عبدالعزیز الغریر بانکدار اماراتی

عبدالعزیز الغریر بانکدار اماراتی
عبدالعزیز الغریر (abdul aziz al ghurair)، بانکدار اماراتی متولد اول جولای سال 1954، با ثروت 8/7 ميلیارد دلاری خود، پنجاه و هفتمین میلیاردر جهان می‌باشد.
عبدالعزیز الغریر (abdul aziz al ghurair)، بانکدار اماراتی متولد اول جولای سال 1954، با ثروت 8/7 ميلیارد دلاری خود، پنجاه و هفتمین میلیاردر جهان می‌باشد.
وی ريیس و مدیرعامل بانک مشرق در امارات است. این بانک عمده‌ترین سرمایه خانواده الغریر و بزرگ‌ترین بانک مستقل امارات متحده عربی است. سود این بانک در سال گذشته کاهش یافته است، اما خانواده الغریر به سرمایه‌گذاری‌های خود تنوع داده است. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان، بیمه، مواد پتروشیمی، برند پیشتاز آب معدنی در منطقه، عقد قراردادها، انتشارات و مبادلات املاک می‌شوند.
عبدالعزیز ريیس گروه عبدا... الغریر، یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین گروه‌های تجاری با بیش از 65000 کارمند می‌باشد. او همچنین عضو هیات‌مدیره مرکز بین‌المللی مالی دبی، بنیاد امارات و شورای اقتصادی دبی می‌باشد. عبدالعزیز الغریر ریاست شرکت‌های مسافی، شرکت پتروشیمی راک و صندوق اندومنت را نیز بر عهده دارد. وی در گذشته عضو هیات‌مدیره شرکت‌هایی چون امار، سرمایه‌گذاری دبی، ویزا اینترنشنال و مسترکارد و اتاق صنعت و تجارت دبی بوده است.
گروه الغریر یک گروه صنعتی متنوع در دبی و با تمرکز بر صنایع غذایی، کالاهای مصرفی، ساخت و ساز و اموال، انرژی، چاپ و انتشارات، خرده فروشی و تحصیلات می‌باشد.
بخش مواد غذایی سرمایه‌های این خانواده توسط برادر عبدالعزیز اداره می‌شود که شامل دومین آسیاب آرد بزرگ خاورمیانه و آب معدنی مسافی است. الغریر ریاست شبکه کسب‌وکار عرب اینجلز که سازمانی با هدف سرمایه‌گذاری در فعاليت‌هاي کارآفرینان عرب است را نیز بر عهده دارد. بانک مشرق، بانک تجاری پیشتاز در امارات متحده عربی، توسط پدر عبدالعزیز الغریر و در دوره نخست توسعه نفتی در خلیج فارس در دهه 1960 تاسیس شد. این بانک در سال 1967 با نام بانک عمان، آغاز به کار کرد. این بانک دومین بانک تجاری قدیمی امارات متحده عربی است. بانک عمان در سال 1993 نام خود را به مشرق بانک تغییر داد.
این بانک در بازار امارات،‌ با معرفی خدماتی چون ATM و کارت‌های اعتباری، کارت‌های پرداخت نقدي، چک‌های مسافرتی، پایانه‌های فروش الکترونیک، وام‌هایی برای مصرف‌کنندگان، رهن، تراشه‌هاي دیجیتال برای کارت‌های اعتباری و اهداي جوایز بر پایه برنامه پس انداز، پیشتاز بوده است. این بانک همچنین جوایز زیادی شامل جایزه کیفیت دبی، جایزه لیاقت شیخ خلیفه و عنوان‌های مختلف از مجلات مالی را دریافت کرده است. این بانک در حال حاضر توسط خانواده الغریر اداره می‌شود.
بانک مشرق فرانشایز‌های قدرتمندی در صنعت بانکداری خرد و سازمانی در امارات دارد و دارای 48 شعبه در امارات می‌باشد. این بانک همچنین نمایندگان و شعبه‌هایی در قطر، بحرین، هند،‌ هنگ کنگ، بنگلادش، مصر، پاکستان، بریتانیا و آمریکا دارد. سرمایه‌های این بانک در سال 2008 از سوی سایت فوربز در حدود 8/23 میلیارد دلار برآورد شده است. البته به خاطر رکود اقتصادی امارات، ‌این بانک بزرگ با تعدیل 175 کارمند خود در فوریه امسال مجبور به کوچک سازی شرکت شد.
عبدالعزیز الغریر که دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا است، در سال 1977 به بانک مشرق پیوست و تا سال 1988 در پست‌های مختلفی کار می‌کرد. او سپس مسوولیت فعالیت‌های بین‌المللی بانک را بر عهده گرفت و شعبه‌هایی در نیویورک، بریتانیا و کشورهایی دیگر در آسیا تاسیس کرد. او در سال 1990 به عنوان مدیرعامل گروه مشرق برگزیده شد و از آن زمان با هدایت بانک مشرق آن را تبدیل به یک موسسه خدمات مالی در سطح جهانی کرده است. سرمایه‌های این بانک از سال 2006 تا سال 2007 به میزان بیش از 50 درصد افزایش داشته بود.
الغریر از سازمان‌های خیریه زیادی در حوزه‌های ملی و بین‌المللی مثل یونیسف، یونسکو، پلانت فایننس و فدراسیون ورزشی ناتوانان جسمی امارات متحده عربی، حمایت می‌کند. وی دارای دو پسر به نام‌های اریز و علی خان است که در لندن تحصیل می‌کنند. گفته می‌شود فرزندان او در شرایط بسیار عالی، اما در خفا زندگی می‌کنند.
عبدالعزیز الغریر اخیرا به سمت سخنگوي ريیس مجلس ملی امارات متحده عربی انتخاب شده است. او دارای بالاترین سطح اختیار اداری در امارات متحده عربی می‌باشد، تا حدی که در اکتبر سال 2008 به واتیکان رفته و با پاپ بندیکت و کاردینال برتون ملاقات کرده است. وی جوایز و عناوینی چون جایزه مدیرعامل سال خاورمیانه را از آن خود کرده است.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۲:۳۳:۳۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد