عنوان غول صنعت تلویزیون در آمریکا

عنوان غول صنعت تلویزیون در آمریکا
جان ورنر کلاج، کارآفرینی آلمانی -آمریکایی است که بیشتر به عنوان غول صنعت تلویزیون در آمریکا شناخته می‌شود. مجله فوربز با تخمین ثروت 6 میلیارد برای کلاج در سال 2009 ،او را به عنوان هفتاد و ششمین میلیاردر جهان معرفی کرده بود.
جان ورنر کلاج، کارآفرینی آلمانی -آمریکایی است که بیشتر به عنوان غول صنعت تلویزیون در آمریکا شناخته می‌شود. مجله فوربز با تخمین ثروت 6 میلیارد برای کلاج در سال 2009 ،او را به عنوان هفتاد و ششمین میلیاردر جهان معرفی کرده بود. کلاج ريیس شرکت مترومدیا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی آمریکا در دهه اخیر بوده است. این شرکت از صنعت رسانه به حوزه‌های مختلفی چون تکنولوژی، سرگرمی، مخابرات و حتی رستوران داری گسترش یافته است.
جان کلاج، متولد 21 سپتامبر سال 1914 در شمنیتز آلمان است. او در سال 1922 به آمریکا مهاجرت کرد و در سال 1937 با مدرک کارشناسی در رشته اقتصاد از دانشگاه کلمبیا فارغ‌التحصیل شد. کلاج قبل از رفتن به دانشگاه کلمبیا دو سال نیز در دانشگاه وین استیت در ديترویت میشیگان تحصیل کرده بود. او از سال 1941 تا 45 در ارتش آمریکا به خدمت سربازی مشغول بود. وی مدتی در خط مونتاژ شرکت فورد موتور نیز مشغول به کار بود و سپس از سال 37 تا 59 نایب‌ريیس و مدیر فروش شرکت اوتن برادرز بود. او پس از جنگ جهانی سهام خود در اوتن برادرز را فروخت و در واشنگتن ماند. کلاج نخستین گام در ورود به صنعت رسانه را با خریدن ایستگاه رادیویی WGAY در مری‌لند به قیمت 15 هزار دلار در سال 1946 برداشت. او تا سال 59 ريیس و مدیر این ایستگاه رادیویی بود.
اما در حقیقت کسب و کار مواد غذایی راه کلاج را به صنعت تلویزیون باز کرد. کلاج در سال 51 در یک شرکت مواد غذایی در مری‌لند سرمایه‌گذاری کرد. با افزایش شدید فروش این شرکت، کلاج در اواسط دهه 50 بخش عمده سهام خود را فروخت و شروع به جست‌وجو برای صنعت در حال رشد دیگری کرد و صنعت تلویزیون را پیدا کرد. البته در سال 56 برای ورود به تلویزیون‌های شبکه‌ای دیر بود؛ اما او فرصت‌هایی را در ایستگاه‌های تلویزیونی مستقل می‌دید. کلاج یک گروه سرمایه‌گذاری تشکیل داد و ایستگاه‌های شرکت دومونت را خرید. در واقع حرکت عمده کلاج در صنعت رسانه خرید سهام شرکت رسانه متروپولیتن در اواسط دهه 1950 صورت گرفت. این شرکت از بازماندگان شبکه تلویزیونی دومونت، اولین شبکه تلویزیونی تجاری جهان بود که در سال 56 به فعالیت خود خاتمه داده بود. شرکت متروپولیتن از دو ایستگاه WABD در نیویورک و WTTG در واشنگتن دی سی تشکیل شده بود که هر دو قبلا جزو دومونت بودند. کلاج به عنوان ريیس هیات‌مدیره و سهامدار عمده در سال 58 به این شرکت پیوست. او سهام آلن دومونت را با قیمت حدودا 6 میلیون دلار از او خرید. کلاج پس از به دست گرفتن کنترل شرکت، شروع به گسترش این شرکت رسانه‌ای در زمینه رادیو و تلویزیون کرد. او در سال 1961 نام شرکت را به مترومدیا تغییر داد تا منعکس‌کننده تغییرات در حوزه فعالیت این شرکت باشد. کلاج مترومدیا را بر اساس یک بودجه صرفه جویانه اداره می‌کرد و این کار را از طریق استراتژی راه‌اندازی مجدد برنامه‌های کمدی و فیلم‌های کم هزینه قبلی این ایستگاه انجام داد. به این شکل مترومدیا با وجود تعداد کم مخاطبان، اما با هزینه‌های بسیار پایین توانست میلیون‌ها دلار پول تولید کند و در آمریکا رشد بسیاری داشته باشد. کلاج با خریدن شرکت‌های نشر موسیقی معروف، شرکت‌های تولیدات تلویزیونی، مجله و شرکت‌های تبلیغاتی مترومدیا را گسترش داد.
جان کلاج در سال 1986 ایستگاه‌های تلویزیونی مترومدیا را به استودیوی فیلم فاکس قرن بیستم كه در آن زمان توسط شرکت خبری رابرت مورداک کنترل می‌شد، به قیمت 4 میلیارد دلار فروخت. این ایستگاه‌ها بعدا پایه شکل‌گیری شبکه تلویزیونی‌ای را که امروزه نام آن شبکه تلویزیون فاکس است، تشکیل دادند. در همان سال مجله فوربز جان کلاج را به عنوان ثروتمندترین فرد در آمریکا معرفی کرد.
کلاج با ثروتی که از کار رسانه به‌دست آورده بود، در سال 1988 نيز شروع به ساخت یک امپراتوری در رستوران‌داری کرد. اخیرا گروه رستوران مترومدیا که بخشی از شرکت مترومدیا بود، بیش از 300 رستوران تحت کنترل خود را (شامل رستوران‌های زنجیره‌ای بنیگانز و استیک اند آله که ورشکست شده بودند) تعطیل کرد. در حال حاضر زیرمجموعه‌های اصلی دیگر مترومدیا شامل شرکت رستوران داری S&A، شرکت استیک‌هاوسز مترومدیا، شرکت مترومدیا تکنولوجیز و شرکت ارتباطات مترومدیا می‌شود.
کلاج تاکنون 4 بار ازدواج کرده که سه بار آن به طلاق انجامیده است. او سه فرزند به نام‌های جوزف، ساماتنا و جان دارد. کلاج در حال حاضر به همراه همسر چهارمش ماریا توسی کلاج در ویرجینيا و فلوریدا زندگی می‌کند. کلاج 95 ساله در امور خیریه نیز مشارکت زیادی دارد و مرکزی به نام جان کلاج را به عنوان یک مرکز آکادمیک تاسیس کرده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۳۱:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد