مناسب ترین کشورها برای تجارت، از نظر بانک جهانی

مناسب ترین کشورها برای تجارت، از نظر بانک جهانی
گزارش بانک جهانی درباره آمادگی کشورها برای حذف مقررات دست و پاگیر بازرگانی و حمایت از فعالیت های جدید بازرگانی، حاکی است که کشورهای اروپای شرقی از این نظر در صدر فهرست قرار دارند.
گزارش بانک جهانی درباره آمادگی کشورها برای حذف مقررات دست و پاگیر بازرگانی و حمایت از فعالیت های جدید بازرگانی، حاکی است که کشورهای اروپای شرقی از این نظر در صدر فهرست قرار دارند.
صربستان و مونته نگرو، اسلواکی و رومانی از نظر اجرای برنامه اصلاحات بازرگانی از دیگر کشورهای جهان جلوترند. با این وجود، بنابر این گزارش، زلاندنو، آسان ترین محل در جهان، برای به راه انداختن یک فعالیت بازرگانی جدید است. سنگاپور، بریتانیا و آمریکا نیز در شرایط مناسبی قرار دارند ولی کشورهای آفریقایی مشکل ترین کشورها برای شروع یک فعالیت بازرگانی محسوب می شوند. مایکل کلاین، معاون بانک جهانی می گوید از میان کشورهایی که بیشترین برنامه اصلاحات بازرگانی را انجام داده اند، پنج کشور اروپای شرقی که رهبری آنها با صربستان و مونته نگروست در بالای فهرست قرار دارند. انگیزه اصلی اصلاحات در کشورهای اروپای شرقی، پیوستن آنها به اتحادیه اروپا در ماه مه سال گذشته میلادی بود. ولی در حالی که صربستان و مونته نگرو در صدر کشورهایی قراردارند که برنامه اصلاحات را انجام داده اند، این کشور که هنوز به عضویت اتحادیه اروپا درنیامده، از نظر سهل ترین کشور برای تجارت، در شاخص بانک جهانی در مرتبه ۹۲ قرار گرفته است. هدف این گزارش این است که نشان دهد بهترین کشورها برای آغاز یک فعالیت بازرگانی جدید چه کشورهایی اند. پل ولفویتس، رییس بانک جهانی می گوید: "کار برای هر کشوری در اولویت قرار دارد. تلاش بیشتر برای بهبود مقررات و کمک به مبتکران فعالیت های بازرگانی عامل مهم برای ایجاد کار و رشد بیشتر اقتصادی است." در میان بازارهای اقتصادی نوپا، چین در ردیف ۹۲، اندونزی در ردیف ۱۱۵ و هند در مرتبه ۱۱۶ قرار دارد.
امکانات فعالیت های بازرگانی تازه در آفریقا
در عین حال، بانک جهانی در گزارش خود درباره سهولت تجارت با کشورهای آفریقایی، به این نتیجه رسیده است که آفریقا بیش از هرجای دیگر، محدودیت برای داد و ستد قائل می شود و آهنگ اصلاحات در این قاره کم ترین شتاب را دارد. بانک جهانی می گوید که بهبود مقررات بازرگانی عامل مهم در ایجاد کار بیشتر و مبارزه با فقر است. ولی در آفریقا در این زمینه پیشرفت چندانی صورت نگرفته و این خطر وجود دارد که در حالی که در سایر نقاط جهان پیشرفت در این زمینه با سرعت بیشتری صورت می گیرد، کشورهای آفریقایی از سایر کشورها عقب تر بمانند. طبق این گزارش، بهترین کشور برای فعالیت های بازرگانی در آفریقا جمهوری موریس است که در جهان از این لحاظ در مرتبه ۲۳ قرار دارد. جمهوری آفریقای جنوبی پس از جمهوری موریس قرار می گیرد که در جهان از جهت سهولت تجارت در مرتبه ۲۸ واقع است. در فهرست بانک جهانی کنیا در مرتبه ۶۸ و نیجریه در ردیف ۹۴ قرار گرفته است. در گزارش سالانه بانک جهانی، جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان مشکل ترین محل برای فعالیت بازرگانی معرفی شده است. در این گزارش ، نمونه هایی از مشکلاتی آورده شده که شرکت ها در آفریقا با آن مواجهند. بطورمثال در موزامبیک به ثبت رساندن یک شرکت جدید پنج ماه طول می کشد. بانک جهانی در گزارش خود می گوید که مشکلات اداری و مالیات سنگین در آفریقا سبب می شود که بسیاری از فعالیت های بازرگانی از کانال های غیر رسمی صورت گیرد. در گزارش از کشورسیرالئون در آفریقا به عنوان کشوری یاد شده که پرداخت کامل مالیات بازرگانی یک شرکت، معادل ۱۶۴ در صد سود ناخالص این شرکت است. اگرچه به نظر تهیه کنندگان گزارش، رواندا همچنان یکی از مشکل ترین نقاط جهان برای فعالیت های بازرگانی است ولی در عین حال از این کشور بدلیل اینکه بیشترین اصلاحات را در سال گذشته به عمل آورده تقدیر شده است.
منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد
  ۱۴ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۶:۲۸:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد