آنیل آمبانی، کارآفرین هندوستانی

آنیل آمبانی، کارآفرین هندوستانی
آنیل آمبانی، یکی از مشهورترین کارآفرینان مستقل هندوستان است. وی،‌ یکی از افراد قدرتمند و تاثیرگذار و یک سهامدار عمده در «گروه ریلاینس آنیل دیروبای آمبانی»، با ثروت 1/10 میلیارد دلار، سی‌و‌چهارمین فرد ثروتمند دنیا می‌باشد.
آنیل آمبانی، یکی از مشهورترین کارآفرینان مستقل هندوستان است. وی،‌ یکی از افراد قدرتمند و تاثیرگذار و یک سهامدار عمده در «گروه ریلاینس آنیل دیروبای آمبانی»، با ثروت 1/10 میلیارد دلار، سی‌و‌چهارمین فرد ثروتمند دنیا می‌باشد.
آنیل آمبانی متولد 4 ژوئن سال 1959 در مومبای هند می‌باشد. برادر بزرگتر وی، موکش آمبانی، هفتمین فرد ثروتمند دنیا و مالک شرکتی دیگر به نام ریلاینس اینداستریز می‌باشد. آنیل پس از برادرش و لاکشمی میتال، سومین فرد ثروتمند هندوستان است.
آنیل، یکی از اعضای خارجی هیات‌مدیره مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا می‌باشد. وی همچنین یکی از اعضای رييسه موسسه تکنولوژی کانپور هندوستان، موسسه مدیریت هندوستان است. وی ريیس هیات رييسه DA-IICT (موسسه فناوری اطلاعات و ارتباطات دیروبای آمبانی) نیز می‌باشد.
آنیل آمبانی از دانشگاه بمبئی مدرک لیسانس و از مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا مدرک MBA دریافت کرده است. آنیل در سال 1983 به عنوان یکی از مدیران اجرایی به شرکت ریلاینس پیوست. وی از پیشتازان ورود شرکت‌های هندی به بازارهای سرمایه آن سوی آب‌ها، با عرضه سهام، اوراق قرضه و بهادار به شکل بین‌المللی می‌باشد. وی از سال 1991 شرکت ریلاینس را در تلاش برای افزایش سرمایه (در حدود 2 میلیارد دلار)از طریق بازار‌های خارجی، هدایت کرده است. وی در سال 1997 اوراق قرضه صد ساله بانکی را منتشر کرد که باعث شد او را به عنوان جادوگر مدیریت مالی بشناسند. آنیل به همراه برادرش موکش آمبانی گروه ریلاینس را به جایگاه کنونی اش به عنوان یک شرکت پیشتاز در صنایع نساجی، پتروشیمی، مواد شیمیایی و تله‌کام، رسانده است. آنیل آمبانی قبل از تقسیم شدن گروه ریلاینس، نایب‌ريیس و ریلاینس اینداستریز بود. آنیل پس از تقسیم شدن گروه ریلاینس، گروه ریلاینس آنیل دیروبای آمبانی را تاسیس کرد. او ريیس تمام شرکت‌های زیرمجموعه این کمپانی، شامل شرکت مخابرات ریلاینس، شرکت سرمایه‌گذاری ریلاینس، شرکت انرژی ریلاینس و شرکت منابع طبیعی ریلاینس است. آنیل آمبانی در سال 2004 به عنوان عضو مستقل راجیا سابها (یکی از بخش‌های ارشد پارلمان هندوستان) انتخاب شد، اما در سال 2006 به خواست خود استعفا داد.
آنیل آمبانی جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به «جایزه جهانی انرژی و با عنوان مدیر اجرایی سال در سال 2004»، «جایزه کارآفرین دهه» در سال 2002 که توسط انجمن مدیریت بمبئی به او اهدا شد، «جایزه مدیر موفق کسب و کار سال» از سوی مجله معروف هند، «بیزینس ایندیا»، در سال 1997،‌ اشاره کرد. وی همچنین در سال 2006 از سوی روزنامه انگلیسی زبان «تایمز آو ایندیا» به عنوان مدیر برتر کسب و کار شناخته شد و در سال 2009 نیز در لیست «تودی پاور هند»، به عنوان سومین فرد قدرتمند هندوستان انتخاب شد.
آنیل آمبانی به واسطه فعالیت بلندمدتش در حوزه‌های مختلف صنعت در هندوستان با افراد مشهور زیادی از جمله همسر خود که یکی از هنرپیشه‌های هندی است، آشنا شده است. او با هنرمندان و کارگردانان معروف دیگری نیز دوست است. یکی از دستاورد‌های مهم او در صنعت سرگرمی خرید شرکت «آدلابز»،‌ یک شرکت تولید و پخش فیلم بسیار بزرگ در هندوستان، می‌باشد.
اخیرا کار آنیل آمبانی با برادرش، موکش آمبانی، بر سر تامین گاز از حوزه گازی KG (کریشنا گاداواری)، به منازعه کشیده شده است. وی همچنین با از دست دادن 5/32 میلیارد دلار در سال 2008 (که او را از میان 10 فرد ثروتمند جهان به مقام سی‌و‌چهارم تنزل داد و دلیل آن رکود اقتصادی اخیر در دنیا بود)، در صدر لیست «بزرگ‌ترین بازندگان دنیا» در دهه 2000، قرار گرفته است. 
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۱۶:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد