ویکتور راشنیکوف ريیس شرکت MMK ، میلیاردر روسی

ویکتور راشنیکوف ريیس شرکت MMK ، میلیاردر روسی
ویکتور راشنیکوف ريیس شرکت MMK (شرکت فعالیت‌های نورد فولاد و آهن مگنیتوگورسک)، یکی دیگر ازمیلیاردرهای روسی است که با ثروت 8/9 میلیارد دلاري در جایگاه هفتاد و یکم فهرست میلیاردرهای سال 2010 فوربز قرار دارد.
ویکتور راشنیکوف ريیس شرکت MMK (شرکت فعالیت‌های نورد فولاد و آهن مگنیتوگورسک)، یکی دیگر ازمیلیاردرهای روسی است که با ثروت 8/9 میلیارد دلاري در جایگاه هفتاد و یکم فهرست میلیاردرهای سال 2010 فوربز قرار دارد.
ویکتور اف راشنیکوف در 13 اکتبر سال 1948 در شهر مگنیتوگورسک (یک شهر صنعتی و دارای منابع معدنی در نزدیکی رودخانه اورال) در روسیه متولد شد. او یک سیاستمدار و تاجر روسی است که ثروت خود را از صنعت فولاد و آهن به دست آورده است. او در سال 1974 از موسسه متالورژی و معدن مگنیتوگورسک در رشته «شکل‌دهی آهن» فارغ‌التحصیل شد. راشنیکوف تحصیلات تکمیلی خود را در سازمان مدیریت تولید گذراند و در سال 1994 از این سازمان مدرک خود را دریافت کرد. وی همچنین در سال 1998 مدرک دکترای علوم فنی دریافت کرده و در سال 2002 نیز به عنوان پروفسور افتخاری موسسه فولاد و آلیاژهای مسکو انتخاب شده است. راشنیکوف عضو آکادمی مسائل کیفیت روسیه نیز هست.ویکتور راشنیکوف کار خود را در MMK در سال 1967 شروع کرد. او در ابتدا یک تعمیرکار و مکانیک تجهیزات متالورژی کارگاهی بود. راشنیکوف پس از آن در پست‌هایی چون اپراتور، سرکارگر، مدیر شیفت، ريیس کارگاه، مسوول تولید و تامین محصول مشغول به کار شد و به تدریج پله‌های ترقی را طی کرد تا اینکه در سال 1991 به مقام مهندس ارشد و جانشین اول مدیر کل ارتقا پیدا کرد. او با استعداد و پشتکار زیادی که داشت در سال 1997 به مقام مدیر عامل شرکت برگزیده شد. ویکتور راشنیکوف از آوریل سال 2005 نیز ريیس هیات‌مدیره و از سال 2006 ريیس کل شرکت شده است. او تاکنون با تلاش‌هایی برای خرید شرکت توسط رقیب میلیاردر خود اسکندر محمودوف جنگیده است. راشنیکوف زمانی که با مشکل تامین سنگ‌آهن مواجه شد به سرعت سهام یکی از بزرگ‌ترین مخازن سنگ‌آهن روسیه را برای شرکت خرید. وی با وارد کردن MMK به بازار مبادلات سهام لندن در سال 2007 توانست مبلغی در حدود یک میلیارد دلار به دست آورد.
MMK در حال حاضر، سومین شرکت بزرگ فولاد در روسیه است. محصولات این شرکت شامل سنگ‌آهن، کلوخه، فلز آهن و فولاد است. حوزه فعالیت MMK در زمینه استخراج و آماده‌سازی سنگ‌آهن، متالورژی، نورد و ریخته‌گری فلزات آهنی است. قدمت MMK و استخراج آهن در اصل به قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد، اما طراحی یک کارخانه فولاد جدید در سال 1925 شروع شده و در سال 1929 به مرحله ساخت رسید. این شرکت یکی از اسپانسرهای اصلی لیگ‌هاکی کانتیننتال است. درآمد MMK در سال 2008 در حدود 5/10 میلیارد دلار برآورد شده بود.
ویکتور راشنیکوف تاکنون سه بار برای نمایندگی مجلس قانون‌گذاری ناحیه چلیابینسک انتخاب شده است. وی همچنین ريیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ناحیه چلیابینسک، ريیس باشگاه بین‌المللی مدیریت پتر کبیر، از اعضای فعال اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه و ريیس بخش روسی شورای تجارت مراکش - روسیه است. راشنیکوف از سال 2008 نیز یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن دنیای فولاد (که قبلا نام آن موسسه بین‌المللی آهن و فولاد بوده) شده است.
راشنیکوف تاکنون جوایز زیادی چون مدال کار با ارزش(1986)، مدال پیتر کبیر (2004)، مدال پرنس دانیل مقدس مسکو، جایزه دولت روسیه در حوزه علم و تکنولوژی (2001 و 2002)، و جایزه ملی پتر کبیر را به خاطر مشارکت چشمگیر در اقتصاد روسیه دریافت کرده است. او همچنین در سال 1999 به عنوان شهروند افتخارآفرین مگنیتوگورسک برگزیده شد. او شهروند افتخار آفرین ناحیه چلیابینسک نیز هست. راشنیکوف تاکنون مقالات علمی زیادی نوشته است. ویکتور راشنیکوف ازدواج کرده و دو فرزند دارد.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۲:۳۶:۴۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد