ایک باتیستا، ثروتمندترین فرد برزیل

ایک باتیستا، ثروتمندترین فرد برزیل
ایک باتیستا، کارآفرین برزیلی که قسم خورده بود ثروتمندترین فرد برزیل شود، در سال گذشته به خاطر رشد 900 میلیون دلاری در ثروت خالص خود، به این رویا دست پیدا کرد.
ایک باتیستا، کارآفرین برزیلی که قسم خورده بود ثروتمندترین فرد برزیل شود، در سال گذشته به خاطر رشد 900 میلیون دلاری در ثروت خالص خود، به این رویا دست پیدا کرد.
وی در سال 2009 با ثروت اعلام شده 5/7میلیارد دلاري از سوی مجله فوربز، شصت و یکمین فرد ثروتمند دنیا شناخته شد. ثروت او در ژوئن 2008، زمانی که سهام بنگاه استخراج، نفت OGX پترولئوا گاز را به شکل عمومی عرضه کرد، به میزان 9/3 میلیارد دلار رشد کرد. سهام OGX سپس به میزان 63 درصد افت پیدا کرد؛ اما ثروت او را با فروش 5/5 میلیاردی معدن برزیلی به غول استخراج، آنگلو آمریکن افزایش یافت، البته مجله فوربز ثروت او را در سال 2010 مبلغ 27 میلیارد دلار برآورد کرده که او را به جایگاه هشتم ثروتمندان دنیا ارتقا داده است.
ایک باتیستا در 3 نوامبر سال 1957 در گاورنادو والدارس برزیل متولد شد. او از همان دوران جوانی رویای یک کسب و کار جهانی را در سر می‌پروراند. ايك پس از گذراندن دوران کودکی در انگلیس، دوران نوجوانی خود را در شهرهایی چون ژنو (سوئیس)، داسلدورف (آلمان)، و بروسل (بلژیک) به همراه خانواده‌‌اش که به خاطر شغل پدر به اروپا آمده بودند، گذراند. پدر باتیستا، وزیر استخراج پیشین برزیل بود، او از سال 1969 تا 1980 در آلمان زندگی می‌کرد. وی در سال 1974 برای تحصیل در رشته مهندسی متالورژی به دانشگاه آخن در آلمان رفت، اما بدون دریافت مدرک خود، تحصیل در این دانشگاه را رها کرد. زمانی که ایک باتیستا هنوز یک دانشجو بود برای گذران زندگی به فروش بیمه با مراجعه به درب منازل می‌پرداخت.
باتیستا پس از رها کردن تحصیل در آلمان به برزیل بازگشت و وارد کسب و کار در بخش طلا و الماس شد. او که قادر به صحبت به 5 زبان پرتغالی، آلمانی، انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی است، به عنوان یک واسطه بین تولید‌کنندگان آمازون و خریداران مراکز بزرگ در برزیل و اروپا کار می‌کرد. باتیستا در همان دهه؛ یعنی در دهه 1980، اولین کارخانه تجاری طلای حاصل از رسوبات رودخانه را در آمازون تاسیس کرد و به سمت مدیر اجرایی ارشد در شرکت کانادایی TVX گلد، شرکتی که در بازار سهام کانادا حضور داشت و منجر به شروع ارتباط باتیستا با بازارهای جهانی سرمایه شد، دست یافت. باتیستا در دهه 90 به کسب و کار خود تنوع داد و همچنین آن را به قاره‌های دیگر گسترش داد. وی از سال 2000 به بعد بر نیاز برزیل برای منابع طبیعی و زیرساخت‌ها تمرکز کرده است.
این کارآفرین بین سال‌های 2004 و 2008 شرکت‌های MMX (کاوش معدن و استخراج)، MPX (انرژی)، OGX (نفت)، و LLX (لجستیک) را راه‌اندازی و سازمان‌دهی کرده است و همین شرکت‌ها باعث جذب سرمایه‌گذاری 1/7 میلیارد دلاری از سوی سرمایه‌گذاران برزیلی و خارجی شد. ایک باتیستا، ريیس گروه سرمایه‌گذاری EBX است. گروه در سال 1983 توسط باتیستا تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ریو دوژانیرو است. مشخصه شرکت‌های این گروه حرف X در نام آنها است که سمبل چند برابر شدن ثروت است. اين گروه مجموعه‌ای از شرکت‌های بالا است. گروه EBX به موازات فعالیت‌های خود، امور پروژه‌هایی را در حوزه‌های دیگر مثل مبادلات املاک، امور سرگرمی و اجتماعی و جست‌و‌جو برای فرصت‌های تولید ثروت و ارزش برای سرمایه‌گذاران، جامعه و کشور را نیز اداره می‌کند. شرکت LLX یک شرکت لجستیک برزیلی است که در سال 2007 تاسیس شد. این شرکت به طور عمده در بخش بندرگاهی و بین دو بندر بزرگ و استراتژیک آکو و سودست در جنوب برزیل فعالیت می‌کند. هدف این شرکت توسعه فعالیت‌های یکپارچه در گروه EBX و ایجاد هم افزایی بین فعالیت‌های استخراج، لجستیک، تولید نیرو و پتروشیمی است. شرکت MMX یک شرکت استخراج و فلزات است که در سال 2005 تاسیس شد. گروه EBX مالک 44 درصد سهام این شرکت است.
فعالیت‌های این شرکت در برزیل و شیلی متمرکز شده‌اند. شرکت OGX بزرگ‌ترین شرکت خصوصی برزیل در زمینه نفت و گاز طبیعی و دومین شرکت بزرگ برزیل در این حوزه پس از پتروبراس است. این شرکت از زمان تاسیس، در سال 2007، جایگاه غالب و قدرتمندی در اکتشاف و تولید نفت و گاز طبیعی در برزیل از طریق خرید پرتفولیو متنوعی از بلوک‌ها و مراکز استخراج با پتانسیل بالا، به دست آورده است. سهام این شرکت، برای اولین بار در سال 2008 به شکل عمومی عرضه شد و باعث ورود 7/6 میلیارد ریال برزیل به شرکت شد. شرکت MPX نیز در تولید برق در برزیل فعالیت می‌کند. MPX با شرکت آمریکایی گروه MDU با سرمایه 150 میلیون دلار آمریکا مشارکت دارد. این شرکت دارای پرتفولیویی از پروژه‌هایی است که رشد قابل توجهی در قدرت تولید برق را برای این شرکت در سال‌های آتی ایجاد می‌کند. ایک که از همسر خود جدا شده است، دارای دو پسر می‌باشد. او به دویدن، شنا و قایق سواری علاقه دارد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۳:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد