صعود صد پله در لیست میلیاردرهای دنیا

صعود صد پله در لیست میلیاردرهای دنیا
اولگ دریپاسکا میلیاردری که از سال 2009 تا 2010 بیش از صد پله در لیست میلیاردرهای دنیا بالا آمده در حال حاضر با 7/10 میلیارد دلار پنجاه و هفتمین میلیاردر دنیا است.
اولگ دریپاسکا میلیاردری که از سال 2009 تا 2010 بیش از صد پله در لیست میلیاردرهای دنیا بالا آمده در حال حاضر با 7/10 میلیارد دلار پنجاه و هفتمین میلیاردر دنیا است.
او در سال 2008 با ثروت 28 میلیارد دلار نهمین فرد ثروتمند دنیا بود، اما به خاطر رکود اقتصادی بازار و بدهی‌های سنگین در سال 2009 به رده 164 سقوط کرد. دریپاسکا مدیرعامل شرکت روسی بیسیک المنت و عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت یونایتد RUSAL، بزرگ‌ترین شرکت آلومینیوم جهان است. در سال 2006 شرکت‌های RUSAL، سوآل و گلنکور اینترنشنال از سوئیس دارایی‌های مربوط به آلومینیوم خود را با هم ادغام کردند و نام یونایتد روسال را بر آن نهادند. یونایتد RUSAL با بیش از 75 هزار نفر کارمند در سال 2007 درآمدی بیش از 3/14 میلیارد دلار داشت.
اولگ ولادیمیروویچ دریپاسکا، غول صنعت آلومینیوم روسیه، در دوم ژانویه سال 1968 در شهر درژینسک ایالت نیژنی نوگورود ابلاست در روسیه متولد شد، اما در کرانسنودار کرای بزرگ شد. گفته می‌شود اصلیت او بلاروسی است. دریپاسکا در دانشگاه ایالتی مسکو تحصیل کرد و با افتخار در سال 1993 در رشته فیزیک از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، اما او که آینده چندانی در رشته خود نمی‌دید به اقتصاد روی آورد و در سال 1996 نیز از آکادمی اقتصاد روسی پله‌خانوف مدرک اقتصاد دریافت کرد. او همچنین به عنوان یک تاجر فلزات به شکل پاره وقت کار می‌کرد. او از سال 1994 تا 97 مدیرکل شرکت ریخته‌گری سایانوگورسک و از سال 1997 تا 2001 ريیس گروه صنعتی سرمایه‌گذاری آلومینیوم سیبریسکی که بعدها تبدیل به بخش اصلی شرکت سرمایه‌گذاری بیسیک المنت بود، شد.
دریپاسکا مدیرعامل و تنها مالک شرکت متنوع سرمایه‌گذاری بیسیک المنت که در سال 1997 تاسیس شد، است. بخش عمده سرمایه‌های بیسیک المنت در 6 حوزه انرژی، ماشین آلات، ساخت و تولید، خدمات مالی، ساختمان‌سازی و صنعت هواپیمایی متمرکز شده است. بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های شرکت بیسیک المنت، شرکت RUSAL، شرکت خودروسازی گروه GAZ، اینگاستراخ (قدیمی‌ترین شرکت بیمه در روسیه)، بانک سویوز (SOYUZ)، شرکت هواپیما‌سازی ایویاکور، شرکت سرمایه‌گذاری روسی-آسیایی (یک شرکت سرمایه‌گذاری و تامین انرژی)، شرکت گلاوموستروی (شرکت برنامه‌ریزی و ساخت و ساز) هستند. بیسیک المنت مالک شرکت‌ها و زیرمجموعه‌هایی در روسیه، کشورهای مستقل (اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق)، آفریقا، استرالیا، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین است. در حال حاضر بیش از 300 هزار نفر در بیش از 100 کشور دنیا استخدام این شرکت هستند و ارزش بازار آن در حدود 45 میلیارد دلار برآورد شده است. درآمد بیسیک المنت در سال 2007 در حدود 8/26 میلیارد دلار برآورد شده بود که نسبت به سال گذشته آن 45 درصد رشد داشت.
دریپاسکا نایب ريیس اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران روسیه، ريیس هیات اجرایی کمیته ملی اتاق بازرگانی روسیه و یکی از اعضای شورای کارآفرینی در بدنه دولت روسیه است. او همچنین عضو هیات‌معتمده تئاتر مشهور بولشوی، مدرسه مدیریت کسب‌وکار، مدرسه اقتصاد دانشگاه ایالتی مسکو و مدرسه مدیریت کسب‌وکار در دانشگاه سنت پترزبورگ است. دریپاسکا یکی از بنیان‌گذاران بنیاد پشتیبانی علوم ملی و صندوق پزشکی ملی بوده است. وی در سال 2004 از سوی ريیس‌جمهور روسیه به عنوان نماینده در سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه (ABAC) منصوب شد و از سال 2007 نیز ريیس این سازمان در روسیه بوده است. دریپاسکا همچنین در سال 2008 به میزان 25 درصد از سهام شرکت نوریلسک نیکل همتای میلیاردر خود میخائیل پروخوروف را خرید.
دریپاسکا در سال 2005 به لیست ثروتمندان ساندی تایمز وارد شد و در سال 2008 نیز گفته می‌شد ثروتمندترین فرد در روسیه بوده است. او در سال‌های 1999، 2006 و 2007 از سوی روزنامه تجاری مشهور ودوموستی که با همکاری با وال استریت جورنال و فایننشال تایمز منتشر می‌شود، به عنوان مرد تجارت و کسب‌وکار سال معرفی شد.
اولگ دریپاسکا در امور خیریه نیز فعال بوده و در سال 1998 بزرگ‌ترین بنیاد خیریه در روسیه به نام فری بیزینس را تاسیس کرد. این صندوق فعالیت‌هایی چون توسعه تحصیلات و علم در روسیه، حفظ میراث فرهنگی و معنوی کشور و بهبود استانداردهای سلامت و بهداشت عمومی در روسیه را دنبال می‌کند. این بنیاد برنامه‌هایی به کودکان، سالمندان، جوانان با استعداد، معلمان، دانشمندان و دیگر افرادی که در این برنامه‌ها مشارکت می‌کنند کمک می‌کند.
اولگ دریپاسکا با پولینا دریپاسکا ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر در شهر مسکو سکونت دارد.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد