يك آفريقايي چيني‌تبار، در جمع ثروتمندترين‌هاي دنيا

يك آفريقايي چيني‌تبار، در جمع ثروتمندترين‌هاي دنيا
پاتریک سون شیونگ، جراح آفریقایی-آمریکایی و موسس، ريیس و مدیرعامل شرکت آبراکسیس بیوساینس است که در سال 2009 از سوی مجله فوربز با ثروت 5/5 میلیارد دلاري در جایگاه هشتاد و هفتم میلیاردرهای جهان قرار گرفت.
پاتریک سون شیونگ، جراح آفریقایی-آمریکایی و موسس، ريیس و مدیرعامل شرکت آبراکسیس بیوساینس است که در سال 2009 از سوی مجله فوربز با ثروت 5/5 میلیارد دلاري در جایگاه هشتاد و هفتم میلیاردرهای جهان قرار گرفت.
آرابکس یک شرکت بیوتکنولوژی در زمینه درمان سرطان دارد و يكي از بزرگ‌ترين سازندگان وسائل پزشكي دنيا به شمار مي‌آيد. اين شركت كه عمده فعاليت خود را در زمينه «بيوتكنولوژي» متمركز كرده، يكي از پيشگامان معالجه‌هاي موثر سرطان و ديگر بيماري‌هاي خطرناك در جهان است.
سون شیونگ در سال 1952 در آفریقای جنوبی آپارتاید و در يك خانواده مهاجر چینی که در جنگ جهانی دوم از چین به آفریقای جنوبی گریخته بودند، متولد شد. پدر سون شیونگ در چین یک دکتر محلی بود. شيونگ كوچك یک کودک نابغه بود، به‌طوري كه معلمان پاتريك همواره از هوش و ذكاوت او تعجب مي‌كردند. پاتريك از همان ابتدا عاشق خلق وسائل جديد و بازي با وسائل كاري پدرش بود. او از همان كودكي دوست داشت يك پزشك زبردست شود.
پاتریک سون شیونگ در سن 16 سالگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و مدرک پزشکی خود را نیز در سن 23 سالگی از دانشگاه «ویت‌واترز راند» دریافت کرد. او در میان 189 هم‌رشته‌ای خود چهارمین نفری بود که فارغ‌التحصیل شد. سون شیونگ در آفریقا به خاطر قوانین آپارتاید تنها نصف حقوق پزشکان معمولی را دریافت می‌کرد.
سون شیونگ پس از اتمام دوره انترنی در بیمارستان عمومی ژوهانسبورگ از دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا مدرک کارشناسی ارشد گرفت. وي سپس به آمریکا نقل مکان کرد و در آنجا به دانشگاه UCLA پیوست و به عنوان یکی از اعضاي کالج سلطنتی جراحان کانادا و کالج جراحان آمریکا مشغول به کار شد. همچنین در سن 31 سالگی در جایگاه کمک استاد به مدرسه پزشکی UCLA پیوست، اما در سال 1991 این مدرسه را ترک کرد تا شرکت ویوو آرابکس، یک شرکت تحقیقات دیابت، را به همراه برادرش تاسیس کند. ولي پس از مجادله‌ای با برادرش و سرمایه‌گذاران شرکت، این شرکت را ترک کرد.
سون شیونگ در سال 1997 شرکت APP (شرکای داروسازی آمریکا) را تاسیس کرد. این شرکت از طریق گسترش مستمر پرتفولیوی محصولات خود دامنه وسیعی از طبقه‌های درمانی را پوشش می‌دهد. دفتر مرکزی APP در شاومبرگ در ایلینویز است. شرکت پریمیر، یک گروه بهبود خدمات درمانی معروف، برای راه‌اندازی APP سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام داد و APP توانست با بهره بردن از اعتبار پریمیر داروهای خود را به بیمارستان‌ها بفروشد. پریمیر APP را به عنوان یکی از شرکای شرکت معرفی کرد و این ارتباط نزدیک بین دو شرکت باعث شد، APP بتواند مشتریان قدرتمندی را جذب کند. به این ترتیب APP شروع به همکاری با گروه‌های خدمات درمانی دیگر مثل نوویشن کرد. وي در سال 1998 با خرید شرکت فوجیساوای آمریکا شرکت خود را گسترش داد. فروش عمومی سهام این شرکت ثروت زیادی را در پی داشت.
سون شیونگ در این شرکت توانست داروی سرطان آبراکسان را اختراع کند. APP در سال 2007 به دو شرکت آبراکسیس بیو ساینس، شرکت داروسازی،‌ شرکت دارویی APP، تولیدکننده محصولات بیمارستانی، تقسیم شد. سون شیونگ شرکت دارویی APP را به کلینیک دیالیز آلمانی فرسنیوس به مبلغ 6/5 میلیارد دلار فروخته است و در حال حاضر ريیس اجرایی آبراکسیس بیو ساینس است.
او اخیرا نیز به مقام مدیر اجرایی موسسه سلامتی بی‌سیم ‌UCLA منصوب شده و همچنین استاد میکروبیولوژی، ایمنی شناسی و زیست مولکولی دانشگاه UCLA است. سون شیونگ تا کنون بیش از 100 مقاله علمی منتشر کرده است. وی در سال 2009 به عنوان ريیس هيات مديره شرکت راند انتخاب شد.
پاتریک سون شیونگ ازدواج کرده و دو فرزند دارد و در حال حاضر ساکن لس آنجلس کالیفرنیا است. سون شیونگ به خوبی توانست با بحران اقتصادی اخیر در جهان مقابله کرده و حتی به ثروت خود بیفزاید. به عقیده او اگر از ابتدا مسير خود را مشخص كنيد، ‌بدون شك مي‌توانيد به قله‌هاي موفقيت دست يابيد؛ چرا كه جهان جاذبه‌هايي دارد كه نمي‌توان از آنها غافل شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۳۴:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد