. شرکتها برای پشتیبانی از نیروی کار
سیار خود شعبههای مختلفی در سراسر جهان دارند. آیا این همان کاری است که
میخواستید به صورت داخلی انجام دهید؟ چه انتظاراتی از زیر ساخت فروش/
پشتیبانی، عاملین بیسیم یا دیگر فراهم کنندگان سرویس دارید؟
۷) امنیت:
در حال حاضر پشتیبانی VPN سیار به طور چشمگیری تکامل یافته و پشتیبانی
IPsec حداقل نیاز شرکتها محسوب میشود. ما در طی سه سال آینده به طرف
Secure Sockets Layer VPN حرکت خواهیم کرد. امنیت و مدیریت دستگاههای
موبایل- شامل کنترل دستیابی، مدیریت موجودی، پیشگیری از نفوذ و مدیریت
پیکربندی از اهمیت خاصی برخوردار خواهند شد. شما باید حداقل بتوانید Palm،
BlackBerry یا دیگر دستگاههای حاوی اطلاعات مهم شرکت (مثل دفترچه آدرس و
پیغامهای پستی) را قفل کنید تا در صورت مفقود شدن یا دزدیده شدن آنها
مشکلی پیش نیاید.
۸) مدیریت حساب و صورتحساب:
گرچه قابلیتهای صورتحساب برای برآورده ساختن نیازهای شرکت توسعه پیدا
کردهاند اما هنوز به ابزارهای مدیریت تجاری (business-to-business) که
امکان دسترسی بهتر به پیکربندی و مدیریت حساب را برای مدیران IT فراهم
میسازند، نیاز خواهیم داشت.
۹) فروشندگان برنامههای کاربردی شرکتها:
سیار بودن هنوز ویژگی اصلی برنامههای CRM/ERP شرکتهای معروف مانند
اوراکل، Peopledoft، SAP AG و Sieble Systems محسوب نمیشود. روش پشتیبانی
دستگاههای سیار از فروشندهای به فروشنده دیگر تفاوت دارد. بعضی از
فروشندگان از یک معماری آفلاین/ همگام سازی پشتیبانی میکنند و تعدادی
دیگر از انها یک راهکار با اتصال بیشتر را عرضه مینمایند. در هنگام
ارزیابی فروشندگان به دقت درباره این دو چارچوب فکر کنید. به عنوان مثال
آیا یک سفارش فروش جدید باید فورا وارد شود یا اینکه میتوان برای ورود آن
تا پایان روز منتظر ماند؟
۱۰) موقعیت کاربران را درنظر داشته باشید:
هنگامی که کاربران مشغول کار هستند یا برای انجام دادن کار به محلهای
دیگر میروند از چند نوع اتصال استفاده میکنند. بنابراین باید بدانید که
نسبت به وضعیتشان به چه نوع اطلاعاتی دسترسی دارند یا چه نوع اطلاعاتی
برایشان ارسال میشود. به عنوان مثال اگر با سرعت dial-up متصل شدهاند
نمیتوانند یک ضمیمه بزرگ را دریافت کنند. اینجاست که توسعه سرویسها، محل
و استفاده از برنامههای چند مدل (مانند شناسایی صوت و متن به گفتار) به
بهبود عملکردهای سیار کمک می کند.● نگاهی به تاثیرات سرویس ۳G
عرضه ۳G در شمال آمریکا (که قبلا پیشبینی شده بود) اولین مرحله از "دوره
موبایل باند پهن" خواهد بود. قبلا پیشرفت در سرعت دیتا WAN در حد متوسط
بود. اما پیشرفت ۳G آنقدر مناسب است که به نظر میرسد کاربران باید در
استفاده از استراتژیهای دستیابی از راه دور خود تجدید نظر نمایند. در
اینجا این مسئله را از جنبه ROI و کارآیی بررسی میکنیم.
● کارآیی
انواع متغییرها، سرعت دیتا را در زمان و مکان خاص و برای حالتهای مختلف
اتصال و برنامههای مختلف تعیین میکنند. اما در صورتیکه حداکثر سرعت ۳۰۰
کیلوبیت در ثانیه و حداقل سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلو بیت در ثانیه را به عنوان
مبنا در نظر بگیریم باید توجه کنیم که آیا این مبنا برای شرکتها به قدر
کافی مناسب است یا خیر. سوالی که باید در اینجا بپرسیم این است: آیا با
چنین پهنای باندی میتوان شبکه WAN را به عنوان شبکه دسترسی از راه دور
پیش فرض انتخاب کرد؟ پاسخ مثبت است. اما شرایطی باید درنظر گرفته شود که
در اینجا آوردهایم:
پوشش: ۳G در حال حاضر نمیتواند مانند صوت یا سرویس ۲.۵G تمام مناطق را
پوشش دهد، بلکه در ابتدا تنها محل تمرکز شرکتهای تجاری و نیز مراکز شهر
را تحت پوشش قرار خواهد داد.
سرعت: سرعت ارسال ۱X میتواند یک کانال ارتباطی برای بعضی از کاربران
(بسته به نیازشان) باشد. نسخه اصلاح شده A از Evolution-Data Optimized
پیشرفتهای چشمگیری را در لینک ارسال، Circa ۲۰۰۶ و نسخه دستیابی downlink
Packet سرعت بالای Universa Mobile Telecommunications ایجاد میکند.
مدیریت مصرف برق: در آزمایشاتی که انجام دادیم مشخص شده که ۳G در زمان
استفاده زیاد، عمر باتری را به نصف میرساند و مصرف باتری آن حتی از Wi-Fi
نیز بیشتر است.
● هزینه و بازگشت سرمایه
بیایید طرح کنونی ۸۰ دلار در ماه در واشنگتن دیسی و سان دیهگو و کارت PC
صدوپنجاه تا دویست و پنجاه دلار را به عنوان مبنا (برای دستیابی راه دور
۳G) در نظر بگیریم. آیا مدیران ارشد اطلاعات میتوانند ۱۰۰۰ دلار برای هر
کاربر در هر سال به اضافه هزینه پیش پرداخت تجهیزات را توجیه کنند؟ مطمئنا
آنها میتوانند چنین هزینهای را برای BlackBerry در نظر بگیرند- گرچه این
ابزار هنوز یک ابزار اجرایی محسوب میشود. ما برای توجیه این هزینه باید
D-O را به عنوان جایگزین انتخاب کرده تا مقداری از هزینه کاهش یابد. باید
بپذیریم که D-O از نظر توان عملیاتی با باند پهن ثابت یا Wi-Fi قابل
مقایسه نیست. اما در بعضی موقعیتها خوب عمل میکند. اگر D-O بتواند یک
سوم یا نیمی از هزینه فعلی دستیابی راه دور باند پهن را کاهش دهد میتوان
استفاده از آن را در نظر گرفت. اما مزایای سیار بودن، استفاده در تمام
مکانها و سهولت استفاده از آن (یک فراهم کننده، یک اتصال) به عنوان ۵۰
درصد باقیمانده ROI به حساب خواهد آمد. بدین ترتیب میتوانید ۵۰ درصد
جایگزین باند پهن برای استفاده از موارد ساده اما روشنگر به همراه ۱۲۰
اتصال در سال و یک ارتباط فراهم کننده سرویس Wi-Fi (سی دلار در ماه ) یا
۵۰ اتصال باند پهن (۱۰ دلار برای هر اتصال) داشته باشید.
شبکههای ۳G WAN میتواند برای دسترسی راه دور به عنوان شبکه پیشفرض
انتخاب شود، اما Wi-Fi اینگونه نیست. ۳G را نمیتوان در همه جا عرضه نمود.
در ضمن این سرویس توان عملیاتی کافی در اختیار کاربران قرار نخواهد داد و
در بعضی موراد نیز ویژگیهای واقعی یک شبکه باند پهن را به قدر کفایت عرضه
نخواهد کرد. به احتمال زیاد در سال آینده شاهد طرحهای دیگری خواهید بود
که هر دو شبکه WANو LAN بیسیم را (حتی با کلاینتها و کارتهای ارتباطی
رایج) یکپارچه میسازند. سرویس ۳G و قابلیت دسترسی روزافزون Wi-Fi پایه و
اساس تفکرات درباره استراتژی دستیابی از راه دور را تشکیل خواهد داد. اگر
چنین اتفاقی بیفتد دستیابی موبایل به برنامههایی به غیر برنامههای پست
الکترونیک گستردهتر خواهد شد.