رعايت الگوي مصرف در خانه و محل كار

رعايت الگوي مصرف در خانه و محل كار
انسان ناگزير به مصرف است! از خورد و خوراك گرفته تا پوشاك و انرژي و هزاران چيز ديگر. اما مصرف بايد چگونه باشد؟ پاسخ به اين سؤال است كه موضوع اصلاح الگوي مصرف را مطرح مي كند.

انسان ناگزير به مصرف است! از خورد و خوراك گرفته تا پوشاك و انرژي و هزاران چيز ديگر. اما مصرف بايد چگونه باشد؟ پاسخ به اين سؤال است كه موضوع اصلاح الگوي مصرف را مطرح مي كند.

در اين گزارش كه اخيراً از سوي سازمان بهره وري انرژي ايران »سابا« منتشر شده، با بهينه سازي مصرف انرژي در وسايل اداري و بازيافت مواد، مصرف انرژي در ساختمان و نيز مصرف انرژي در يك وسيله خانگي، ماشين لباسشويي آشنا مي شويم.

امروزه با پيشرفت هايي كه در عرصه علم و تكنولوژي به ويژه در چند دهه اخير صورت گرفته، ساختار ساختمان هاي اداري/ تجاري با گذشته تفاوت هاي زيادي پيدا كرده است. در حال حاضر كمتر ساختمان تجاري را مي توان پيدا كرد كه تابلوهاي گوناگون و بزرگ با روشنايي هاي چند رنگ آن را احاطه نكرده باشد، كمتر فروشگاهي را مي توان يافت كه در سر در آن تابلويي با چراغ هاي متعدد وجود نداشته باشد. در فروشگاه هاي بزرگ، رستوران ها، هتل ها و حتي بسياري از فروشگاه هاي كوچك نيز كامپيوتر و وسايل جانبي آن را مي توان مشاهده كرد.

مصرف انرژي در وسايل اداري

در ساختمان هاي اداري نيز انواع و اقسام دستگاه هاي الكتريكي و الكترونيكي از صبح تا شام مشغول به كار است. بطوري كه امروزه در تمامي بخش هاي مختلف ساختمان هاي اداري حداقل از يك دستگاه كامپيوتر به همراه پرينتر و اسكنر و يك دستگاه كپي استفاده مي شود. از طرف ديگر هر روز به ويژه در ساختمان هاي اداري حجم زيادي از كاغذهاي باطله در

سطل هاي زباله انباشته مي شود كه با برنامه ريزي جامع و آموزش همگاني مي توان اين حجم عظيم كاغذ را بازيافت نموده و مجدداً با تغيير شكل به عنوان محصولي جديد به چرخه مصرف وارد كرد.

توجه به موارد فوق و مصرف انرژي زيادي كه در بخش ساختمان اداري/ تجاري و وسايل اداري صورت مي گيرد مي توان با انجام راهكارهايي ساده در كاهش مصرف انرژي اين بخش تاثير بسزايي داشت.

از خاموش بودن وسايل كاري خود به خصوص دستگاه كپي، كامپيوتر و پرينتر پيش از ترك محل كار اطمينان پيدا كنيد.

مصرف ويژه انرژي دستگاه هاي كپي از هر وسيله كاري ديگر بيشتر است. هنگام كپي گرفتن حتي الامكان از هر دو روي كاغذ استفاده كنيد. اين كار هزينه انرژي، هزينه كاغذ و ضايعات كاغذي را كاهش مي دهد.

در صورت امكان به جاي پست كردن نامه يا فاكس كردن آن از پست الكترونيكي (E-mail) استفاده كنيد.

واحدهاي اداري/ تجاري بزرگ مي توانند به جاي ارسال بخشنامه ها، اطلاعيه ها، نامه ها و ساير نشريات خود به صورت كاغذي از سيستم اينترانت (شبكه داخلي كامپيوتر)استفاده نمايند.

بجاي استفاده از پرينترهاي ليزري، حتي الامكان از پرينترهاي سوزني يا جوهر افشان استفاده كنيد.

بازيافت

كاغذهاي مصرفي، روزنامه و ساير مواد سلولزي از اين قبيل را جمع آوري و بازيافت كنيد. بازيافت اين مواد در سطح كلان، آثار بسيار قابل ملاحظه اي در صرفه جويي مصرف انرژي و حفظ محيط زيست دارد.

حتي الامكان از ظروف و كالاهايي استفاده كنيد كه يك بار مصرف نباشند.

بجاي استفاده از باتري هاي يك بار مصرف در وسايل اداري خود از باتري هاي قابل شارژ استفاده كنيد.

چنانچه مشترك (رايگان) نشريه اي هستيد كه مورد استفاده كاري شما قرار نمي گيرد، درخواست كنيد كه نام شما از فهرست مشتركين حذف شود.

بهينه سازي مصرف انرژي در ساختمان

خاموش كردن چراغ ها هنگام ترك اتاق، يكي از ساده ترين راه هاي صرفه جويي انرژي است.

از رنگ هاي روشن براي ديوار و سقف و پرده ها استفاده كنيد.

تا حد ممكن در هنگام مطالعه از روشنايي موضعي استفاده كنيد.

به جاي لامپ هاي رشته اي از لامپ هاي مهتابي يا كم مصرف استفاده كنيد.

براي جلوگيري از روشن شدن تمام لامپ هاي لوستر از كليد دوپل استفاه نماييد.

تا حد امكان از نور طبيعي استفاده كنيد و براي جلوگيري از تابش نور مستقيم خورشيد از سايه بان و يا پرده كركره براي پنجره ها استفاه كنيد.

پس از استفاده از وسايل برقي خانگي مانند ضبط صوت، تلويزيون، رايانه و . . . آنها را خاموش كنيد.

در هنگام استفاده از وسايل گرمايشي براي جلوگيري از هدر رفتن گرما، دريچه كولر را در فصل زمستان ببنديد و يا با پوشش مناسب بپوشانيد.

براي جلوگيري از هدر رفتن انرژي از درب ها و پنجره ها، منافذ آنرا با عايق مناسب درزگيري نماييد.

بجاي استفاده از درجات بالاي وسايل سرمايشي و گرمايشي از لباس مناسب فصل استفاده كنيد.

پرمصرف ترين وسيله براي گرم كردن محيط منزل بخاري برقي و براي تهيه آب گرم، آبگرمكن برقي است. سعي كنيد از اين وسايل استفاده نكنيد.

سعي كنيد براي وسايل سرمايشي و گرمايشي خود ترموستات يا دماسنج نصب كنيد.

در حد امكان از استفاده همزمان چند وسيله برقي پرمصرف خانگي خودداري كنيد.

تا حد امكان از وسايل برقي در زمان اوج مصرف برق استفاده نكنيد (ساعت اوج مصرف برق در كشور ما در تابستان بين ساعت19 تا22 و در زمستان بين18 تا22 است.)

سعي كنيد از ظرفيت هاي بالاي وسايل برقي خانگي استفاده نكنيد چون استفاده از ظرفيت هاي بالاي وسايل خانگي نه تنها مصرف برق را افزايش مي دهد بلكه عمر وسايل برقي را نيز كاهش مي دهد.

حتي الامكان از شومينه بدليل تلفات انرژي حرارتي بالايي كه دارد استفاده نكنيد.

مصرف انرژي ماشين لباسشويي

گفته مي شود، هم اكنون در حدود10 ميليون ماشين لباسشويي در كشور وجود دارد. توان الكتريكي ماشين لباسشويي در حدود2 كيلووات است. اگر استفاده از ماشين لباسشويي را12 ساعت در ماه در نظر بگيريم يك ماشين لباسشويي در طول سال حدود144 كيلووات ساعت برق مصرف مي كند و اگر اين مقدار را در تعداد ماشين لباسشويي هاي موجود ضرب كنيم سالانه حدود1/5 ميليارد كيلووات ساعت برق توسط ماشين لباسشويي مصرف مي شود.

توصيه هايي در زمينه استفاه بهينه از ماشين لباسشويي

حتي الامكان از استفاده همزمان ماشين لباسشويي و ديگر وسايل پرمصرف در ساعات اوج مصرف برق خودداري كنيم.

در صورت امكان از ماشين لباسشويي باد و ورودي آب سرد و گرم استفاده كنيم تا از آب گرم خانه براي ماشين لباسشويي خود بهره ببريم زيرا آبگرمكن ماشين لباسشويي برق زيادي مصرف مي كند.

از ماشين لباسشويي وقتي استفاده كنيم كه لباس به اندازه كافي براي شستن داشته باشيم.

لباس هاي خيلي كثيف و كمتر كثيف را جداگانه بشوئيم زيرا برنامه شستشوي لباس هايي كه كمتر كثيف هستند از لحاظ مصرف آب و برق كم مصرف تر مي باشد.

به جاي استفاده از خشك كن ماشين لباسشويي، در صورت امكان لباس هاي شسته شده را در هواي آزاد خشك نماييم.

ظرفيت ماشين لباسشويي را متناسب با تعداد افراد خانواده انتخاب كنيد.

منبع خبر: ماهنامه نفت پارس
  ۱۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۸:۱۹:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد