انتخاب نام براي شرکت يا محصول شما از اهميت بالايي در روند ساخت يک نام تجاري برخوردار است.
انتخاب نام براي شرکت يا محصول شما از اهميت بالايي در روند ساخت يک نام تجاري برخوردار است. انتخاب نام مرحله حساسي است که نميتوان در آن شتابزده و عجولانه تصميم گرفت و از سوي ديگر تمامي ابزارهاي ارتباطي از جمله سربرگها و وبسايت شرکت در انتظار نتيجه اين مرحله ميباشند، پس عاقلانه نيست که وقت زيادي صرف آن شود. در ادامه 11 نکته براي انتخاب صحيح يک نام تجاري توصيه شده است:
1 - توضيح ندهيد، متمايز باشيد: تلاش شرکتها در توصيف خود بهوسيله نام تجاري شان بزرگترين اشتباهي است که مرتکب ميشوند. يک نام، نبايد توضيحي از فعاليتهاي شما باشد؛ بلکه بايد قدرت به نمايش در آوردن (شخصيت واحد و يگانه) شرکت شما را داشته باشد، يک نام تجاري تاثيرگذار از همان ابتدا پتانسيل نام تجاري بودن را در خود دارد. نامي که ضعيف و محدود بود يا بسيار توصيفي و گسترده باشد، فاقد تناسبات مورد نياز يک نام تجاري قدرتمند است.
2 - کليد (رمز) موفقيت، پشتيباني هياتمديره است: با توجه به اينکه انتخاب و تطابق يک نام جديد، تصميمي به شدت حساس و در عين حال سياسي است، بدون حمايت ردههاي بالاي شرکت، احتمال موفقيت تقريبا صفر است و به خصوص در ابتدا شما بايد کاملا براساس نظرات و خواست آنها عمل نموده و آنها را در جريان کل امور قرار دهيد.
3 - از بهکارگيري حروف بيمعني اجتناب کنيد: نامهايي که براي اولين بار شنيده ميشوند، براي مخاطب بيمعني ميباشند و در بازار پرهمهمه امروز به سرعت گم ميشوند و علاوه بر اين گسترش و حمايت از آنها نيازمند صرف مبالغ گزافي ميباشد. جک تروت در کتاب جايگاه سازي نوين بيان ميدارد که بهکارگيري اسامي بيمعني به مثابه پنهان کردن چهره شرکت ميباشد، از انتخاب حروف به عنوان نام تجاري خود نيز بپرهيزيد، به ياد آوردن کلمات واقعي و معنا دار براي مشتريان بسيار سادهتر است، البته در صورتي که همچون GE و IBM ميتوانيد ميليونها دلار براي تبليغات خود هزينه نمايند، مساله صورت ديگري مييابد.
4 - تحقيقات لزوما نميتواند به بهترين نتيجه بينجامد. تحقيقات ابزار ارزشمندي براي آزمودن موارد پيشبيني نشده در انتخاب يک نام جديد ميباشد. از اين رو گرايشات افراطگرايانه بسياري در بهکارگيري تحقيقات در انتخاب يک نام تجاري بهوجود آمده است و اين در حالي است که هيچ کس بهتر از خود شما، شرکت، اهداف و جايگاه آن در بازار را نميشناسد. به خاطر محبوبيت و مقبوليت عام يک اسم آن را انتخاب نکنيد. محبوبترين نام لزوما قويترين و ماندگارترين نام نميباشد.
5 - نامهاي ساده و در دسترس را فراموش کنيد. غالبا نامهايي که جنجالي و پرصدا وارد ميشوند در اذهان ماندگار ميگردند (مثل گوگل، يا هو) بايد نامي را برگزينيد که بهوسيله آن در بازار هياهو به پا کنيد، نه اينکه صرفا نامي را به نامهاي موجود در آن اضافه کنيد. روشن است که در بسياري از مواقع به کارگيري مفاهيم صريح و روشن، رشد شرکت را محدود کرده و نمايانگر عدم وجود خلاقيت در آن است.
6 - کوتاه و مختصر انتخاب کنيد. نامهاي تک کلمه، موثرترين نامهاي تجاري بودهاند. نامهاي طولاني و چند کلمهاي سبب ميشوند تا مردم آنها را مختصر کرده يا ناقص بيان کنند و در نتيجه ديگر نامي نخواهد بود که شما برگزيدهايد و کنترلي بر آن نخواهيد داشت.
7 - مفاهيمي که قبلا به کار گرفته شدهاند را انتخاب نکنيد. کلماتي را که داراي مفاهيم مشخص و شناخته شدهاي ميباشند، نميتوان به عنوان نامهايي برگزيد که بر مبناي اصول استراتژيک اختصاصي شرکت انتخاب شدهاند.
8 - بر طبق استراتژي عمل کنيد، نه هيجانات و جهتگيريهاي سياسي: تصميمگيري درباره انتخاب يک نام تجاري مملو است از جهتگيريهاي سياسي، فشار مقامات بالا و رحجانهاي شخصي؛ اما در اين ميان بايد تنها استراتژي را در نظر گرفت و به موارد کماهميت اجازه خود نمايي نداد.
9 - فرآيند تصميمگيري را مديريت نماييد: هميشه يک نفر وجود دارد که تلاش ميکند تا فرآيند تصميمگيري را از مسير طبيعي خود خارج کند. در ابتدا تصميم گيرنده را معين کنيد و سپس با پشتکار و پافشاري فرآيند تصميمگيري را مديريت نماييد.
10 - هميشه آماده از دست دادن نامي که انتخاب کردهايد، باشيد: بسيار دشوار است که از بر ملا شدن نام انتخابي جديد جلوگيري نماييد.
11 - در همان ابتداي راه انتظار استقبال چشمگيري نداشته باشيد: در هفتههاي آغازين معرفي يک نام جديد، بحثها و نظرات گوناگوني مطرح ميشوند؛ اما به تدريج با آشنايي بيشتر مخاطبان با نام جديد، راحتتر با آن مواجه ميشوند و آن را ميپذيرند.
سیامک میراحمدی
۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۶:۲۲ قبل از ظهر