پادشاه فوتبال و دنیای کسب ‌و کار

پادشاه فوتبال و دنیای کسب ‌و کار
ادسون آرانتس دو ناسیمنتو که همه دنیا او را با نام پله می‌شناسند، فوتبالیست بازنشسته‌ای است که تنها به فوتبال اکتفا نکرده و پس از فوتبال وارد دنیای تجارت نیز شده است.
ادسون آرانتس دو ناسیمنتو که همه دنیا او را با نام پله می‌شناسند، فوتبالیست بازنشسته‌ای است که تنها به فوتبال اکتفا نکرده و پس از فوتبال وارد دنیای تجارت نیز شده است.
پله، متولد 23 اکتبر سال 1940 در ترس کوراکواز برزیل، به خاطر دستاورد‌های چشمگیرش در فوتبال به عنوان یک قهرمان ملی در برزیل شناخته شده و مورد احترام است. او همچنین یکی از حامیان سیاست‌های بهبود شرایط اجتماعی افراد بی‌بضاعت است. به پله در دورانی که به بازی فوتبال مشغول بود، عناوینی چون «پادشاه فوتبال»، «پادشاه پله»، یا «پادشاه» داده شده بود.
پدر پله معروف به دوندینو یک فوتبالیست بود، ولی به شهرت پسرش دست نیافت. نام ادیسون را به خاطر توماس ادیسون برای او انتخاب کردند؛ اما حرف I آن را حذف کردند. او تا زمان مدرسه به نام پله خوانده نمی‌شد. بازیکن محبوب او دروازه‌بان بیله بود که ادسون به اشتباه نام او را پله تلفظ می‌کرد و در بازی‌های فوتبال با هم‌سن و سالانش این نام را روی خود گذاشته بود.پله در بائورو در سائوپائلو و در فقر بزرگ شد. او با کار به عنوان خدمتکار در فروشگاه‌های چای، کمک خرجی برای خانواده کسب می‌کرد. پله از زمانی که یاد گرفت به توپ ضربه بزند عاشق فوتبال بود، ولی مادرش از این علاقه زیاد راضی نبود؛ زیرا شوهرش از مسابقات پول کمی به خانه می‌آورد و مادر پله به دنبال راه بهتری برای آينده پسرش بود. پله توانایی خرید یک توپ فوتبال مناسب را نداشت و با جوراب‌هایی پر شده از روزنامه که با سیم بسته شده بود، فوتبال بازی می‌کرد.
استعداد پله خیلی زود مورد توجه دی بریتو (debrito) یکی از اعضای تیم ملی برزیل قرار گرفت و او مهارت‌های لازم را به پله آموخت، در سال 1954 در 14 سالگی به عضویت باشگاه قهرمانان جوانان بائورو در «سائوپائلو» درآمد. او از 15 سالگی بازی برای تیم سانتوس را شروع کرد و در سن 16 سالگی اولین بازی ملی خود را انجام داد، در 17 سالگی نیز برای اولین بار قهرمان جام جهانی شد.
وي با وجود پيشنهادهاي بزرگ از سوي تيم‌هاي ثروتمند اروپايي در تيم خود سانتوس باقي ماند و دو دهه براي اين تيم بازي کرد.
در واقع پله به هيچ وجه پول را به هواداران سانتوس ترجيح نداد و از اين نظر هم يك نابغه در جهان است. پله در سال 1975 البته نه به صورت کامل، از دنياي فوتبال خداحافظي کرد. او در نهايت در سال 1977 به كلي از دنياي فوتبال خداحافظي کرد.
پله در جایگاه حمله و بازی ساز، بازی می‌کرد. تکنیک و قامت ورزشکاری ذاتی او همواره مورد تحسین همگان بوده و در طول دوره بازیکنی خود به خاطر دریبل‌ها و پاس کاری‌ها، سرعت، قدرت شوت زدن،‌ توانایی سر زدن استثنایی و گل‌های فراوانش شهرت یافته بود. او همواره اسطوره فوتبال در تیم ملی برزیل بوده و تنها بازیکن فوتبال بوده که در سه جام جهانی قهرمان شده است. پله عناوین و افتخارات دیگری را نیز کسب کرده است: او در سال 1999 به عنوان برترین ورزشکار قرن از سوی کمیته بین‌المللی المپیک برگزیده و در دسامبر 2000 به عنوان برترین فوتبالیست قرن بیستم معرفی شد. در همان سال جایزه مادام‌العمر Laureus World Sports را که در آفریقای جنوبی و توسط ريیس‌جمهور آن کشور؛ یعنی نلسون ماندلا اهدا می‌شد را از آن خود کرد. او در سال 2005 جایزه شخصیت ورزشی Lifetime Achievement سال شبکه بی‌بی سی را کسب کرد.
پله از زمان بازنشستگی خود از فوتبال در سال 1977 سفیر جهانی برای فوتبال بوده و در نقش‌ها و فعالیت‌های تجاری مختلفی حضور داشته است. در سال 1992 به عنوان سفیر سازمان ملل برای محیط زیست بوده انتخاب شد. او در سال 1995 جایزه مدال طلای برزیل را به خاطر خدمات ویژه در ورزش از سوی ريیس‌جمهور برزیل، فرناندو انریکه کاردوسو که او را به عنوان «سفیر شگفت آور ورزش» منصوب کرده بود، دریافت کرد. او همچنین به عنوان سفیر حسن نیت یونسکو انتخاب شده بود. پله چندین زندگی نامه از خود به چاپ رسانده است.
شرکت پرایم لاسینسینگ،‌ شرکتی در زمینه مد که مالک آن دوست قدیمی پله است، در حال حاضر برند «پله» را مدیریت می‌کند که شامل قراردادهایی با پوما‌ای جی، پله استیشن، QVC، فرمانتل مدیا، پله لومو و کافه تریا پله ارنا است.
پله اسپورتز
شرکت پله اسپورتز در سال 2009 در بنشیم آلمان تاسیس شده است. برند پله اسپورتز اخیرا به بازار معرفی شده و قرار است در جولای 2010 با ارائه دامنه منحصر به فردی از محصولات ورزشی در فروشگاه‌های تخصصی به فروش برسد. گفته می‌شود هر بازیکن فوتبال می‌تواند دقیقا محصول مورد نظر خود برای یک بازی خاص یا مدل شخصیتی خود را در میان محصولات پله اسپورتز بیابد. احساسات و تکنیک دو مشخصه کیفی پله اسپورتز هستند. در واقع فلسفه این برند ناشی از اشتیاق اسطوره برزیل برای برآورده کردن تمام نیازهای یک بازیکن فوتبال برای بازی کردن، با طراحی محصولات عالی برای آنها است. نام این برند از اسطوره فوتبال برزیلی، پله که در توسعه محصولات شرکت نیز مشارکت دارد، الهام گرفته شده است. به علاوه نسبت قیمت به کارآیی و عملکرد این محصولات نیز بسیار عالی و مناسب است. مجموعه محصولات این شرکت به سه طبقه پرفورمنس، پلادا و پله استوری تقسیم می‌شود. پله به عنوان یک بازیکن اسبق فوتبال تجارب خود را برای طراحی و بهبود عملکرد محصولات با شرکت به اشتراک گذاشته به تیم توسعه محصول الهام و آموزش می‌دهد. نتیجه این کار دامنه گسترده‌ای از محصولات مطابق سلیقه بازیکنان رسمی، آماتور یا یک فرد علاقه‌مند به مد و ورزش را معرفی می‌کند. شعار این شرکت Futebol bonito یا فوتبال زیبا است.
کافه تریا پله ارنا
کافه تریا پله ارنا نیز یکی دیگر از کسب‌و‌کارهای پله است. طراحی این کافه تریا با الهام از پادشاه فوتبال صورت گرفته و انواع مختلف قهوه و خوراکی‌های مختلف و غذاهای سنتی را ارائه می‌کند. در این کافه تریا مشتریان همچنین می‌توانند پیراهن، توپ یا فنجان‌هایی را به یادگار بگیرند. گرد هم آمدن ورزش و نوشیدنی درجه یک برزیل در کافه تریا پله ارنا صورت گرفته است. دکوراسیون این کافه تریا کاملا به تاریخچه زندگی پله اختصاص پیدا کرده است. عکس‌هایی از مراحل مختلف زندگی کاری او فضای کافه تریا را مزین کرده است. خدمتکاران کافه تریا لباس‌هایی همانند یونیفرم‌های بازیکنان فوتبال در دهه 60، زمان بازیکنی پادشاه پله، به تن دارند. محیط این کافه تریا برای کسانی که می‌خواهند مدتی را به دور از شلوغی مرکز شهر، اما بدون از دست دادن ارتباط با تکنولوژی و اینترنت بی‌سیم، بگذرانند یا در آرامش به تماشای یک کانال تلویزیونی خوب بنشینند، مناسب است. منوی این کافه تریا یک المان خاص آن به حساب می‌رود. این منو به بخش‌های مختلفی چون «قهرمانان»، «کلاسیک‌ها»، «یخ»، «گرم»، «شکلات»، «یادگارهای پیشکسوتان»، «نشاسته‌ای‌ها»، «شور و شیرین» و غیره تقسیم شده است. در این منو بیش از 20 نوع قهوه، نوشیدنی‌های گرم و سرد، شکلات‌های سرد و گرم و غذاهای مختلف برای ناهار و شام وجود دارد.
پله استیشن
نمایشگاه پله استیشن در جام جهانی 2006 در برلین برگزار شد. این موزه موقت نمایش‌دهنده استعداد فوق‌العاده پله و موفقیت‌های او روی پرده 3300 مترمربعی بود. در این مکان بازدیدکنندگان به فضای مجازی یک استادیوم برده می‌شدند. دو نمایشگر 40 متری کاری می‌کردند که بازدیدکنندگان احساس کنند بخشی از بازی پله هستند. به این شکل بازدید‌کنندگان با کمک جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز با دنیای پله آشنا می‌شدند. حق امتیاز این موزه در اختیار برند پله بود و توسط مارچلو دانتاس طراحی شده بود.
پله همچنان قهرمانی است که در اوج ایستاده و هنوز بعد از گذشت سال‌ها چنان عظمتی دارد که هر بار نام تیم برزیل مطرح می‌شود، اولین نامی که بر لب‌ها جاری می‌شود «پله» است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۱۹:۳۸ قبل از ظهر
نظرات (1)

صدف  ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۵:۵۶ بعد از ظهر

تنوع جواهرات شما خیلی زیاده، حرف ندارن، نمیدونم کدومو انتخاب کنم ممنون

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد