بازگشت نرخ بهره صفر درصد به ژاپن

بازگشت نرخ بهره صفر درصد به ژاپن
اقدام بانک مرکزی ژاپن در به صفر رساندن نرخ بهره بانکی این کشور برای اغلب کارشناسان غیرقابل پیش بینی بود. این بانک همچنین در نظر دارد به منظور دمیدن روحی تازه به اقتصاد خسته ژاپن ۶۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی خریداری کند.
اقدام بانک مرکزی ژاپن در به صفر رساندن نرخ بهره بانکی این کشور برای اغلب کارشناسان غیرقابل پیش بینی بود. این بانک همچنین در نظر دارد به منظور دمیدن روحی تازه به اقتصاد خسته ژاپن ۶۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی خریداری کند.
اعضای ۹ نفره شورای سیاست گذاری بانک ژاپن به اتفاق آرا به تعیین نرخ بهره بین صفر تا ۱ / ۰ درصد رای دادند که به این ترتیب بار دیگر نرخ بهره صفر درصدی را پس از ۴ سال به این کشور باز می گرداند. این تصمیم بیانگر نگرانی از وضعیت اقتصادی ژاپن که با تقویت ارزش ین و کاهش مداوم قیمت ها رو به وخامت گذاشته است، می باشد. بانک مرکزی ژاپن از دسامبر سال ۲۰۰۸ که نرخ بهره بانکی را به ۱ / ۰ درصد کاهش داد تاکنون تغییری در این متغیر تاثرگذار بانکی نداده بود.
به نظر می رسد این اقدام بانک مرکزی ژاپن کپی برداری از سیاست بن برنانکی رئیس بانک مرکزی آمریکا باشد. بانک مرکزی آمریکا هم نرخ بهره را به نزدیک صفر کاهش داده و سپس به منظور بهبود اوضاع اقتصادی، به روش های غیرمتعارف مانند خرید اوراق بهادار روی آورد.
جدیدترین شاخص های اقتصادی در ژاپن از بدتر شدن وضعیت صادرات، تولید صنعتی و اوضاع شرکت ها حکایت دارد. ماه گذشته مسوولان پولی این کشور به منظور تقویت صادرات ژاپن اقدام به کاهش نرخ ین کردند، اما اثر این سیاست بسیار کوتاه مدت بود. بانک مرکزی ژاپن در بیانیه ای که در این باره منتشر شد، اعلام کرد: «با وجود بروز نشانه هایی از رونق نسبی در اقتصاد ژاپن سرعت این رشد به دلیل مشکل صادرات و پیامدهایی که تقویت ارزش ین به دنبال داشته، رو به کاهش نهاده است.»
کاهش نرخ بهره نخستین گام از رویکرد ۳ مرحله ای بانک مرکزی ژاپن در پاسخ به منتقدانی است که اقدامات پیشین این بانک را برای نجات اقتصاد ژاپن کافی نمی دانستند. کارشناسان این اقدام بانک مرکزی را بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی می کنند. در آمریکا هم بانک مرکزی اعلام کرده است برنامه جدیدی را برای خرید بدهی های دولت در دست اقدام دارد. بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی در این کشور را از دسامبر ۲۰۰۸ به نزدیک صفر رساند. پس از آن، به منظور کاهش نرخ تسهیلات مصرفی و تولیدی خرید اوراق بهادار رهنی و اوراق بدهی دولت را آغاز کرد. این بانک همچنین مجموعه دیگری از اقدامات را نیز برای همین منظور به موقع اجرا گذارد. این مجموعه سیاست ها البته پس از گذر از دوران بحران متوقف شد.
اما به نظر می رسد با توجه به وخامت مجدد اوضاع اقتصادی در آمریکا، بانک مرکزی دور جدید خرید اوراق بدهی را بزودی آغاز خواهد کرد. یک کارشناس بانکی در همین رابطه می گوید: «برنانکه می خواهد کماکان در مرکز توجه باشد. او مایل نیست آمریکا به یک ژاپن دیگر تبدیل شود.» بانک مرکزی آمریکا هم اکنون در حال بررسی مقدار بیشتری از اوراق قرضه دولتی به منظور کاهش بیشتر نرخ بهره وام های رهنی و سایر تسهیلات بانکی است. چنانچه این سیاست، آمریکایی ها را به خرید بیشتر تشویق کند، اقتصاد وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. در عین حال این کار باعث جلوگیری از روند کاهشی قیمت ها خواهد شد.
هم اکنون بحث بر سر آن است که برای رسیدن به این هدف چه مقدار اوراق بهادار باید خریداری شود.
در ژاپن بانک مرکزی این کشور متعهد شده است تا زمان آغاز روند صعودی قیمت ها، نرخ بهره را در حد صفر درصد نگاه دارد. این مدت احتمالا ۳ تا ۴ سال طول خواهد کشید.
آخرین باری که ژاپنی ها نرخ بهره بانکی را به صفر درصد رساندند مارس ۲۰۰۱ بود که این دوره ۵ سال طول کشید. آخرین بخش از استراتژی بانک مرکزی ژاپن تشکیل یک صندوق موقت ۵ تریلیون ینی (۶۰ میلیارد دلاری) برای خرید دارایی های مالی مانند اوراق بهادار دولتی، اوراق تجاری و اوراق قرضه شرکتی به منظور پایین نگه داشتن نرخ بهره بلندمدت است. حدود ۷۰ درصد منابع این صندوق به منظور خرید اوراق قرضه بلندمدت دولتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی همچنین ۳۵۹ میلیارد دلار نیز از طریق برنامه وام خود به بازار پمپاژ خواهد کرد.
کارشناسان بر این باورند که کاهش رشد اقتصادی در آمریکا تنها یکی از مشکلاتی است که پیش روی ژاپن که بشدت به بازارهای خارجی وابسته است، قرار دارد. اگرچه قیمت های پایین کالاها ممکن است قدرت خرید مشتریان را افزایش دهد، اما کاهش مداوم قیمت ها اقتصاد را به شدت متضرر خواهد کرد. این پدیده در دهه ۱۹۹۰ با به حداقل رساندن سود شرکت ها، کاهش دستمزدها، تردید مشتریان در خرید کالا، رشد اقتصادی ژاپن را به شدت کاهش داد.
آسوشیتدپرس
مترجم: حسین اسدی    
منبع خبر: روزنامه جام جم
  ۲۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۵:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد