اریوان هاوب، مالک گروه تنگلمان

اریوان هاوب، مالک گروه تنگلمان
اریوان هاوب، مالک گروه تنگلمان، مدیر قبلی و مالک بخشی از یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلمان با ثروت 4/5 میلیارد دلار نودمین میلیاردر دنیا در سال 2009 بود.
اریوان هاوب، مالک گروه تنگلمان، مدیر قبلی و مالک بخشی از یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلمان با ثروت 4/5 میلیارد دلار نودمین میلیاردر دنیا در سال 2009 بود.
اریوان هاوب در 29 سپتامبر سال 1932 در شهر ویزبادن آلمان متولد شد. پدر اریوان یک کشاورز و مادر او، الیزابت، از خانواده اشمیتز-شول (خانواده مالک فروشگاه زنجیره‌ای تنگلمان) بود. تاریخچه کسب‌وکار این خانواده به سال‌های آغازین قرن 19میلادی باز می‌گردد. این خانواده در آن زمان به تولید قهوه اشتغال داشت. از سال‌های آخر دهه 1880 حوزه فعالیت خانواده به فروشگاه‌های خوار بار و توزیع کالا تغییر کرد. این خانواده یک کارخانه شکلات و شیرینی ولیهلم اشمیتز- شول (ویسول) در مولهیم تاسیس کرد که تبدیل به دفتر مرکزی گروه تنگلمان شد.
اریوان پس از جنگ جهانی دوم و تمام کردن مدرسه، در اوایل دهه 1950، در شرکت جوول تی (چای جواهر) در شیکاگو و شرکت آلفا-بتا در لاهابرا در کالیفرنیا مشغول به کارآموزی شد. او سپس به آلمان بازگشت تا در رشته اقتصاد در دانشگاه هامبورگ تحصیل کند. اریوان در سال 1958 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. اریوان هاوب در سال‌های 1960 و 61 برای شرکت املاک و مستغلات فرانکفورت و سپس در سال 1963 در کومرز بانک در ماینز مشغول به کار شد.
هاوب در سال 1963 به کسب‌وکار خانوادگی پیوست و در زمان مرگ دایی اش کارل اشمیت-شول در مارس 1969 مدیر شرکت شد. گروه تنگلمان در این زمان شرکت بزرگی با بیش از 400 فروشگاه و کارخانه شکلات بود. اریوان هاوب کسب‌وکار گروه تنگلمان را بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای متمرکز کرد. هاوب پس از به‌دست گرفتن سکان تنگلمان آن را به شکل قابل‌توجهی گسترش داد. او در سال 1971 فروشگاه زنجیره‌ای خوار بار کایزر و کافی‌شاپ امپراتور را خرید و در سال 1972 فروشگاه زنجیره‌ای خواربار تخفیف‌دار پلاس را تاسیس کرد. گروه تنگلمان با خرید فروشگاه‌های دیگری چون داروخانه‌های KD، فروشگاه تخفیف‌دار «رودیز ریمین رمپ»، فروشگاه «اوبی» و فروشگاه‌های دیگر به گسترش خود ادامه داد. در سال‌های بعد تنگلمان بر گسترش بیشتر از طریق کسب‌وکار بین‌المللی تمرکز کرده است که منجر به خرید شرکت چای آتلانتیک بزرگ و پاسیفیک (A&P) در سال 1979 شد. هاوب در حال حاضر مالک 40 درصد A&P است.
تنگلمان در اوایل دهه 90 در بازار آلمان شرقی نیز فعالیت خود را شروع کرد و به رشد بالايي دست پیدا کرد. در اواسط دهه 90 تنگلمان بیش از 7700 فروشگاه در سرتاسر جهان داشت که 5800 عدد از آنها در آلمان بودند.
در حال حاضر گروه تنگلمان در میان برترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و گروه‌های توزیع کالا پس از وال‌مارت، گروه آلمانی Rewe و مترو ای جی، در مقام چهارم قرار دارد. این گروه در آلمان، هلند، مجارستان، اتریش، لهستان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و جمهوری چک با سوپرمارکت‌ها، ‌هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های تخفیف دار، داروخانه و فروشگاه‌های دیگر فعالیت می‌کند. این گروه از طریق شرکت A&P و فروشگاه‌های دیگری در آمریکای شمالی و کانادا نیز حضور دارد. در حال حاضر گروه تنگلمان بیش از 151700 کارمند دارد.
اریوان هاوب در سال 1958 با هلگا اوتو ازدواج کرد. هاوب 3 فرزند به نام‌های کارل-اریوان، جورج و کریستیان دارد. اریوان در سال 2000 بازنشسته شد و جایگاه خود را به پسرانش سپرد و خود به هیات مشورتی شرکت پیوست. او مالک زمین بزرگی در ایالت واشنگتن، یک مرتع بوفالو در ویومینگ و یک محل اسکی به نام سان مانتین لاج (کلبه کوهستان خورشید) در کاسکید در آمریکا است. یک مدرسه تجارت هاوب در دانشگاه سنت جوزف به احترام هاوب به نام او نامگذاری شده است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۳:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد