الماس چگونه به وجود میاد؟ 4 فرآیند روش‌های تشکیل الماس

الماس چگونه به وجود میاد؟ 4 فرآیند روش‌های تشکیل الماس
الماس چگونه به وجود میاد موضوعی است که در این مقاله بررسی میکنیم و در ادامه به بررسی 4 فرایند روش‌های تشکیل الماس می پردازیم و میگوییم الماس چگونه تشکیل میشود؟ همچنین گفته می شود از کدام فرآیند برای زیورآلات طلا و جواهر استفاده میشود.

الماس چگونه به وجود میاد؟ از انواع مدل حلقه نامزدی و حلقه ازدواج طلا گرفته تا جواهرات زیبا، الماس‌ها آن‌قدر در زندگی روزمره ما رایج هستند که خیلی وقت‌ها پیش نمی‌آید که فکر کنیم از کجا آمده‌اند. اما سفری که این جواهرات کوچک انجام می‌دهند، از شکل‌گیری تا فروشگاه طلا و جواهر، واقعاً بسیار چشمگیر است. الماس طبیعی چگونه تشکیل می شود؟ الماس کجا پیدا می شود؟ الماس چگونه به وجود میاد؟ الماس از چه چیزی ساخته شده است؟ این سنگ قیمتی سؤالات متعددی را مطرح می‌کند.

الماس چگونه به وجود میاد؟
الماس چگونه به وجود میاد؟

در این مقاله، روش‌های اصلی تشکیل الماس و محل یافتن الماس را بررسی می‌کنیم و عنوان می‌کنیم الماس چگونه به وجود میاد. الماس از اعماق زیر سطح زمین گرفته تا یک آزمایشگاه منظم، ممکن است از جایی که این سنگ‌های خیره‌کننده پیدا شده‌اند شگفت‌زده شوید.

آیا الماس از زغال‌سنگ ساخته می شود؟

بر خلاف آنچه ممکن است در کلاس علم آموخته باشید، الماس از زغال‌سنگ ساخته نمی‌شود. داستان همسران پیر مبنی بر اینکه الماس‌ها زمانی تکه‌های زغال‌سنگ بوده‌اند که پس از سال‌ها تحت فشار و دمای بالا تکامل‌یافته‌اند، چیزی بیش از یک افسانه رایج نیست. در واقع، الماس‌ها در واقع بسیار قدیمی‌تر از مواد گیاهی زمین، عنصر اصلی برای ایجاد زغال‌سنگ هستند.

آیا الماس از زغال‌سنگ ساخته می شود؟

یک نقص اضافی در این نظریه این است که درزهای زغال‌سنگ سنگ‌های رسوبی هستند که اغلب در لایه‌های افقی ایجاد می‌شوند؛ بنابراین الماس چگونه به وجود میاد؟ سنگ‌های منشأ الماس در لایه‌های عمودی همراه با سنگ‌های آذرین یافت می‌شوند. یک الماس طبیعی زمانی از کربن ساخته می شود که اتم‌های کربن تحت فشار به یکدیگر متصل می‌شوند و کریستال‌هایی را که در الماس می‌بینید تشکیل می‌دهند. برای اینکه اطلاعات بیشتر در مورد سنگ الماس داشته باشید می توانید مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید:

 

 

این روزها، خریداران جواهرات این گزینه را دارند که برای انواع زیورآلات خود از گردنبند طلا یا پلاک طلا یا انگشتر طلا زنانه و یا انگشتر طلا مردانه، الماس استخراج شده یا آزمایشگاهی بخرند. الماس های تولید شده در آزمایشگاه مانند الماس های استخراج شده به نظر می‌رسند، اما هنوز چند تفاوت جزئی بین این دو وجود دارد که این تفاوت عمدتاً در قیمت الماس می‌باشد. درحالی‌که ممکن است برخی از خرید الماس ساخته شده در آزمایشگاه به دلیل تولید آن منصرف شوند، الماس‌هایی که در آزمایشگاه رشد می‌کنند به‌اندازه الماس‌هایی که از زمین استخراج می‌شوند واقعی هستند.

فروشگاه الماس - طلا و جواهر

بنابراین، الماس چگونه به وجود میاد؟ این که الماس در آزمایشگاه ساخته شده باشد یا استخراج شده باشد، تعیین می‌کند که فرایند چگونه به نظر می‌رسد. در اینجا به هر دو نوع الماس نگاهی می‌اندازیم، بنابراین دفعه بعد که برای جواهرات خرید می‌کنید، می‌دانید که چیزی را که ترجیح می‌دهید خریداری می‌کنید.

الماس های استخراج شده چگونه تشکیل می‌شوند؟

الماس های استخراج شده ذخایر کربنی هستند که در ابتدا در زیر سطح زمین میلیون‌ها تا میلیاردها سال پیش تشکیل شده‌اند. این ساختارها متبلور می‌شوند و به دلیل گرما و فشار شدیدی که مایل‌ها در زیر سطح قرار می‌گیرند، ظاهر الماس آشنا را به آنها می‌بخشد و به این طریق الماس به وجود میاد.

الماس‌هایی که امروزه توسط مردم استخراج می‌شوند، مدت‌ها پیش در تاریخ زمین به سطح زمین آورده شده‌اند. درحالی‌که تعیین سن دقیق یک الماس دشوار است، اما ممکن است از روزها تا ماه‌ها تا میلیون‌ها سال طول بکشد.

الماس های استخراج شده چگونه تشکیل می‌شوند؟

تشکیل الماس می‌تواند با تغییر فشار و دما مختل شود. الماس به شرایطی نیاز دارد که برای رشد مناسب باشد - معمولاً حداقل ۲۰۰۰ درجه فارنهایت و فشار ۷۲۵۰۰۰ پوند بر اینچ مربع یا بیشتر. اگر این متغیرها تغییر یا مختل شوند، یک الماس ممکن است صدها تا میلیون‌ها سال صبر کند تا شرایط به‌اندازه کافی پایدار شود تا به رشد خود ادامه دهند.

الماس چگونه تشکیل می شود؟

الماس چگونه به وجود میاد به عبارت ساده‌تر، تشکیل الماس زمانی اتفاق می‌افتد که رسوبات کربن در اعماق زمین (تقریباً ۹۰ تا ۱۲۵ مایل زیر سطح) در معرض دما و فشار بالا باشد. برخی از سنگ‌ها در عرض چند روز یا چند ماه شکل می‌گیرند، درحالی‌که برخی دیگر میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا عملی شوند. در مورد الماس های رنگی، رنگ ناشی از تعامل عناصر کمیاب در طول شکل‌گیری الماس است. علاوه بر این، تعیین سن دقیق الماس تقریباً غیرممکن است، اما گنجاندن مواد معدنی خاص به زمین‌شناسان کمک می‌کند تا تخمین بزنند.

الماس چگونه تشکیل می شود؟

همان‌طور که گفته شد، قدمت بیشتر الماس های طبیعی به میلیون‌ها، اگر نگوییم میلیاردها سال، بازمی‌گردد و جالب اینکه رشد الماس همیشه یک فرایند بدون وقفه نیست. تشکیل الماس خشن ممکن است به دلیل تغییر دما یا فشار مختل شود. سپس این سنگ قیمتی می‌تواند صدها یا حتی میلیون‌ها سال منتظر بماند تا شرایط برای ادامه رشد مناسب باشد.

روش‌های تشکیل الماس

روش‌های تشکیل الماس

در این قسمت مقاله می‌خواهیم بگوییم الماس چگونه به وجود میاد و در طی آن بگوییم برای تشکیل شدن الماس چهار فرایند اصلی وجود دارد که اعتقاد بر این است که تقریباً همه مکان‌های ذخایر الماس در نزدیکی سطح زمین وجود دارد:

  1. تشکیل الماس در گوشته زمین،
  2. تشکیل الماس در منطقه فرورانش،
  3. تشکیل الماس در مکان‌های برخورد
  4. تشکیل الماس در فضا.

تشکیل الماس در گوشته زمین

تشکیل الماس در گوشته زمین

زمین‌شناسان بر این باورند که نزدیک به ۱۰۰ درصد از الماس های یافت شده در معادن الماس و در نتیجه در انواع حلقه نامزدی و حلقه ازدواج مورداستفاده قرار می‌گیرند، در گوشته بالایی تشکیل شده و در اثر فوران آتشفشانی با منبع عمیق به سطح زمین رسیده‌اند. این فوران‌های آتشفشانی با ایجاد لوله‌های کیمبرلیت و لامپرویت که سنگ‌های قیمتی در آنها یافت می‌شوند، اعتبار دارند.

تشکیل الماس در مناطق فرورانش

تشکیل الماس در مناطق فرورانش

این روش دوم تشکیل الماس زمانی اتفاق می‌افتد که سنگ‌ها توسط صفحات تکتونیکی به آن‌هایی که زمین‌شناسان «مناطق فرورانش» می‌گویند رانده می‌شوند و سپس با الماس‌های ریز به سطح برمی‌گردند. جالب اینجاست که الماس‌های خشن کوچکی که در مناطق فرورانش شکل می‌گیرند، فقط ۵۰ مایل زیر پوسته زمین در دمای ۳۹۰ درجه فارنهایت رشد می‌کنند (بله، در مقایسه با ۲۰۰۰ درجه معمول کم است).

سنگ‌هایی که به مناطق فرورانش و عقب رفته‌اند بسیار نادر هستند. هیچ الماس تجاری شناخته شده‌ای در آنها یافت نشده است، زیرا آنها بسیار کوچک هستند و توسط جواهرفروشان فروخته نمی‌شوند. بااین‌حال، یک کشف جالب انجام شد؛ زیرا برخی از سنگ‌های کشف شده از مناطق فرورانش، حاوی آثاری از پوسته اقیانوسی هستند که به‌صورت الماس آبی ظاهر می‌شوند.

تشکیل الماس در سایت‌های ضربه

تشکیل الماس در سایت‌های ضربه

در طول تاریخ خود، زمین در معرض یک یا دو ضربه از چند سیارک قرار گرفته است (فقط از دایناسورها بپرسید). هنگامی که یک سیارک با زمین برخورد می‌کند، فشار و دمای شدیدی تولید می‌کند، دو کیفیتی که برای ایجاد الماس عالی هستند. این فرایند را می‌توان در چندین مکان برخورد سیارک در سراسر جهان مشاهده کرد، دو مورد از محبوب‌ترین آنها دهانه Popigai در سیبری، روسیه و دهانه شهاب‌سنگ در آریزونا است.

تشکیل الماس در فضا

تشکیل الماس در فضا

مردان سبز کوچک تنها چیزهایی نیستند که در فضا شناورند. محققان ناسا مقادیر زیادی نانو الماس را در برخی از شهاب‌سنگ‌ها پیدا کرده‌اند. متأسفانه، این الماس‌ها برای استفاده در جواهرات الماس یا ساینده‌های صنعتی بسیار کوچک هستند، اما همچنان یک کشف جالب هستند.

سخن پایانی در مورد الماس چگونه به وجود میاد

در این مقاله یاد گرفتیم الماس چگونه به وجود میاد و روش‌های تشکیل الماس را نیز بررسی کردیم و گفتیم برای زیورآلات از چه نوع الماس‌هایی استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که زغال‌سنگ از بقایای گیاهان زمینی به وجود می‌آید و قدیمی‌ترین گیاهان خشکی تقریباً از هر الماسی جوان‌تر هستند، به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت که زغال‌سنگ نقش مهمی در تشکیل الماس های طبیعی زمین ایفا نکرده است.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۵:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد