میلیاردری که ماهواره‌های مالزی را به فضا فرستاد

میلیاردری که ماهواره‌های مالزی را به فضا فرستاد
تاتپاراناندام آناندا کریشنان، کارآفرین و تاجر خیر اهل مالزی است که با ثروت 7 میلیارد دلاري در جایگاه شصت و‌دوم ثروتمندان دنیا قرار دارد. او را با نام اختصاری «تاک» (مخفف حروف اول نام او) می‌شناسند. به گفته مجله فوربز، آناندا کریشنان ثروتمند‌ترین تامیل‌زبان دنیا نیز می‌باشد.
تاتپاراناندام آناندا کریشنان، کارآفرین و تاجر خیر اهل مالزی است که با ثروت 7 میلیارد دلاري در جایگاه شصت و‌دوم ثروتمندان دنیا قرار دارد. او را با نام اختصاری «تاک» (مخفف حروف اول نام او) می‌شناسند. به گفته مجله فوربز، آناندا کریشنان ثروتمند‌ترین تامیل‌زبان دنیا نیز می‌باشد.
آناندا کریشنان در اول آوریل سال 1938 در بریکفیلد، در کوالالامپور متولد شد. اصلیت خانواده او به سریلانکا باز می‌گردد. آناندا دو برادر کوچک‌تر از خود به نام‌های گوپالا کریشنان، کارآفرین و فیلمساز مشهور مالایی و مایا کریشنان، کارآفرینی در فیلیپین دارد. آناندا همواره به رسانه علاقه داشته و در رادیو و روزنامه‌های دانش آموزی نیز فعالیت داشته است.
آناندا کریشنان به مدرسه ویوکاناندا در بريکفیلد و سپس به موسسه ویکتوریا در کوالالامپور رفت. وی سپس با استفاده از کمک هزینه تحصیلی از سوی سازمان کلمبو پلن توانست به دانشگاه ملبورن در استرالیا برود. او در آن زمان در‌ هاوتورن در حومه شهر ملبورن زندگی می‌کرد. آناندا کریشنان پس از فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌هاروارد رفت و در سال 1964 با مدرک MBA از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
نخستین فعالیت کارآفرینانه کریشنان شرکت مشاوره‌ای MAI در کوالالامپور بود. کریشنان در اوایل دهه 1990 حوزه فعالیت خود را به تدریج به صنعت رسانه و مولتی مدیا تغییر داد. او در حال حاضر در صنایع سرگرمی، تلویزیون‌های ماهواره‌ای (آسترو)، فضایی (MEASAT)، حمل‌ونقل (بومی آرمادا)، مخابرات از راه دور (ماکسیس و ایرسل) فعالیت می‌کند. او از طریق شرکت خصوصی اوساها تگاز مالک سهام شرکت تانجانگ است. شرکت اوساها تگاز یک شرکت موفق مالایی در زمینه سرمایه‌گذاری و مشاوره در بخش‌های مختلفی چون ارتباطات، رسانه، سرگرمی، تفریحات و انرژی است. این شرکت در سال 1984 تاسیس شد.
شرکت تانجانگ نیز یک شرکت سرمایه‌گذاری با شرکت‌های تابعه در زمینه تولید برق (پاورتک)، سرگرمی (پان مالیژان پولز،‌تراپیکال آیلند و تانجانگ گلدن ویلج) و سرمایه‌گذاری (منارا ماکسیس) می‌باشد.
کریشنان نخستین بار با سازمان دهی کنسرتی در اواسط دهه 1980 اولین گام‌ها برای ورود به صنعت سرگرمی را طی کرد. او در اوایل دهه 1990 شروع به ایجاد یک امپراتوری در صنعت رسانه کرد. این امپراتوری شامل دو شرکت مخابراتی ماکسیس کامیونیکیشنز و شرکت سیستم‌های ماهواره‌ای MEASAT و سه ماهواره است که دور زمین گردش می‌کنند.
شرکت ماکسیس یکی از شرکت‌های پیشتاز در خدمات تلفن همراه در مالزی و یکی از شرکت‌های تابعه اوساها تگاز است. این شرکت در سال 1993 شروع به کار کرد. شرکت ماکسیس در حال حاضر بیش از 8 میلیون مشترک دارد. 25 درصد سهام شرکت ماکسیس در اختیار شرکت سعودی تله کام است. درآمد خالص این شرکت که بیش از 2200 کارمند دارد، در سال 2005 در حدود 37/6 میلیارد بوده است.
شرکت سیستم‌های ماهواره MEASAT که در گذشته نام آن سیستم‌های ماهواره بیناریانگ بود، یک اپراتور مخابرات ماهواره‌ای در مالزی می‌باشد. این شرکت در سال 1996 نخستین ماهواره‌های مالزی،MEASATا،1، 2 و 3 را به فضا فرستاد. البته چهارمین ماهواره این شرکت طی حمل‌ونقل به محل ارسال آسیب دید و هم‌اکنون در حال بازسازی است. ماهواره‌های شماره یک و دو شرکت برای فراهم کردن خدمات تلویزیونی مستقیم در مالزی و خدمات مخابراتی عمومی در منطقه‌ای از مالزی تا فیلیپین و از پکن تا اندونزی به مدت 12 سال طراحی شده بودند. با ارسال ماهواره شماره 3 به فضا این پوشش ماهواره‌ای بسیار گسترده‌تر شد، به طوری که 70 درصد جمعیت جهان را در بر می‌گرفت.
آناندا از حضور در انظار عمومي اجتناب می‌کند و اطلاعات کمی در مورد زندگی او در دست است. او در یکی از معدود مصاحبه‌هایی که انجام داده، گفته است: مردم می‌گویند در مورد من اطلاعات کمی وجود دارد. چرا باید اطلاعات زیادی وجود داشته باشد، من فقط کار خودم را انجام می‌دهم.
کریشنان خودش را به عنوان یک دنبال كننده حرفه‌اي اخبار معرفی می‌کند. وی طی دو دهه گذشته در بسیاری از کسب‌وکارهای مالزی حضور داشته است. آناندا کریشنان یک سرمایه‌گذار عمده در پروژه برج‌های پتروناس در مالزی بود. او که کلکسیون دار هنر مدرن است، خانه‌هایی در کوالالامپور، لندن و جنوب فرانسه دارد. کریشنان سه فرزند دارد. پسر او یک تارک دنیا است و در جنگل زندگی می‌کند.
الهام جوادی

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۱۴:۴۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد