از شاگردي بقالي تا ميلياردري

از شاگردي بقالي تا ميلياردري
كارل آلبرشت، ثروتمندترين فرد آلمان و ششمين فرد ثروتمند جهان، با ثروت 5/21 ميليارد دلار، صاحب سوپرماركت زنجيره‌اي «آلدي سود» با كالاهاي ارزان قيمت است. اين فروشگاه زنجيره‌اي به خوبي توانست ركود اقتصادي اخير دنيا را پشت سر بگذارد.
كارل آلبرشت، ثروتمندترين فرد آلمان و ششمين فرد ثروتمند جهان، با ثروت 5/21 ميليارد دلار، صاحب سوپرماركت زنجيره‌اي «آلدي سود» با كالاهاي ارزان قيمت است. اين فروشگاه زنجيره‌اي به خوبي توانست ركود اقتصادي اخير دنيا را پشت سر بگذارد.
كارل هانس آلبرشت، متولد 20 فوريه سال 1920، كارآفرين آلماني است كه به همراه برادرش تئو آلبرشت فروشگاه زنجيره‌اي آلدي را تاسيس كرده است. كارل و تئو آلبرشت در شرايط متوسطي در اسن بزرگ شدند. پدرشان ابتدا به عنوان يك كارگر معدن و سپس به عنوان دستيار نانوايي مشغول به كار شد. مادرشان صاحب يك خواروبارفروشي كوچك، در محله كارگران «شانه بِك» بود. تئو نزد مادرش به شاگردي پرداخت درحالي كه كارل در يك مغازه پخت غذاهاي آماده مشغول به كار شد. كارل همچنين طي جنگ جهاني دوم در ارتش آلمان مشغول به خدمت شد. پس از پايان جنگ جهاني دوم در سال 1946، اين دو برادر كسب و كار مادرشان را به دست گرفتند. تا سال 1950 برادران آلبرشت، 13 مغازه در «روهر والي» داشتند. اين دو برادر ايده‌اي داشتند كه در آن زمان بسيار جديد بود. آنها حداكثر ميزاني را كه به طور قانوني مي‌توانستند از قيمت كالا قبل از فروش كم كنند (يعني 3 درصد) به عنوان تخفيف در نظر مي‌گرفتند. اين در حالي بود كه پيشگامان بازار آن دوره كه اغلب نيز با هم همكاري داشتند، مشتريان را براي دريافت تخفيف ملزم به جمع‌آوري برچسب‌هاي تخفيف مي‌كردند تا پس از جمع‌آوري و ارسال آنها بتوانند مقداري از پولشان را پس بگيرند. برادران آلبرشت همچنين كالاهايي را كه خوب به فروش نمي‌رفتند از ليست فروشگاهشان حذف مي‌كردند. به علاوه آنها با عدم انجام تبليغات و تا جاي ممكن كوچك نگه داشتن اندازه فروشگاه‌هايشان، هزينه‌ها را كاهش مي‌دادند.
زماني كه دو برادر در سال 1960 شركت را به دو بخش تقسيم كردند همه فكر مي‌كردند كه آنها ورشكست خواهند شد، در حالي‌كه در همان زمان آنها مالك 300 فروشگاه و درآمد سالانه 90 ميليون ( به پول رايج آلمان در آن زمان) بودند. كارهاي فروشگاه آلدي بين دو برادر تقسيم شد، به اين شكل كه كارل كنترل بخش سودآورتر آلدي «سود» (جنوب) و برادرش تئو كنترل آلدي «نورد» (شمال) را به عهده گرفتند. با اينكه هر دوي اين گروه‌ها از سال 1966 از لحاظ قانوني و مالي كاملا جدا شده‌اند، همواره روابط‌شان را روابطي دوستانه ناميده‌اند. آنها در سال 1962 براي اولين بار برند فروشگاه آلدي (Albrecht-Discount) را معرفي كردند. گروه آلدي شمال در حال حاضر شامل 35 شعبه مستقل منطقه‌اي با حدود 2500 فروشگاه و گروه آلدي جنوب شامل 31 كمپاني با 1600 فروشگاه مي‌باشند. آلدي شمال مختص بازارهايي چون بازار بلژيك، هلند، لوكزامبورگ، فرانسه، اسپانيا، پرتغال و دانمارك است. آلدي جنوب هم بازار‌هاي ايالات متحده آمريكا،‌ استراليا، بريتانيا، ايرلند، سوييس، اسلووني و غيره را پوشش مي‌دهد. در آغاز فروشگاه‌هاي آلدي به خاطر ارزان بودن كالاهايشان مورد تمسخر قرار مي‌گرفتند و مردم گمان مي‌كردند كه اين قيمت ارزان به دليل كيفيت پايين كالاها بوده و مشتريانشان افراد فقيري هستند كه نمي‌توانند از فروشگاه‌هاي ديگري خريد كنند، اما به هر حال با اينكه ارزش اين فروشگاه توسط بسياري از افراد زير سوال مي‌رفت، هيچ‌گاه از سودآوري‌اش كاسته نشد. در واقع به تدريج بسياري از مصرف‌كنندگان آلماني دريافتند كه آلدي و محصولاتش مستحق نيستند كه اين چنين بي‌ارزش در نظر گرفته شوند، چون متوجه شدند كه اين قيمت‌هاي پايين از نظر اقتصادي نيز قابل توجيه است. اين تغيير در ادراكات جامعه با به بازار فرستادن كتاب‌هاي آشپزي‌اي كه فقط از مواد اوليه آلدي استفاده مي‌كردند، تسريع و در نهايت منجر به ظهور گروهي از طرفداران آلدي در آلمان شد. از آنجا كه كارل هميشه از مطرح شدن زندگي شخصي‌اش در جامعه اجتناب كرده، اطلاعات كمي‌ درباره او وجود دارد. او متاهل است و به گفته مجله forbes دو فرزند دارد كه هيچ كدامشان در آلدي كار نمي‌كنند. در حال حاضر برادران آلبرشت هر دو در اسن آلمان زندگي مي‌كنند. كارل يكي از طرفداران گلف است و گاهي اوقات در زمين گلف خود كه در سال 1976 آن را ساخته، گلف‌بازي مي‌كند. او همچنين گل‌هاي اركيده پرورش مي‌دهد. شايعاتي وجود دارد در مورد اينكه او كلكسيونر دستگاه‌هاي تايپ قديمي‌ و عتيقه نيز مي‌باشد. كارل آلبرشت در سال 1994 خودش را از فعاليت‌هاي روزانه آلدي سود كنار كشيده و تنها به عنوان رييس هيات مديره شركت به فعاليت پرداخت. او در آغاز سال 2002 از اين مقام هم كناره‌گيري و به اين شكل تمام كنترل شركت را واگذار كرد. در حال حاضر هيچ كدام از اين دو برادر ديگر اين فروشگاه را اداره نمي‌كنند. هم‌اكنون فروشگاه‌هاي آلدي در حدود 60 كشور دنيا شعبه دارند.
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱:۲۵:۳۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد