ششی و راوی روییا برادران میلیاردر هندی

ششی و راوی روییا برادران میلیاردر هندی
ششی و راوی روییا برادران میلیاردر هندی در سال 2009 با ثروت 6/5 میلیارد دلار در جایگاه هشتاد و ششم میلیاردرهای دنیا قرار گرفتند.
ششی و راوی روییا برادران میلیاردر هندی در سال 2009 با ثروت 6/5 میلیارد دلار در جایگاه هشتاد و ششم میلیاردرهای دنیا قرار گرفتند.
این دو برادر اداره‌کنندگان گروه هندی اسار هستند. آن دو پس از به ارث بردن شرکت پدر در سال 1969 به این شرکت رونق داده و آن را تبدیل به شرکتی جهانی کردند. فعالیت اولیه شرکت برادران روییا ساخت‌وساز بود که بعدها به تولید محصولات، خدمات و خرده فروشی نیز گسترش یافت. این گروه در دهه گذشته به واسطه شراکت‌ها و خرید استراتژیک شرکت‌های مختلف یا پروژه‌های سرمایه‌گذاری مختلف، توانسته با دستیابی به بازارهای جدید و کشف منابع جدید مواد خام به رشد زیادی دست پیدا کند. امروزه این گروه همچنان به گسترش جای پای خود در جهان و با تمرکز بر بازارهای 5 قاره، ادامه می‌دهد. ششی روییای 66 ساله ريیس گروه اسار و راوی روییای 61 ساله نایب ريیس آن است. او در رشته تجارت تحصیل کرده و نقش مهمی در افزايش رشد و گسترش صنعتی در هند بازی کرده است. ششی اعتقاد دارد هند به کارآفرینان بیشتری احتیاج دارد تا بتواند با چالش رشد در سال‌های آتی مواجه شود و به سمت جلو حرکت کند. راوی روییا یک مهندس مکانیک و فارغ‌التحصیل دانشگاه آنا در چنای هند است. او نقش مهمی را در هدایت گروه اسار به جایگاه کنونی‌اش بازی کرده است.
اصلیت خانواده روییا به رجاستان باز می‌گردد. این خانواده در قرن 19 به مومبای نقل مکان و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرد. شری ناندکیشور روییا، پدر ششی و راوی به چنای (مرکز ایالت جنوبی هند، تامیل نادو) رفت تا یک کسب‌وکار مستقل برای خود شروع کند. روییا نام شرکت خود را با کنار هم گذاشتن حروف انگلیسی اول نام پسرانش ،S و R، «اس‌آر» یا «اسار» گذاشت. او پسران خود را در پیچ و خم‌های دنیای تجارت پرورش داد؛ به طوری که زمانی که از دنیا رفت این دو برادر توانستند گروه اسار را به تنهایی اداره کنند. گروه اسار عملیات خود را با ساخت یک موج شکن بیرونی در بندر چنای شروع کرد و به سرعت به سمت تامین سرمایه برای هر فرصت تجاری در حال بروز حرکت کرد. این شرکت اولین شرکت خصوصی هند بود که توانست یک کشتی نفت کش بخرد (در سال 1976). این گروه همچنین زمانی که دولت هند در دهه 80 کسب‌وکار حمل با کشتی کالا و حفاری را برای شرکت‌های خصوصی آزاد کرد، روی ناوگان‌های کشتیرانی و تجهیزات نفتی مختلفی سرمایه‌گذاری کرد. گروه اسار سپس در دهه 90 کسب‌وکار تولید فولاد را با راه‌اندازی اولین کارخانه آهن اسفنجی هند در هازیرا ایالت گوجارات شروع کرده و کار خود را با ساخت کارخانه تولید ساچمه ادامه داد و نهایتا یک کارخانه یکپارچه و کامل فولاد در هازیرا را شکل داد. اسار طی دهه 90 با آزاد شدن اقتصاد هند به هر فرصتی که سر راه شرکت قرار می‌گرفت چنگ می‌زد. این شرکت توانست در این دوره فعالیت حمل کالا با کشتی خود را تنوع داده، اکتشاف و تولید نفت و گاز را هم با تاسیس پالایشگاه نفت در وادینار آغاز کند و یک کارخانه تولید برق در نزدیکی مجتمع فولاد شرکت در هازیرا تاسیس کند. گروه اسار با تاسیس اولین شرکت خدمات تلفن همراه هند (با نام اسار سل‌فون) در دهلی با مشارکت شرکت سوئیسی PTT وارد صنعت تلفن GSM نیز شد.
در حال حاضر، گروه اسار شامل شرکت‌های در حوزه‌های متنوعی چون فولاد، نفت،‌ نیرو، شبکه‌های موبایل، ارتباطات، حمل‌ونقل بندری و لجستیک، تجهیزات مهندسی، ساخت‌وساز و مواد معدنی است. این گروه در این حوزه‌ها از پیشتازان بازار است. گروه اسار یک گروه چند ملیتی است که در بیش از 20 کشور فعالیت دارد. درآمد گروه اسار که در سال 2009 بیش از 60 هزار کارمند داشت، در حدود 15 میلیارد دلار بود. در حال حاضر با ارزش‌ترین سرمایه گروه اسار مربوط به 33 درصد مالکیت آن در اپراتور تلفن همراه وودافون-اسار، سومین اپراتور بزرگ هند با 63 میلیون مشترک، می‌شود. این گروه همچنین مالک نزديك به 10 درصد سهام شرکت موبایل BPL و 49 درصد سهام شرکت تله‌کام کنیایی اکونت وایرلس است.
برادران روییا که بسیار خرافاتی هستند هرگز با هم با یک هواپیما به مسافرت نمی‌روند و اعتقاد دارند 13 عدد شانس آنها است. آنها در حال حاضر ساکن مومبای هند هستند. پسران ششی، پراشانت و آنشومان، و پسر راوی، روانت، با هم در گروه اسار مشغول به کار هستند.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۱:۴۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد