ولاسکو ريیس بزرگ‌ترین شرکت کاوش و استخراج معدن در مکزیک

ولاسکو ريیس بزرگ‌ترین شرکت کاوش و استخراج معدن در مکزیک
ولاسکو ريیس بزرگ‌ترین شرکت کاوش و استخراج معدن در مکزیک
جرمان لاره‌آ موتا ولاسکو میلیاردر مکزیکی با ثروت 7/9 میلیاردي هفتاد و دومین میلیاردر دنیا است. جرمان ولاسکو در 8 جولای سال 1941 در مکزیکو سیتی مکزیک متولد شد. منشا میلیاردر شدن ولاسکو گروه مکزیکو است که از پدرش به ارث برده است. گرچه او به خوبی توانسته از طریق این شرکت ثروت خود را افزایش دهد؛ به طوری که از سال 2009 تا سال 2010 توانسته به تعداد 174 پله در فهرست میلیاردرهای فوربز بالا بیاید.
ولاسکو ريیس اجرایی گروه مکزیکو، بزرگ‌ترین شرکت کاوش و استخراج معدن در مکزیک و سومین تولید‌کننده بزرگ مس دنیا است. گروه مکزیکو همچنین چهارمین تولید‌کننده نقره و پنجمین تولید‌کننده فلز روی در دنیا است. این شرکت همچنین در کاوش معدن و فرآوری مواد معدنی دیگر همچون طلا، سرب و مولیبدن فعالیت می‌کند. گروه مکزیکو علاوه بر شرکت‌های تابعه خود در مکزیک مالک شرکت آسارکو (ASARCO)، شرکتی با تاسیسات کاوش معدن در ایالات‌متحده و مالک بخش عمده سهام شرکت مس جنوب پرو است. این گروه همچنین مالک بخش اعظم سهام شرکت فرومکس، بلندترین خط آهن مکزیک است. گروه مکزیکو شرکت آسارکو را در سال 1999 خرید.
تاریخچه این گروه به اواخر قرن نوزدهم زمانی که خانواده آمریکایی گاگنهایم مالکان معدن مکزیکی را تشویق کردند که سنگ‌های نقره خود را به شرکت گدازش سنگ معدن آنها در كلرادو بفرستند باز می‌گردد. زمانی که هزینه‌های گمرک بالا رفت آنها در مکزیک شرکتی تاسیس کردند و معادنی در مکزیک را نیز خریدند. این خانواده گروه آمریکایی آسارکو را که در 1899 تاسیس شده بود در سال 1901 خریدند. آسارکو در سال 1965 به میزان 51 درصد از سهام زیرمجموعه‌های مکزیکی خود را به گروهی به مدیریت برونو پاگالیای فروخت. آسارکو سپس 15 درصد دیگر از سهام خود را نیز به سرمایه‌گذاران مکزیکی فروخت. نهایتا شرکت باقیمانده، آسارکو مکزیکانا، تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های گروه اینداستریال مینرا مکزیکو، یک مجموعه از شرکت‌های مکزیکی، تبدیل شد. آسارکو مکزیکانا در سال 1968 قراردادی با دو آژانس دولتی برای کاوش در ناحیه حفاظت شده ملی امضا کرد. تلاش شرکت در سال 1979 با بازکردن دومین معدن بزرگ مس مکزیک به اوج خود رسید. این شرکت در سال 1988 در حدود 92 درصد سهام شرکت مکزیکانا دو کوبر را از دولت خرید و تا 1997 سهام خود را به 5/98 درصد افزایش داد. این شرکت تا سال 1990 اکثر سهام معدن کانانیا را خرید، در حدود 57 درصد مس مکزیک را تولید می‌کرد. گروه مکزیکو در سال 1994 با این هدف که جایگزین گروه اینداستریال مینرا مکزیکو شده و تمام زیرمجموعه‌های آن را یکپارچه کند،‌ تاسیس شد. این کار از طریق خرید تمام سهام شرکت‌های تابعه انجام شد و در واقع گروه مکزیکو با سازماندهی مجدد گروه اینداستریال مینرا مکزیکو به‌وجود آمد. آسارکو در سال 1997 سهام خود در گروه مکزیکو را فروخت. البته گروه مکزیکو در سال 1999 کل شرکت آسارکو، مالک قبلی خود را خرید. خرید این شرکت که مالک بسیاری از معادن، کوره‌ها و پالایشگاه‌ها در آمریکا به علاوه مالك سهام عمده شرکت مس جنوب پرو بود، باعث شد گروه مکزیکو تبدیل به سومین تولید‌کننده بزرگ مس دنیا شود. این گروه در سال 1997 به همراه دو شرکت دیگر، شرکت خط آهن دولت مکزیک را خرید.
جورج لاره‌آ اورتگا، پدر جرمان، ريیس و مدیر عامل این گروه بود. او در مکزیک به نام «پادشاه مس» شناخته می‌شود. جورج لاره‌آ اورتگا به تدریج تمام معدن‌های مس در کانانیا و ناکوزاری (شهرهایی در ایالت سونورا) را خرید. او همچنین تعداد زیادی از سایت‌های کاوش معدن شامل معادن زغال سنگ را برای شرکت خرید. لاره‌آ اورتگا مقام خود را در سال 1994 به پسرش جرمان سپرد. گروه مکزیکو تا سال 2000 مسووليت 5/87 درصد از تولید مس مکزیک را بر عهده داشت. درآمد گروه مکزیکو در سال 2009 مبلغ 5 میلیارد دلار و درآمد خالص آن در حدود 6/1 میلیارد دلار بود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۴:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد