از کلنلي ارتش تا ثروتمند شدن

از کلنلي ارتش تا ثروتمند شدن
نیکولای تسوتکوف میلیاردر روسی و ريیس بنگاه خدمات مالی اورالسیب است. مجله فوربز در سال 2010 تسوتکوف را با ثروت 3/2 میلیارد دلار در رده دویست و نود و هفتم ثروتمندان جهان قرار داد.
نیکولای تسوتکوف میلیاردر روسی و ريیس بنگاه خدمات مالی اورالسیب است. مجله فوربز در سال 2010 تسوتکوف را با ثروت 3/2 میلیارد دلار در رده دویست و نود و هفتم ثروتمندان جهان قرار داد.
نیکولای تسوتکوف در 12 ماه مه سال 1960 در پوتیلکوفو در حومه مسکو روسیه به دنیا آمد. تسوتکوف در سال 1977 دبیرستان اولیانووسک در روستای خود را به اتمام رساند. او در نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی سابق تعلیم دید. نیکولای تسوتکوف ابتدا از مدرسه مهندسی و هواپیمایی ارشد نظامی‌تامبوف فارغ‌التحصیل شد و سپس تحصیلات خود را در آکادمی ‌مهندسی نیروی هوایی ژوکووسکی ادامه داد. وی با دریافت یک جایزه افتخار مدال طلا در سال 1988 از این آکادمی‌ فارغ‌التحصیل شد.
تسوتکوف سپس به عنوان مامور به ارتش روسیه پیوست و توانست به رتبه کلنلی برسد. در آن زمان انتظار می‌رفت تسوتکوف در ارتش نیرویی درخشان باشد، اما کمی ‌بعد، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اصلاحات بازار در روسیه نیکولای تسوتکوف را تشویق کرد که مسیر شغلی جدیدی را این بار در دنیای مدیریت مالی دنبال کند. او دریافته بود که با ماندن در ارتش آنقدر درآمد نخواهد داشت که خرج همسر و دو دخترش را بدهد و به همین دلیل به مدیریت مالی روی آورد. نیکولای تسوتکوف در سال 1992 به همراه شرکایش بنگاه کارگزاری بروک اینوست را تاسیس کرد. او به طور همزمان در آکادمی‌ اقتصاد پلخانوف تحصیل در مقطع دکترا را آغاز کرد. عنوان پروژه دکترای او تحقیق روی جذب سرمایه‌های بومی ‌و خارجی در صنعت نفت و گاز روسیه بود. تسوتکوف درست یک سال بعد شرکت نیک اویل را تاسیس کرد که به زودی تبدیل به جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین بازیگر در بازار مالی روسیه شد. وی پس از تاسیس نیک اویل به همراه مدیران ارشد لوک اویل از جمله وحید آلکپروف میلیاردر، عمده سهام این شرکت نفتی را از آن خود کرد.
نیکولای تسوِتکوف در سال 1994 به‌رغم اینکه ريیس شرکت «نیک اویل‌ای بی جی بانک» بود به عنوان ريیس دپارتمان اوراق بهادار به شرکت معروف لوک اویل پیوست و توانست تا مقام نایب ريیسی و ریاست بخش مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری رشد کند. او در سال 1997 به شکل تمام‌وقت به شرکت نیک اویل‌ای بی جی بانک (که بعدا به بانک اورالسیب تغییر نام داد) باز گشت. تسوتکوف که به عنوان ريیس و مدیرعامل به این شرکت بازگشته بود کار مدیریت و توسعه آن را ادامه داد. بانک اورالسیب در حال حاضر با شبکه‌ای متشکل از بیش از 1000 شعبه و دفتر خدمات بیمه و بانکداری در بیش از 74 شهر روسیه یکی از بزرگ‌ترین و مورد اعتمادترین موسسات مالی روسیه به شمار می‌رود.
نیکولای تسوتکوف همچنین در سال 1995 به عنوان یکی از اعضای هیات مشاوره کمیسیون فدرال در کمیسیون بازار سهام و اوراق بهادار روسیه انتخاب شد.
نیکولای تسوتکوف ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن مسکو در روسیه است. تسوتکوف به فلسفه شرقی و یوگا علاقه دارد.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۷:۴۷:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد